När jag mätte för att lägga ett parkettgolv i min lägenhet insåg jag att mitt undergolv lutar in mot mitten. Det handlar om ett hundraårigt spontat grangolv som är cirka 40 mm tjockt och 80 mm brett.
Dels lutar de längdgående planken längs väggarna, 1 på varje sida, in mot mitten cirka 4-5 mm, och dels bågnar de tvärgående planken in från väggarna mot mitten av rummet cirka 10-11 mm. Totalt cirka 15 mm. Hela rummet är 320 cm brett, så det är alldeles för mycket för ett nytt golv ovanpå.
Att på något sätt jämna ut det genom slipning eller skivor som är tunna nog att inte höja golvet flera cm antar jag är uteslutet. Kanske skulle det gå att flytspackla, men det är inget jag har lust med. Skulle det kanske gå att lägga någon form av tunna reglar på undergolvet och lägga skivor på?
Eller är det bara att riva upp golvet och lägga in spånskivor? Hur hade ni i sådana fall gått tillväga? Måste bjälklaget jämnas ut?
Dels lutar de längdgående planken längs väggarna, 1 på varje sida, in mot mitten cirka 4-5 mm, och dels bågnar de tvärgående planken in från väggarna mot mitten av rummet cirka 10-11 mm. Totalt cirka 15 mm. Hela rummet är 320 cm brett, så det är alldeles för mycket för ett nytt golv ovanpå.
Att på något sätt jämna ut det genom slipning eller skivor som är tunna nog att inte höja golvet flera cm antar jag är uteslutet. Kanske skulle det gå att flytspackla, men det är inget jag har lust med. Skulle det kanske gå att lägga någon form av tunna reglar på undergolvet och lägga skivor på?
Eller är det bara att riva upp golvet och lägga in spånskivor? Hur hade ni i sådana fall gått tillväga? Måste bjälklaget jämnas ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Att flytspackla går förmodligen mycket fortare och smidigare och blir billigare än att riva upp ett 40mm(!) spontat undergolv.
Då bygger du minst på höjden jämfört med att lägga skivor ovanpå. Brukar bli tråkigt vid dörrar om man höjer golvet.
Då bygger du minst på höjden jämfört med att lägga skivor ovanpå. Brukar bli tråkigt vid dörrar om man höjer golvet.
Om det har satt sig sådär mycket så kanske det inte håller så bra med några hundra kilo flytspackel på?
Med tanke på att det inte är så stort rum det handlar om så skulle jag bryta upp golvet och lägga i nya golvreglar. Du kan ju testa att lossa 2-3st för att se hur det ser ut under.
Med tanke på att det inte är så stort rum det handlar om så skulle jag bryta upp golvet och lägga i nya golvreglar. Du kan ju testa att lossa 2-3st för att se hur det ser ut under.
Är i exakt samma sits, har övervägt att flytspackla hela rummet men det känns lite övermäktigt att få det jämnt i ett 25m² stort rum...
Kanske kan man slipa det jämnt efteråt med en golvslip?
Kanske kan man slipa det jämnt efteråt med en golvslip?
Jag har svårt att se hur det påverkar mitt förslag? Förutom att det är BRF som ansvarar istället för TS då det är den bärande konstruktionen som är problemet... (jag utgår ifrån att det är en träkåk och inte betong då det är rejält grangolv)
Ah. Har inte tänkt att man i lgh kommer åt "underifrån", men det gör man kanske.VidarH skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Kan vara bra att ta reda på varför det satt sig. Är det något som pågår? Röta? Insektsangrepp? I ett eget hus får man fatta egna beslut. Här är det bäst att prata med fastighetsägaren innan man gör ingrepp. Vissa variationer i höjd kan åtgärdas med lumppapp. Men uppåt 15 mm blir i tjockaste laget. Flytspackling, som kanske ändå spricker av rörelser i golvet, mår inte plankorna bra av om någon i framtiden vill ha dem synliga.
Jag blir mer och mer inne på att rikta golvet och samtidigt kontrollera bjälklaget. Tanken är att rikta upp med plankor i lämpliga dimensioner och kortla mellan. Sen golvspånskiva.
Jag vet inte exakt hur de byggt bjälklaget än. Hela rummet har en spännvidd på 5,2m. Jag kan på grund av planlösningen inte få in reglar/plankor som sträcker sig över hela spännvidden om det inte ligger något i mitten. Hur hade ni löst det? Laska med plankor i samma dimension? Är det bäst att ta så långa plankor som möjligt och ha en kortare bit på ena sidan, eller ska jag ha jämnlånga plankor som möjligt? Det är för övrigt 60 cc.
Jag vet inte exakt hur de byggt bjälklaget än. Hela rummet har en spännvidd på 5,2m. Jag kan på grund av planlösningen inte få in reglar/plankor som sträcker sig över hela spännvidden om det inte ligger något i mitten. Hur hade ni löst det? Laska med plankor i samma dimension? Är det bäst att ta så långa plankor som möjligt och ha en kortare bit på ena sidan, eller ska jag ha jämnlånga plankor som möjligt? Det är för övrigt 60 cc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Eftersom det är en lägenhet och då troligen en bostadsrätt så brukar det vara så att bjälklagret etc. är föreningens ansvarsområde och det får man inte påverka hur som helst utan att ha fått tillstånd av styrelsen.