Du kam sätta pumpen var du vill, det är flödet som ska fram till fördelarna, sen det med ställdon , Tja sånt som pajar så småningom och dyrt. Ser ut som att det sitter en reglercentral i hålet och ska nog ha sladdlösa termostater , dyrt. om du inte har dom.. Börja med att ställa in pump/shunten för rätt temp och sen strypa in slingorna till ett delta på fram/retur till ca 4 C i diff.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det var typ vid innedelen jag menade om det är trångt i skåpet. Någonstans där skåpets matning kommer ut från väggen.

Har tyvärr inga billigare tips, rörprylar är dyra…
Tack ändå. Lättare att spendera pengarna om det är dåligt med billigare alternativ.

J jonaserik skrev:
Du kam sätta pumpen var du vill, det är flödet som ska fram till fördelarna, sen det med ställdon , Tja sånt som pajar så småningom och dyrt. Ser ut som att det sitter en reglercentral i hålet och ska nog ha sladdlösa termostater , dyrt. om du inte har dom.. Börja med att ställa in pump/shunten för rätt temp och sen strypa in slingorna till ett delta på fram/retur till ca 4 C i diff.
Ja... Det ingick faktiskt trådlösa termostater i offerten. Tänkte inte på att de inte behövdes. Hade aldrig investerat i dessa om jag hade insett detta.

Behåll alla delar och se hur du får ihop det värmen, blir det bra så kan du sälja dom. Jag har strypt in mina slingor med en shunt före, nu ca 20 års och fungerar fortfarande, i sovrum som kanske ska vara lite svalare, stryper man bara lite mer. Men som sagt vänta med allt tills du får in din VP. Sen kommer du att ha två system, raddar + GV och det brukar vara lite knepigt att reglera in det, men går. Lite högre temp för raddarna från VP och shunten för GV tar ner till lämplig temp för GV

• Gilla
lantzen
  • Laddar…
Det visade sig att jag kunde få tag på en billig Grundfos 15-80. Denna har en 1 tums anslutning. Är detta OK eller ska man av någon anledning ha 1.5 tum? Rören från panna till golvvärmefördelare är 25mm.

Har du verkligen behov sv så högt tryck? Pumpen kommer att gå kontinuerligt länge, så köp inte en som drar mer el än nödvändigt.

Det är anslutningsdim som avgör om du ska få dit den och byggmåttet ( 180 /130 / finns visst ( 120 med NIBE ) ) i millimeter , det med 25 eller 35 på rören har ingen betydelse.

D Daniel 109 skrev:
Har du verkligen behov sv så högt tryck? Pumpen kommer att gå kontinuerligt länge, så köp inte en som drar mer el än nödvändigt.
Tack. Det korta svaret är nej. Men jag kunde få den för 1000 kr (ny) så tänkte det var ok med en lite för kraftfull. Dessutom stod det att man kunde gå ner ända till 3W. Jag tänkte bara att den skulle köra på någon lämplig effekt.

J jonaserik skrev:
Det är anslutningsdim som avgör om du ska få dit den och byggmåttet ( 180 /130 / finns visst ( 120 med NIBE ) ) i millimeter , det med 25 eller 35 på rören har ingen betydelse.
Takker! Vad menar du med anslutningsdim? Är det förelaren då?

Vet inte hur det ser ut på plats pumpen ska sitta på röret och det behövs kopplingar då , och kanske någon vinkel med gängor. Sitter inte fördelare i en låda så får pumpen nog plats, kan vara trångt.

Sitter det inte en cirkulationspump i värmepumpen redan? Och det du behöver är en komplett fördelarshunt med egen cirkpumptill GV?

Bernieberg Bernieberg skrev:
Sitter det inte en cirkulationspump i värmepumpen redan? Och det du behöver är en komplett fördelarshunt med egen cirkpumptill GV?
Det är så jag har förstått det. Min förhoppning var att kunna köpa denna cirkulationspump + shuntventil istället för LK fördelarshunt VS2 för att komma lite billigare undan.

J jonaserik skrev:
Vet inte hur det ser ut på plats pumpen ska sitta på röret och det behövs kopplingar då , och kanske någon vinkel med gängor. Sitter inte fördelare i en låda så får pumpen nog plats, kan vara trångt.
Fördelare sitter i ett skåp. Det är en del plats, men inte supermycket. Kom fram till att LK fördelarshunt VS2 inte riktigt får plats.

Inbyggt då , kanske rör i vägg , tror inte du får in pump och shunt +motor dito i skåpet. skåpen är det inte mycket plats i.

L lantzen skrev:
Fördelare sitter i ett skåp. Det är en del plats, men inte supermycket. Kom fram till att LK fördelarshunt VS2 inte riktigt får plats.
Nä det såg trångt ut i skåpet men den kan sitta på väggen vid pumpen också som sagt. Det jag ville poängtera var att om du ska blanda golvvärme och raddar och ha olika framledningstemperatur i de två systemen behöver du en shunt också, inte bara en extra cirkpump. ”Fördelarshunt” är ett paket med både pump och shunt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.