Byggahus.se
Vi har tänkt att såpa våra furugolv, vissa av dem nya, andra gamla. Vad jag förstått kan man antingen först behandla golvet med lut eller med kalk. Men vad blir skillnaden? Luten har jag hört gör att golvet behåller sin ljusa färg, men hur påverkas golvet? Hur reagerar luten resp. kalken med såpan?

I färgaffären ger de mig dunkar med Faxes produkter. Enligt dem ska man först ha lut sen såpa.

Men läser man t.ex. här http://alltombostad.se/gds/6/715/ så ska det kalkas.

Skillnad i smutsavvisning, färg, hårdhet mm - nån som vet?
 
Tja, jag tar och svarar själv...jag har hittat lite info på annat håll...

Lut är basiskt och gör att golvet åldras i förtid, förutom att det behåller golvets ljusa färg. Kalk är också lite basiskt så effekten blir väl densamma där. Är man otålig och vill få en gammeldags look får man väl följa Faxesåpans instruktion.

Har dock fått reda på att för i tiden såpades golven utan någon behandling innan. Vi har bestämt oss för att göra så. Det går ju alltid att ändra sig då. Har man väl lackat, slipat, lutat eller kalkat så går det ju inte att få det ogjort.

Efter ett par års skurande *pust* ska visst golvet bli smutsavvisande. Får se hur länge vi orkar skura. :p
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Golven blir fina. Två år sedan vi gjorde vårt första golv, och det blir bara finare och finare. Inga som helst problem med fläckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.