Skulle behöva snabb hjälp med hur jag lyckas tömma varmvattenberedaren.
Jag har stängt av inkommande vatten och öppnat huven. Starter jag kallvattnet rinner det ut där men annars händer inget. Jag har försökt blåsa in luft men bara centiliter rann ut först, nu kommer inget.
vad behöver jag skruva mer på?
Jag har stängt av inkommande vatten och öppnat huven. Starter jag kallvattnet rinner det ut där men annars händer inget. Jag har försökt blåsa in luft men bara centiliter rann ut först, nu kommer inget.
vad behöver jag skruva mer på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste tömma den på kallvattensidan. Varmvattnet tar ut i toppen.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Har du ingen säkerhetsventil under beredaren? Med den tömmer jag beredaren i stugan. Man får hålla uppp den manuellt och vara beredd på att det forsar mycket vatten på en gång.
Kallvattenavstängningen har backventilfunktion. Den är alltså stängd oavsett hur man vrider den. Det är först när trycksatt kallvatten kommer som den öppnar.
Sen kan det finnas ytterligare patronbackventil istoppad nånstans.
Lite svårt att se vad som är upp å ner i din bild men lossar du en kallvattenanslutning eller öppnar säkerhetsventilen så ska du få ur vatten om du släpper in luft på varma sidan.
Sen kan det finnas ytterligare patronbackventil istoppad nånstans.
Lite svårt att se vad som är upp å ner i din bild men lossar du en kallvattenanslutning eller öppnar säkerhetsventilen så ska du få ur vatten om du släpper in luft på varma sidan.
Bilden är väl tagen från ovansidan? Finns ingen urtappning i botten så måste du blåsa ur vattnet med tryckluft. och därför ta isär kopplingarna. Kallvattnet går ner i botten och det är den som vattnet ska ut ur, tryckluft in från varmvattnet,
bilden är ovanifrån. Det finns en linad propp undertill men jag kan inte riktigt leda av 300 liter vatten från den.P Plutus skrev:
vi har tidigare när de koppla om något, tömt hela via spillröret. Då var inget bortkopplat :S
Spillröret sitter ju på kalla sidan, så om du kan ställa säkerhetsventilen i öppet läge så är den sidan löst, men du måste fortfarande få vattnet ur beredaren? Går spillröret hela vägen ner till golvet så man kan få igång en hävert?
Vilket håll skruvar jag säkerhetsventilen åt? Lite svårt att veta när inget kommer från den.P Plutus skrev:
Spillröret går ner till golvet, sitter en bit trädgårdsslang längst ut också
Samma håll som man öppnar en kran, normalt kan man öppna ett halvt varv, sen smäller den till och återgår i stängt läge, det svåra är att få den att stanna precis innan den släpper igen, på vissa går det inte, utan man får hålla hela tiden.