Mitt problem är flera...

1. När klipparen är klar/uppladdad vid laddstation och jag aktiverar klippning med röda knappen så går/följer klipparen bara runt slingan utan att gå in på gräset och klipper bara kanten av gräsmattan. Jag måste då manuellt sätta den på gräsmattan trycka röda då börjar den klippa randomiserade på mattan.
2. Klipparen kör slut på batteriet, verkar inte alls tänka på att gå hem via slingan. Den klipper 2 t 40 m sen stendöd mitt på gräsmattan.
3. Kan inte nyttja självklara funktioner då jag inte kommer in på appen. Jag har provat appen på 3 olika telefoner nya mobiltelefoner och jag blir ombedd att mata in lösenord vilket inte fungerar, provat 1234 0000 osv inget fungerar. Jag försöker hoppa över lösenord funkar inte heller. jag kommer inte åt inställningar vilket gör mig frustrerad.

VAD säger ni andra om detta? Mvh Jonas

J Jonasuc skrev:
Mitt problem är flera...
1. När klipparen är klar/uppladdad vid laddstation och jag aktiverar klippning med röda knappen så går/följer klipparen bara runt slingan utan att gå in på gräset och klipper bara kanten av gräsmattan. Jag måste då manuellt sätta den på gräsmattan trycka röda då börjar den klippa randomiserade på mattan.
2. Klipparen kör slut på batteriet, verkar inte alls tänka på att gå hem via slingan. Den klipper 2 t 40 m sen stendöd mitt på gräsmattan.
3. Kan inte nyttja självklara funktioner då jag inte kommer in på appen. Jag har provat appen på 3 olika telefoner nya mobiltelefoner och jag blir ombedd att mata in lösenord vilket inte fungerar, provat 1234 0000 osv inget fungerar. Jag försöker hoppa över lösenord funkar inte heller. jag kommer inte åt inställningar vilket gör mig frustrerad.
VAD säger ni andra om detta? Mvh Jonas
Hej.
Jag har en likadan sedan ett par veckor.
1. Om jag gör det samma är det helt slumpmässigt om den börjar den klippa direkt på gräsmattan direkt eller först kör runt slingan och kantklipper för att sedan efter ett helt varv börja klippa ute. Att man inte kan välja om den ska kantklippa eller inte utan att den slumpar detta själv tycker jag är en bugg.
2. Så gör inte min, den går tillbaka när batteriet blir lågt. Du har troligen nått fel på din eller att du har en äldre ännu mer buggig version och måste uppdateras (Lycka till att få kontakt med out1 för en uppdatering)
3.För mig funkar appen hyffsat. Kolla intruktionen, det stod vilket lösenorda men skulle ange. Sedan går allt väldigt trögt i appen till du satt egen SSID namn och eget lösenord i inställningar. Sedan går den snabbare.

Däremot har jag egna andra problem med klipparen. Om man drar ut strömmen till basstationen (strömavbrott) så i 50% av fallen stannar inte klipparen som den ska utan bara fortsätter som inget hänt och krashar in i sake och kör nerför stup. Samma sak händer ifall den råkar komma utanför slingan. Stannar inte alltid utan fortsätter.

Generellt tycker jag gräsklipparen har väldigt bra hårdvara. Rejäl och stark, tyst och klipper bra. Men mjukvaran har mycket övrigt att önska....

• Gilla
Jonasuc
  • Laddar…
R Rm1X skrev:
Hej.
Jag har en likadan sedan ett par veckor.
1. Om jag gör det samma är det helt slumpmässigt om den börjar den klippa direkt på gräsmattan direkt eller först kör runt slingan och kantklipper för att sedan efter ett helt varv börja klippa ute. Att man inte kan välja om den ska kantklippa eller inte utan att den slumpar detta själv tycker jag är en bugg.
2. Så gör inte min, den går tillbaka när batteriet blir lågt. Du har troligen nått fel på din eller att du har en äldre ännu mer buggig version och måste uppdateras (Lycka till att få kontakt med out1 för en uppdatering)
3.För mig funkar appen hyffsat. Kolla intruktionen, det stod vilket lösenorda men skulle ange. Sedan går allt väldigt trögt i appen till du satt egen SSID namn och eget lösenord i inställningar. Sedan går den snabbare.

Däremot har jag egna andra problem med klipparen. Om man drar ut strömmen till basstationen (strömavbrott) så i 50% av fallen stannar inte klipparen som den ska utan bara fortsätter som inget hänt och krashar in i sake och kör nerför stup. Samma sak händer ifall den råkar komma utanför slingan. Stannar inte alltid utan fortsätter.

Generellt tycker jag gräsklipparen har väldigt bra hårdvara. Rejäl och stark, tyst och klipper bra. Men mjukvaran har mycket övrigt att önska....
Tack för svar.
1. Enligt support ska det finnas en inställning för line on/off och som jag förstått är det just "ett varv kantklippning" som aktiveras med Line on.
2. Har återställt klipparen så klippning fungerar bra nu.
3. Återställningen löste även appen.
Mvh Jonas

någon som vet om krocksensorerna ska fungera om man kör den manuelt med telefonen
har inte lagt ut någon slinga?
min fungerar inte den bara kör på?

P palten2000 skrev:
någon som vet om krocksensorerna ska fungera om man kör den manuelt med telefonen
har inte lagt ut någon slinga?
min fungerar inte den bara kör på?
Alla sensorer är bortkopplade när man kör manuellt via dess egna WiFi. Ingen slinga används då, man är själv helt ansvarig. Använder denna utmärkta möjlighet för att klippa ett par små ytor ibland.

Redigerat:
  • Gilla
Jonasuc
  • Laddar…
B Booza skrev:
Alla sensorer är bortkopplade när man kör manuellt via dess egna WiFi. Ingen slinga används då, man är själv helt ansvarig. Använder denna utmärkta möjlighet för att klippa ett par små ytor ibland.
Ok tack för det har nu provat göra en liten test slinga den verkar fungera bra
nu fungerar även krock sensorn!

B Booza skrev:
Just klippt en 3-4 veckors sådd igår med gott resultat. Kom på att istället för att svänga så mycket använde jag backen, så fram och tillbaka med små justeringar. Det blev fint klippt!

J Jonasuc skrev:
Just klippt en 3-4 veckors sådd igår med gott resultat. Kom på att istället för att svänga så mycket använde jag backen, så fram och tillbaka med små justeringar. Det blev fint klippt!
Ja den klipper lika bra när den backar. Men man får då kasta om vänster och höger när man styr den. Skulle önska att den gick lite långsammare då.

• Gilla
Jonasuc
  • Laddar…
Hej,

Jag har läst här och försöker förstå? Min klipper bara kantklippning vad jag än gör med appen, har försökt att få den att klippa olika områden men den följer bara kantrådden. Förstod inte det där med line on/Off vart ställs detta in.

Line on/off (kantklippning i svenska versionen av appen) ställs in för varje veckodag. Den klipper då ett varv längs tråden medsols, när den återkommer till laddstationen övergår den sedan till att klippa gräsmattan. Manuellt kan man tvinga den till kantklippning ett varv om man startar den när den ställts rakt ovanpå tråden.

@Booza Ursäkta men jag måste vara trögfattad, min klippare står i laddstationen som pekar medsols alltså när klipparen laddas. Vad som händer är att när jag trycket Auto nu så backar han ut vänder på sig och följer kantklippningen motsols tills batteriet tar slut. Har sett att jag kan ställa in en massa program för olika dagar 6st areas men även fast jag tex testade area 3 utan edge moving så går den bara runt o runt motsols tills den måste laddas igen.

Percy78 Percy78 skrev:
@Booza Ursäkta men jag måste vara trögfattad, min klippare står i laddstationen som pekar medsols alltså när klipparen laddas. Vad som händer är att när jag trycket Auto nu så backar han ut vänder på sig och följer kantklippningen motsols tills batteriet tar slut. Har sett att jag kan ställa in en massa program för olika dagar 6st areas men även fast jag tex testade area 3 utan edge moving så går den bara runt o runt motsols tills den måste laddas igen.
Följer tråden motsols gör den bara när den flyttar sig till en tidigare sparad area eller när man ska programmera den med en ny area. (Den räknar då antalet varv som drivjulen snurrar). Det verkar vara något fel på din klippares programvara.

Har du provat återställa klipparen?

Hej nu fungerar den sisådär, area 3 och 4 fungerar utmärkt, dock så har jag en sida på huset där det blir jättesmalt, trådarna ligger bara typ 10 cm ifrån varann, det fungerar att köra in här och dra kantlinjen men han random får jag inte att fungera här, hela denna plätt är ung 60m², dock så är det en triangel så som sagt där det smalnar av är det mindre än en meter gräsplätt. Kan jag alltså ställa in att han skall klippa denna genom att programmera denna area som typ 1 eller något och isåfall hur gör man? Om inte kan man manuellt ställa honom här och köra random? Nu får jag sparka honom istället när han kör här inne med kantlinjen

Hej!
Har nyss köpt och installerat en Lyfco e1750 robot.
Jag har en större gräsmatta på baksidan av huset och där klipper den utan problem.
Men på framsidan huset ,som binds ihop med baksidan av en lång och smal grusparkering, får jag det ej att fungera.
Hur ska man göra där?
Måste jag köpa en till laddstation att ha på framsidan, så att jag kan bära dit roboten?
Eller kan jag låta begränsningskabeln gå till framsidan, och skapa en "ö" och bära dit den och starta manuellt och klippa inne på ön? (Det har jag redan testat, men då gick den bara runt och runt och körde kantklippning utan att klippa på mitten..
Har någon ett tips?
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.