5 043 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
LVP till både golvvärme o radiatorer - Extra cirkulationspump?
Du kam sätta pumpen var du vill, det är flödet som ska fram till fördelarna, sen det med ställdon , Tja sånt som pajar så småningom och dyrt. Ser ut som att det sitter en reglercentral i hålet och ska nog ha sladdlösa termostater , dyrt. om du inte har dom.. Börja med att ställa in pump/shunten för rätt temp och sen strypa in slingorna till ett delta på fram/retur till ca 4 C i diff.
Ja... Det ingick faktiskt trådlösa termostater i offerten. Tänkte inte på att de inte behövdes. Hade aldrig investerat i dessa om jag hade insett detta.J jonaserik skrev:Du kam sätta pumpen var du vill, det är flödet som ska fram till fördelarna, sen det med ställdon , Tja sånt som pajar så småningom och dyrt. Ser ut som att det sitter en reglercentral i hålet och ska nog ha sladdlösa termostater , dyrt. om du inte har dom.. Börja med att ställa in pump/shunten för rätt temp och sen strypa in slingorna till ett delta på fram/retur till ca 4 C i diff.
Behåll alla delar och se hur du får ihop det värmen, blir det bra så kan du sälja dom. Jag har strypt in mina slingor med en shunt före, nu ca 20 års och fungerar fortfarande, i sovrum som kanske ska vara lite svalare, stryper man bara lite mer. Men som sagt vänta med allt tills du får in din VP. Sen kommer du att ha två system, raddar + GV och det brukar vara lite knepigt att reglera in det, men går. Lite högre temp för raddarna från VP och shunten för GV tar ner till lämplig temp för GV
Har du verkligen behov sv så högt tryck? Pumpen kommer att gå kontinuerligt länge, så köp inte en som drar mer el än nödvändigt.
Tack. Det korta svaret är nej. Men jag kunde få den för 1000 kr (ny) så tänkte det var ok med en lite för kraftfull. Dessutom stod det att man kunde gå ner ända till 3W. Jag tänkte bara att den skulle köra på någon lämplig effekt.D Daniel 109 skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Sitter det inte en cirkulationspump i värmepumpen redan? Och det du behöver är en komplett fördelarshunt med egen cirkpumptill GV?
Det är så jag har förstått det. Min förhoppning var att kunna köpa denna cirkulationspump + shuntventil istället för LK fördelarshunt VS2 för att komma lite billigare undan.Bernieberg skrev:
Fördelare sitter i ett skåp. Det är en del plats, men inte supermycket. Kom fram till att LK fördelarshunt VS2 inte riktigt får plats.J jonaserik skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Nä det såg trångt ut i skåpet men den kan sitta på väggen vid pumpen också som sagt. Det jag ville poängtera var att om du ska blanda golvvärme och raddar och ha olika framledningstemperatur i de två systemen behöver du en shunt också, inte bara en extra cirkpump. ”Fördelarshunt” är ett paket med både pump och shunt.L lantzen skrev: