Idag har jag precis uppgraderat mitt logosol sågverk med en Speed Saw E5 och matning.
Vilket lyft :D från min Stihl MS391
[video=youtube;izQ1JIs7WGk]http://www.youtube.com/watch?v=izQ1JIs7WGk[/video]

• Gilla
Uffe_xx och 8 till
  • Laddar…
Såg riktigt snabb ut!

Jckssn skrev:
Såg riktigt snabb ut!
Ja det är riktigt stor skillnad mot motorsåg. Inte bara att effekten är större utan kedje hastigheten är högre.

Grymt, det där såg bra ut. Hur torkar du plankorna?

Nu är det luft tork som gäller, men tankarna att skaffa en riktig tork går runt i huvudet :)
Har tittat en del på Logosols souna tork, känns som den håller ett överkomligt pris.

Är det bara för husbehovet eller kan man få köpa lite plank av dig?

vectrex skrev:
Är det bara för husbehovet eller kan man få köpa lite plank av dig?
Det är framförallt för husbehov som jag sågar, men om det är något speciellt du är på jakt efter så hjälper jag gärna till om jag kan.

Det verkar vara hög kvalitet på snittytorna — imponerande!
Ser faktiskt riktigt roligt ut så jag förstår att du är glad. Grattis!

//Ronnie

Pysslarn skrev:
Det verkar vara hög kvalitet på snittytorna — imponerande!
Ser faktiskt riktigt roligt ut så jag förstår att du är glad. Grattis!

//Ronnie
Det ser inte bara roligt ut, utan det är roligt som fn....
Och inte för att tala om när man skall bygga något, och man kan gå och välja bland massa egen sågat.
liksom lite roligare när man varit med från att fälla trädet till färdigt alster.

teed skrev:
Och inte för att tala om när man skall bygga något, och man kan gå och välja bland massa egen sågat.
liksom lite roligare när man varit med från att fälla trädet till färdigt alster.
Jaja, jag missade att skriva att jag är avis som fan, men här kommer det... :D
//Ronnie

• Gilla
teed
  • Laddar…
Ser riktigt roligt ut, morfar har en solosåg med elkedjesåg till som han bara har sågat två stockar med sen har den stått, kanske man skulle ha tagit och lånat den... :)

Jckssn skrev:
Ser riktigt roligt ut, morfar har en solosåg med elkedjesåg till som han bara har sågat två stockar med sen har den stått, kanske man skulle ha tagit och lånat den... :)
Själv klart skall du göra det

teed skrev:
Hur länge låter du ditt virke torka innan det är klart att använda? Bara nyfiken. Har inga träd att fälla som skulle lämpa sig att såga virke av. :)

Beror på vad man skall ha det. Men någon stans mellan 3-12månader.
Funderar lite på att bygga en virkestork, så jag kan få ner det till typ 8% eller något.

teed skrev:
Det är framförallt för husbehov som jag sågar, men om det är något speciellt du är på jakt efter så hjälper jag gärna till om jag kan.
Det är björk i första hand i så fall. Just nu har jag ingen tid dock, men när "stå-i-snickarebod-årstiden" infinner sig igen så återkommer jag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.