1 922 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
lyft- eller hiss- beslag/anordning
Tvekade lite på om denna hör hemma mest i möbelsnickeri (beslag) eller teknik (hissanordning).
Jag är på jakt efter något som skulle kunna lyfta 5-10kg 50cm rakt upp.
Har försökt leta bland gasfjädrar, stegmotorer kopplade till en gängstång och även funderat på någon slags motoriserad saxlyft, vilket iofs kan vara ganska overkill för den låga vikten.
Samt att den skulle bli rätt bred.
Hittills känns det inte som att något skulle vara klockrent.
Stegmotor är det jag lutar åt mest, men då jag inte kan så mycket om det skulle det vara trevligt med ett kitt eller instruktioner.
Vikten ska skjutas upp i ett rör med en diameter på kring 10cm.
Tillgång till el finns där.
Man har endast åtkomst till toppen på själva enheten när den är installerad och stängd.
Vikten kommer att variera så om det är någon slags gasfjäder/motvikt eller motsvarande så bör den vara ställbar eller så kanske man får acceptera att den rör sig rätt fort när den är tom och svår att trycka ner.
Någon som har en bra idé?
Jag är på jakt efter något som skulle kunna lyfta 5-10kg 50cm rakt upp.
Har försökt leta bland gasfjädrar, stegmotorer kopplade till en gängstång och även funderat på någon slags motoriserad saxlyft, vilket iofs kan vara ganska overkill för den låga vikten.
Samt att den skulle bli rätt bred.
Hittills känns det inte som att något skulle vara klockrent.
Stegmotor är det jag lutar åt mest, men då jag inte kan så mycket om det skulle det vara trevligt med ett kitt eller instruktioner.
Vikten ska skjutas upp i ett rör med en diameter på kring 10cm.
Tillgång till el finns där.
Man har endast åtkomst till toppen på själva enheten när den är installerad och stängd.
Vikten kommer att variera så om det är någon slags gasfjäder/motvikt eller motsvarande så bör den vara ställbar eller så kanske man får acceptera att den rör sig rätt fort när den är tom och svår att trycka ner.
Någon som har en bra idé?
Klicka här för att svara