• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nä det såg trångt ut i skåpet men den kan sitta på väggen vid pumpen också som sagt. Det jag ville poängtera var att om du ska blanda golvvärme och raddar och ha olika framledningstemperatur i de två systemen behöver du en shunt också, inte bara en extra cirkpump. ”Fördelarshunt” är ett paket med både pump och shunt.
J jonaserik skrev:
Inbyggt då , kanske rör i vägg , tror inte du får in pump och shunt +motor dito i skåpet. skåpen är det inte mycket plats i.
Tack ska ni ha. Tror jag får placera allt vid innedelen

Tror inte att jag fattade helt om Grundfos 15-80 var en lämplig cirkulationspump (givet då att jag får den väldigt billigt).

Maxwells demon TotalControl skrev:
Be att få offert på en extra värmekrets. De flesta leverantörer/tillverkare har färdiga kit för flera värmekretsar (Pump,shunt,styr mm). Då kan du även styra den med VPns styr.
Är dessvärre för sent då jag redan köpt pump+installation. Jag borde kanske haft koll på att det behövdes extra pump+shunt, men det hade jag inte. Det var nu vid installationen det kom upp att det behövdes (samt inte ingick).

Har du både raddar och GV så brukar det bli lite problem, VP ska ställas in för raddar och GV ska shuntas ner. Raddar ska ha högre temp än GV , får dom samma som raddarna så sätt på solglasögonen:) och tänk att du är på varmare breddgrader:)

Ja, gäller att ha en positiv inställning när man renoverar fast man är på väg att bryta ihop konstant.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
L lantzen skrev:
Tror inte att jag fattade helt om Grundfos 15-80 var en lämplig cirkulationspump (givet då att jag får den väldigt billigt).
Säger inte så mycket. Är den en modern strömsnål variant t.ex.Alpha1 eller 2?

Om det är en begagnad gammal häck med 3 fasta hastigheter så skulle jag inte rekommendera det.

Säger inte så mycket. Är den en modern strömsnål variant t.ex.Alpha1 eller 2?

Om det är en begagnad gammal häck med 3 fasta hastigheter så skulle jag inte rekommendera det.

Det är en ny Alpha2

L lantzen skrev:
Det är en ny Alpha2
Det funkar.

• Gilla
lantzen
  • Laddar…
Det funkar.
Och att det var 1 tumsdimension (och inte 1.5) är ok?

Ja förutsatt om du meckar en egen shuntgrupp.

Ja förutsatt om du meckar en egen shuntgrupp.
Och på icke-hantverkerska så innebär detta att jag köper separat shuntventil och passande kopplingar?

Jag antar det? Eller vad hade du tänkt med ciruclationspumpen annars?

Nej, det var det jag hade tänkt. Visste bara inte om det var detsamma som ”mecka en egen shuntgrupp” :rofl:

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Fick tag på en Grunfos Alpha 2 15-80 och ska nu koppla in denna. Är det OK att sätta en normal stickkontakt på denna och använda ett vanligt vägguttag?

Det går bra och troligtvis så får du kanske köra den på låg fart. Den är kraftig och kan stjäla flöde från annat.. Allt ska kopplas som en ren shuntgrupp . Går att hitta hur på nätet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.