9 018 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Lyfco e1800 vill bara gå hem
Du har väl inte korsat kablarna under stationen och ändå satt dom rätt? Det gjorde jag den första gången jag installerade klipparen. Inte bra det heller.
Jag ser att den signalerar fel på kantkabeln, du har inte fått ner den för djupt där?. Jag ser inte kabeln? Plocka upp den på marken, så den syns pröva sen igen.. Går den över kantkabeln då så är det ett annat problem..Jag har 3 sådana robotar, och på vårarna så försöker jag kolla av att jag ser avgränsningskabeln. Försvinner den ner i marken kollar jag så att den inte kommit ner för djupt.
Jag ser att den signalerar fel på kantkabeln, du har inte fått ner den för djupt där?. Jag ser inte kabeln? Plocka upp den på marken, så den syns pröva sen igen.. Går den över kantkabeln då så är det ett annat problem..Jag har 3 sådana robotar, och på vårarna så försöker jag kolla av att jag ser avgränsningskabeln. Försvinner den ner i marken kollar jag så att den inte kommit ner för djupt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, du får ursäkta men jag tror ändå att det är kabelfel precis som displayen säger. Tänk på att om du haft en skarv som varit i kontakt med fuktig jord, så klättrar fukten inuti kabeln lång väg. Om kabeln inte är förtennad (som den billiga orgingalkabeln inte är), så korroderar/ärgar varje kardel och isoleras mot varandra långt inne i kabeln. Så även om du byter till supertäta skarvdon, så kan du ha kontaktproblem. Det kan alltså bli endast en eller ett fåtal kardelar som verkligen leder ström. Kanske måste kabeln bytas 5-10 meter åt varje håll vid en fuktig skarv.
Sen om jag startar klipparen manuellt, så ställer jag den vinkelrätt mot kabeln strax innan laddaren. Den går då rakt på kabeln, svänger in mot laddaren, går in o studsar ut igen, följer sedan kabeln till punkten där jag sagt att den ska kliva av o börja klippa. Den punkten ligger med fördel mitt på en raksträcka ganska nära laddaren.
Berätta gärna hur detta utvecklar sig.
Sen om jag startar klipparen manuellt, så ställer jag den vinkelrätt mot kabeln strax innan laddaren. Den går då rakt på kabeln, svänger in mot laddaren, går in o studsar ut igen, följer sedan kabeln till punkten där jag sagt att den ska kliva av o börja klippa. Den punkten ligger med fördel mitt på en raksträcka ganska nära laddaren.
Berätta gärna hur detta utvecklar sig.
Tack för svaret!Cahlis skrev:
Ja, du får ursäkta men jag tror ändå att det är kabelfel precis som displayen säger. Tänk på att om du haft en skarv som varit i kontakt med fuktig jord, så klättrar fukten inuti kabeln lång väg. Om kabeln inte är förtennad (som den billiga orgingalkabeln inte är), så korroderar/ärgar varje kardel och isoleras mot varandra långt inne i kabeln. Så även om du byter till supertäta skarvdon, så kan du ha kontaktproblem. Det kan alltså bli endast en eller ett fåtal kardelar som verkligen leder ström. Kanske måste kabeln bytas 5-10 meter åt varje håll vid en fuktig skarv.
Sen om jag startar klipparen manuellt, så ställer jag den vinkelrätt mot kabeln strax innan laddaren. Den går då rakt på kabeln, svänger in mot laddaren, går in o studsar ut igen, följer sedan kabeln till punkten där jag sagt att den ska kliva av o börja klippa. Den punkten ligger med fördel mitt på en raksträcka ganska nära laddaren.
Berätta gärna hur detta utvecklar sig.
Jag har bytt ut nästan all kabel till en med bättre kvalitet, och har bara 4 skarvar totalt, och alla är gjorda i direkt anslutning till installationen. Jag har heller inte grävt ner kabeln än, tänkte att jag gör det när jag vet att allt funkar som det ska och kabeln är rätt placerad.
saken är den att jag gjorde en liten testhage till den på ca 5x5 m med bra kabel, utan skarvar. Och den gjorde precis likadant då också
Jag har heller nte använt de skarvdon som kom tillsammans med klipparen, utan köpte 3M skarvdon istället.
Men ska prova imorgon att ställa den så som du beskriver.
K Karolina_89 skrev:Tack för svaret!
Jag har bytt ut nästan all kabel till en med bättre kvalitet, och har bara 4 skarvar totalt, och alla är gjorda i direkt anslutning till installationen. Jag har heller inte grävt ner kabeln än, tänkte att jag gör det när jag vet att allt funkar som det ska och kabeln är rätt placerad.
saken är den att jag gjorde en liten testhage till den på ca 5x5 m med bra kabel, utan skarvar. Och den gjorde precis likadant då också
Jag har heller nte använt de skarvdon som kom tillsammans med klipparen, utan köpte 3M skarvdon istället.
Men ska prova imorgon att ställa den så som du beskriver.
K Karolina_89 skrev:Tack för svaret!
Jag har bytt ut nästan all kabel till en med bättre kvalitet, och har bara 4 skarvar totalt, och alla är gjorda i direkt anslutning till installationen. Jag har heller inte grävt ner kabeln än, tänkte att jag gör det när jag vet att allt funkar som det ska och kabeln är rätt placerad.
saken är den att jag gjorde en liten testhage till den på ca 5x5 m med bra kabel, utan skarvar. Och den gjorde precis likadant då också
Jag har heller nte använt de skarvdon som kom tillsammans med klipparen, utan köpte 3M skarvdon istället.
Men ska prova imorgon att ställa den så som du beskriver.
Hej, lite sent på det men varit på annat håll här i helgen.K Karolina_89 skrev:Tack för svaret!
Jag har bytt ut nästan all kabel till en med bättre kvalitet, och har bara 4 skarvar totalt, och alla är gjorda i direkt anslutning till installationen. Jag har heller inte grävt ner kabeln än, tänkte att jag gör det när jag vet att allt funkar som det ska och kabeln är rätt placerad.
saken är den att jag gjorde en liten testhage till den på ca 5x5 m med bra kabel, utan skarvar. Och den gjorde precis likadant då också
Jag har heller nte använt de skarvdon som kom tillsammans med klipparen, utan köpte 3M skarvdon istället.
Men ska prova imorgon att ställa den så som du beskriver.
Jag ser du har prövat kabeln på 2 sätt. Den testen verkar helt bra. När du lagt en kabel ovanpå och den uppträder likadant så tror jag vi kan utesluta själva kabeln.
Då är det "kantsensor till Lyfco robotgfäsklippare pris 298:-" eller spänningen i slingan, som kan vara för låg.
Kretskortet är enkelt att byta. Men om du aldrig har gjort det förut, så rycker du av ytterskalet med ett milt ryck. När fått av det, så skall du skruva skruvarna som syns längs kanten. 2 st är däremot inte synliga och sitter bak i handtaget men på undersidan. Börja med dom först. Vänd sen på maskinen och skruva av resten. Lyft av kåpan och som regel finns det precis beskrivning i reservdelspåsen hur du gör.
Obs, när du sätter tillbaka kåpan, så var noga med att gummilisten inte rubbas eller ligger snett. Blir det inte tätt där, så kommer det bli ett problem med lyftsensorn, som är fuktkänslig. Läcker det in vatten, då kan du få andra felkoder senare. När du skruvar ihop den så börjar du tvärtom.
När det gäller spänningen i slingan, så kan jag inte hitta några värden i broschyren, men jag kan kolla vad det värdet ligger på i den ena av mina slingor. Felet vi hade på den första Exgain var att en jordskruv inte var tillräckligt hårt åtdragen, så spänning låg fel. Kom en särskild notis ifrån fabriken om det. Men du kan ju skriva till Outl1 och fråga om dom har lite mer tips att stötta dig med och vilket fel, som är mest troligt. Så fort jag har haft något fel och jag fört en dialog via e-post, så brukar det dimpa ner en reservdel ganska direkt.
Återkommer till dig i morgon efter att jag prövat att mäta spänningen..
Hej, nu har jag mätt spänningen i tråden. den ligger mellan 30 - 53 mV i pulsen. Med en reservation att min gamla Fluke multimeter kanske inte riktigt hänger med(30 år gammal) i pulserna. Det bör ändå ge dig en god uppfattning om det ligger rätt eller fel. Har du en multimeter, så ställ in den på milliV och mät mellan röd och svart slingkabelkontakt så bör du få ett svar.. Lycka till!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hej! Jag har en ny Lyco E1800 som har fungerat 3ggr på auto. Helt plötsligt går inte maskinen att köra på auto utan far iväg över linjekabeln och drar iväg. Har höjt spänningen till 27 volt på linjetråden och fabriksåterställt maskinen men inget hjälper.B BCAB skrev:Hej, lite sent på det men varit på annat håll här i helgen.
Jag ser du har prövat kabeln på 2 sätt. Den testen verkar helt bra. När du lagt en kabel ovanpå och den uppträder likadant så tror jag vi kan utesluta själva kabeln.
Då är det "kantsensor till Lyfco robotgfäsklippare pris 298:-" eller spänningen i slingan, som kan vara för låg.
Kretskortet är enkelt att byta. Men om du aldrig har gjort det förut, så rycker du av ytterskalet med ett milt ryck. När fått av det, så skall du skruva skruvarna som syns längs kanten. 2 st är däremot inte synliga och sitter bak i handtaget men på undersidan. Börja med dom först. Vänd sen på maskinen och skruva av resten. Lyft av kåpan och som regel finns det precis beskrivning i reservdelspåsen hur du gör.
Obs, när du sätter tillbaka kåpan, så var noga med att gummilisten inte rubbas eller ligger snett. Blir det inte tätt där, så kommer det bli ett problem med lyftsensorn, som är fuktkänslig. Läcker det in vatten, då kan du få andra felkoder senare. När du skruvar ihop den så börjar du tvärtom.
När det gäller spänningen i slingan, så kan jag inte hitta några värden i broschyren, men jag kan kolla vad det värdet ligger på i den ena av mina slingor. Felet vi hade på den första Exgain var att en jordskruv inte var tillräckligt hårt åtdragen, så spänning låg fel. Kom en särskild notis ifrån fabriken om det. Men du kan ju skriva till Outl1 och fråga om dom har lite mer tips att stötta dig med och vilket fel, som är mest troligt. Så fort jag har haft något fel och jag fört en dialog via e-post, så brukar det dimpa ner en reservdel ganska direkt.
Återkommer till dig i morgon efter att jag prövat att mäta spänningen..
Jo, men har du en ny Lyfco, så måste du gå via Outl1.R Roland Bylund skrev:
Du har ju garanti på maskinen. E-posta och beskriv ditt problem, så får du ett ärendenummer och efter det kommer du få hjälp. Det kan vara något fel, som jag inte har en aning om i denna elektronikstinna värld!
Tackar! Har varit i kontakt med Oul1 med anl av felet. Skall felsöka lite själv linjesensorn. Om inte det fungerar blir det garanti rep.B BCAB skrev:
Äntligen har det blivit ett slut på detta elände
Det slutade med att Outl1 tog in den till sin verkstad. Det visade sig att laddstationskortet och en kantsensor var defekt. Får ändå säga att Outl1 var smidiga i fråga om att skicka den och allt så, tog en vecka sedan kunde jag hämta ut den igen. nu fungerar den problemfritt
Det slutade med att Outl1 tog in den till sin verkstad. Det visade sig att laddstationskortet och en kantsensor var defekt. Får ändå säga att Outl1 var smidiga i fråga om att skicka den och allt så, tog en vecka sedan kunde jag hämta ut den igen. nu fungerar den problemfritt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden