Skulle behöva snabb hjälp med hur jag lyckas tömma varmvattenberedaren.
Jag har stängt av inkommande vatten och öppnat huven. Starter jag kallvattnet rinner det ut där men annars händer inget. Jag har försökt blåsa in luft men bara centiliter rann ut först, nu kommer inget.

vad behöver jag skruva mer på?
Rör och ventiler, möjligen del av värmesystem, med märken av användning och åldrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du lossat vinkeln till vänster?
 
J Jannejoel skrev:
Har du lossat vinkeln till vänster?
Det som går upp från beredaren och till vänster i plast? Nej
 
Jag skulle tippa på svarta pluggen till höger i bilden. Skruva ur och öppna en kallvattenkran så bör den dräneras
 
Du måste tömma den på kallvattensidan. Varmvattnet tar ut i toppen.
 
N Nikorasu skrev:
Jag skulle tippa på svarta pluggen till höger i bilden. Skruva ur och öppna en kallvattenkran så bör den dräneras
Händer tyvärr inget :( inte en droppe har kommit ut ur spillröret ens.
 
D Daniel 109 skrev:
Du måste tömma den på kallvattensidan. Varmvattnet tar ut i toppen.
Hur gör jag det?
 
Kommer inte kallvattnet in genom 90 graders vinkeln till vänster i bild? Den som pekar snett upp till vänster sen
 
  • Gilla
Jannenalle
  • Laddar…
Har du ingen säkerhetsventil under beredaren? Med den tömmer jag beredaren i stugan. Man får hålla uppp den manuellt och vara beredd på att det forsar mycket vatten på en gång.
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
Kallvattenavstängningen har backventilfunktion. Den är alltså stängd oavsett hur man vrider den. Det är först när trycksatt kallvatten kommer som den öppnar.
Sen kan det finnas ytterligare patronbackventil istoppad nånstans.
Lite svårt att se vad som är upp å ner i din bild men lossar du en kallvattenanslutning eller öppnar säkerhetsventilen så ska du få ur vatten om du släpper in luft på varma sidan.
 
Bilden är väl tagen från ovansidan? Finns ingen urtappning i botten så måste du blåsa ur vattnet med tryckluft. och därför ta isär kopplingarna. Kallvattnet går ner i botten och det är den som vattnet ska ut ur, tryckluft in från varmvattnet,
 
P Plutus skrev:
Bilden är väl tagen från ovansidan? Finns ingen urtappning i botten så måste du blåsa ur vattnet med tryckluft. och därför ta isär kopplingarna. Kallvattnet går ner i botten och det är den som vattnet ska ut ur, tryckluft in från varmvattnet,
bilden är ovanifrån. Det finns en linad propp undertill men jag kan inte riktigt leda av 300 liter vatten från den.

vi har tidigare när de koppla om något, tömt hela via spillröret. Då var inget bortkopplat :S
 
Spillröret sitter ju på kalla sidan, så om du kan ställa säkerhetsventilen i öppet läge så är den sidan löst, men du måste fortfarande få vattnet ur beredaren? Går spillröret hela vägen ner till golvet så man kan få igång en hävert?
 
P Plutus skrev:
Spillröret sitter ju på kalla sidan, så om du kan ställa säkerhetsventilen i öppet läge så är den sidan löst, men du måste fortfarande få vattnet ur beredaren? Går spillröret hela vägen ner till golvet så man kan få igång en hävert?
Vilket håll skruvar jag säkerhetsventilen åt? Lite svårt att veta när inget kommer från den.
Spillröret går ner till golvet, sitter en bit trädgårdsslang längst ut också
 
Samma håll som man öppnar en kran, normalt kan man öppna ett halvt varv, sen smäller den till och återgår i stängt läge, det svåra är att få den att stanna precis innan den släpper igen, på vissa går det inte, utan man får hålla hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.