Ville skriva av mig lite helt enkelt då jag är så otroligt nöjd, jag som är en så kallad IT nisse och kan egentligen inget om att äga ett hus, aldrig gjort något så här omfattande projekt i hela mitt liv.

Jag med min far så har vi dränerat vårt hus själva, vi fick hjälp att gräva upp schacket runt huset då ingen av oss va så pass erfaren med maskiner.

Tog kontakt med ett dräneringsföretag som utförde grävningen. Vi beställde all material av samma företag.

Vi tog hjälp av guiderna som finns här på byggahus om att dränera själv, fick även otroligt mycket tips o trix av företaget, dom va verkligen snälla och hjälpte oss med frågor.

Vi använder oss av optidrän & vi isolerade allt.
Nytt dräneringrör med 3st titthål. Nya dagvatten rör,
Satte även dit en pump då lutningen ut mot gatan/brunnen va så pass liten. Så vi säkrade det med att inskaffa en pump.
Bytte även ut avloppsrören.

Bifogar lite bilder från start till slut, nu har jag inte beskrivet alla steg vi har gjort, det syns inte heller på alla bilder.

Råkade även fastna med maskinen som vi hyrde för täppa igen allt, men det löste sig efter utan att huset gick sönder.

I slutändan sparade vi in kanske runt 55.000:- för att vi utförde detta själva.
Det tog ca 23 dagar att göra klart allt. Då jobbade vi även på vardagarna, självklart fick vi hjälp av familj o vänner när vi sprang ner i schaket med ca 20 ton grus.

• Grävmaskin som gräver runt hus för dräneringsarbete, hög med jord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd schakt runt husgrund för dräneringsprojekt, med synligt dräneringsrör och jordhögar.
    Skapa konto
  • Hög med grus och blå dräneringsrör utanför ett hus under dräneringsarbete.
    Skapa konto
  • Hus med nyligen dränerad grund, isolering och grävningsarbete synligt längs husets vägg.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad dränering vid husgrund med synlig optidrän och grus, samt grävd schakt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hus med nydränering längs grunden och synliga isoleringsskivor i uppkoppt schakt.
    Skapa konto
  • Grön kompaktlastare fastnat i sand nära husgrund under dräneringsarbete, skyffel och väderskydd syns.
    Skapa konto
  • Husdränering under arbete med grävmaskin, dräneringsrör och sand runt husgrund.
    Skapa konto
  • Dränering runt hus med nya rör och optidränsystem nära grunden, i ett pågående grävarbete.
    Skapa konto
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Hur löste ni det med grävare, tog ni dit dom flera gånger eller lät ni dom gräva upp allt på en gång?

A ati skrev:
Hur löste ni det med grävare, tog ni dit dom flera gånger eller lät ni dom gräva upp allt på en gång?
Nissen grävde upp schaket runt hela huset direkt och mer eller mindre lämnade resten åt oss.
Läste mycket angående rasrisk för huset men enligt nissen så skulle de inte vara något problem för oss så vi gjorde så helt enkelt.
Sen kom han tillbaka i slutet när nästan allt va klart o kopplade in brunnen o grävde lite djupare för den.

Apako Apako skrev:
Ville skriva av mig lite helt enkelt då jag är så otroligt nöjd, jag som är en så kallad IT nisse och kan egentligen inget om att äga ett hus, aldrig gjort något så här omfattande projekt i hela mitt liv.

Jag med min far så har vi dränerat vårt hus själva, vi fick hjälp att gräva upp schacket runt huset då ingen av oss va så pass erfaren med maskiner.

Tog kontakt med ett dräneringsföretag som utförde grävningen. Vi beställde all material av samma företag.

Vi tog hjälp av guiderna som finns här på byggahus om att dränera själv, fick även otroligt mycket tips o trix av företaget, dom va verkligen snälla och hjälpte oss med frågor.

Vi använder oss av optidrän & vi isolerade allt.
Nytt dräneringrör med 3st titthål. Nya dagvatten rör,
Satte även dit en pump då lutningen ut mot gatan/brunnen va så pass liten. Så vi säkrade det med att inskaffa en pump.
Bytte även ut avloppsrören.

Bifogar lite bilder från start till slut, nu har jag inte beskrivet alla steg vi har gjort, det syns inte heller på alla bilder.

Råkade även fastna med maskinen som vi hyrde för täppa igen allt, men det löste sig efter utan att huset gick sönder.

I slutändan sparade vi in kanske runt 55.000:- för att vi utförde detta själva.
Det tog ca 23 dagar att göra klart allt. Då jobbade vi även på vardagarna, självklart fick vi hjälp av familj o vänner när vi sprang ner i schaket med ca 20 ton grus.

Riktigt bra jobbat! Vet du hur mycket det totalt kostade för er i slutändan?

C claym skrev:
Riktigt bra jobbat! Vet du hur mycket det totalt kostade för er i slutändan?
Tack! Grymt nöjd för att vara en it-nörd och egentligen kan inte ett skit :P

Men vi sparade in ca 55.000:- på att göra det själv.
Vi tänkte nog att det skulle spara in mer , men vi sparade in ganska mycket på rot avdraget , vilket inte gjorde så mycket då vi har flera projekt som gör så vi kan nyttja roten,

Men totalt betalade vi nästan 85.000:- för materiel, grävningen, grus, 4 lastbilar av bortforsling jord, pumpen och 2 brunnar.
Skulle nissen gjort hela jobbet åt oss så sa han ca 145.000:-

Så sparade in för att installera fjärrvärme, så win blev det iaf :)

• Gilla
claym
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.