Byggahus.se
Hej, det här är mitt första inlägg här och jag hoppas det finns någon som kan ge råd.

Jag håller på att se över värmesystemet i huset då bland annat cirkulationspumpen ska bytas.
Jag har vattenmantlad vedspis och vattnet pumpas runt i radiatorerna av cirkulationspumpen.
När rörmokaren var här ville dom byta ut mitt öppna expansionskärl på vinden till ett slutet expansionskärl. Kärlet är gammalt så att byta ut det är nog en bra idé.
Men, jag har för mig att man inte får ha ett slutet expansionskärl om man eldar med fasta bränslen (ved). Eller räcker det med att man har anslutit en 'temperaturbegränsare' till kärlet?

Jag antar att det öppna systemet hanterar kokande vatten bättre. Dvs, ibland händer det att värmen blir väl hög i systemet eftersom det är svårt att styra med vedeldning. Framförallt om elen går och man har lagt in ved, då står ju vattnet nästan stilla och börjar snabbt koka.

Någon som vet vad som gäller eller har något råd?
 
Om du har ett slutet system så måste du ha en övertrycksventil som klarar att hantera den effekt du kan ha i systemet.
Nödkylning har inget med typ av expansionskärl att göra.
 
Tack för snabbt svar!
Och med effekt i systemet menar du då temperatur på vattnet (jag kan inte det här så bra)? Trycket går ju inte att påverka (väl?) ned ett öppet system. Det är väl det som skulle vara fördelen med ett slutet cirkulationskärl.
Jag kan beskriva hur systemet är uppbyggt.
På nedervåningen står en vattenmantlad vedspis. Varmvattnet går upp i ett tjockare rör till övervåningen och röret delas där och går dels till det öppna expansionskärlet, dels till cirkulationspumpen. Efter cirkulationspumpen går det ut olika slingor med tunnare rör till radiatorerna och sen tillbaka till ett tjockare rör som går tillbaka till vedspisen.
Det som händer med vedspis är alltså att ibland drar temperaturen iväg och börjar koka. Klarar den slutna cirkulationspumpen det? Tänker på gummimembranet bland annat. Sedan antar jag att övertrycksventilen fungerar som på det öppna kärlet och vattnet helt enkelt går ut i ett spillrör (avlopp finns intill expansionskärlet). Eller är det mindre effektivt.
Lite orolig för att installera något som inte fungerar.

Så här står det på sidan Din byggare angående expansionskärl: Det är inte tillåtet att elda med fasta bränslen i värmepannor som är utrustade med slutna expansionskärl, om inte utrustningen har kompletterats med en speciell säkring, en så kallad temperaturbegränsare.

Säkring, menar man då en ventill som är är anlslutet till ett rör som släpper ut vatten om det kokar?
 
Då har Din byggare fått det om bakfoten. Det finns ingen sådan koppling. Kravet på nödkylning finns på alla fastbränsleanläggningar som installeras. Oavsett typ av expansionskärl.

Effekten jag pratar om är effekten på din vedspis. Men den är säkerligen så låg att det inte finns någon övertrycksventil som är för liten.
 
  • Gilla
Bjorn 11
  • Laddar…
Ursäkta om jag ställer dumma frågor. Men om jag förstår dig rätt så kan jag ha ett slutet expansionskärl bara det finns en övertrycksventil? Men att kunna ha det är en sak och om jag bör ha det är en annan. Vad skulle du förorda?

Och jag antar att det inte är något ovanligt med slutet expansionskärl och övertrycksventil. Vad menar man då med övertrycksventil? Det är väl inte bara luft som ska kunna släppas ut utan även vatten?
 
Hej!
Vi och många andra har kombinationen vedpanna och slutet expansionskärl. Det funkar helt ok men man behöver ha koll på dimensioneringen och vilken temperatur det är gjort för. Vi har faktiskt fått byta ut ett kärl som troligen inte tålde temperaturen, det ska egentligen inte kommunicera så mycket vatten mellan pannan och kärlet men det var en rejäl kokning den gången ska sägas och nödkylningen startade inte. Anledningen till att vi har slutet system är att det öppna på vinden gick sönder, det blev blött… kan vara nått att tänka på. Man kan också ha högre tryck i ett slutet system vilket medför fördelar (såvida man inte har ett mycket högt hus då och får vattenpelare av det).

Edit: det är tvunget att ha övertrycksventil i slutna system, släpper ut vatten om trycket blir för högt.
 
  • Gilla
Bjorn 11
  • Laddar…
M
När jag satte in min anläggning med vedpanna och acc-tankar så skulle expansionskärlet vara 10% av hela vattnets volym i anläggningen. Jag har 1000L tankvolym, plus panna och radiatorkretsen, tror kärlet är på 200L. En rejäl burk i pannrummet. Storleken fick jag förklarat för mig har att göra med att kunna ta upp vattnets expansion som varierar kraftigt med sånt stort temperaturintervall. Man eldar ju upp 20-gradigt vatten till +100gr ibland.

Jag har denna https://www.vvsochbad.se/temperatur...4E4VAAifZ1d_Z78P6vziUr_pTHhmVEbwaAmbKEALw_wcB som jag fattat var ett lagkrav. Denna är för att inte pannan ska koka. Finns en annan modell om man inte har kommunalt vatten.

Sedan har jag en sån här också https://www.vvsochbad.se/sakerhetsv..._cnTRi30aznszNLJtoF-hkym-WriSb-oaAs6PEALw_wcB för att inte trycket i systemet ska bli högre än 1,5 bar.
 
  • Gilla
Bjorn 11
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
När jag satte in min anläggning med vedpanna och acc-tankar så skulle expansionskärlet vara 10% av hela vattnets volym i anläggningen. Jag har 1000L tankvolym, plus panna och radiatorkretsen, tror kärlet är på 200L. En rejäl burk i pannrummet. Storleken fick jag förklarat för mig har att göra med att kunna ta upp vattnets expansion som varierar kraftigt med sånt stort temperaturintervall. Man eldar ju upp 20-gradigt vatten till +100gr ibland.

Jag har denna [länk] som jag fattat var ett lagkrav. Denna är för att inte pannan ska koka. Finns en annan modell om man inte har kommunalt vatten.

Sedan har jag en sån här också [länk] för att inte trycket i systemet ska bli högre än 1,5 bar.
Tack för svar!
Då ska jag se till att rörmokaren beställer en temperaturbegränsare också. I övrigt så är ditt system mycket större än mitt :) Vi har inga ackumulatortankar, och inte plats för det heller. Kanske kan det ha viss påverkan av val av expansionskärl då jag tänker att det är lättare att hantera en eventuell kokning om man har ackumulatortankar. Jag hoppas att rörisen har koll!
 
M Mseli skrev:
Hej!
Vi och många andra har kombinationen vedpanna och slutet expansionskärl. Det funkar helt ok men man behöver ha koll på dimensioneringen och vilken temperatur det är gjort för. Vi har faktiskt fått byta ut ett kärl som troligen inte tålde temperaturen, det ska egentligen inte kommunicera så mycket vatten mellan pannan och kärlet men det var en rejäl kokning den gången ska sägas och nödkylningen startade inte. Anledningen till att vi har slutet system är att det öppna på vinden gick sönder, det blev blött… kan vara nått att tänka på. Man kan också ha högre tryck i ett slutet system vilket medför fördelar (såvida man inte har ett mycket högt hus då och får vattenpelare av det).

Edit: det är tvunget att ha övertrycksventil i slutna system, släpper ut vatten om trycket blir för högt.
Det låter som våra system kan vara ganska lika. För ni har inte heller någon accumulatortank?
Jo, jag skulle hellre ha ett slutet system, och oavsett så borde jag byta det öppna innan det går sönder.
Jag gör det här via en rörmokare så han borde ju såklart veta men man blir lite osäker ändå. Jag ska ge honom några följdfrågor så att det är ett kärl som tål perioder med hög temperatur.

Nödkylningen startade inte? Vad menar du med det? Har ni någon sorts automatisk påfyllning med kallvatten, eller är det avtappningen av kokande vatten? Är nödkylning automatisk påfyllning med kallt vatten tror jag inte att jag kan ha. Däremot kan jag ju själv springa upp och fylla på kallvatten (vilket jag gjort när det kokat förut) men det känns ju inte så säkert :)

Fantastiskt med så snabba svar!
 
Hej, jodå, vi har 2500 liter ack fördelat på 5 tankar så det är en rejäl pjäs till expansionskärl som behövs. Nödkylningen är inbyggd i pannan och den skjuter helt enkelt in kallvatten i systemet om pannan skulle gå helt bananas men innan dess ska spjällen ha stängt och fläkten stannat.
 
B
Jag skulle ha bytt expansionskärlet till ett nytt öppet rostfritt expansionskärl, om röret till expansionskärlet är i bra skick.

Har du en slinga I pannan, för varmvatten eller en separat slinga? Man brukar öppna vatten från kallvattenledningen, köra den genom slingan sedan och till avloppet. Sköts automatiskt när tempen I pannan blir för hög.

Min gamla panna hade ingen sådan ventil. Då fick man vrida upp tempen inne eller ta en dusch om man petat in för mycket ved...
 
Kravet på nödkylning finns i BBR, men som nästan allt annat är inte de kraven retroaktiva.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag skulle ha bytt expansionskärlet till ett nytt öppet rostfritt expansionskärl, om röret till expansionskärlet är i bra skick.

Har du en slinga I pannan, för varmvatten eller en separat slinga? Man brukar öppna vatten från kallvattenledningen, köra den genom slingan sedan och till avloppet. Sköts automatiskt när tempen I pannan blir för hög.

Min gamla panna hade ingen sådan ventil. Då fick man vrida upp tempen inne eller ta en dusch om man petat in för mycket ved...
B BSOD skrev:
Jag skulle ha bytt expansionskärlet till ett nytt öppet rostfritt expansionskärl, om röret till expansionskärlet är i bra skick.

Har du en slinga I pannan, för varmvatten eller en separat slinga? Man brukar öppna vatten från kallvattenledningen, köra den genom slingan sedan och till avloppet. Sköts automatiskt när tempen I pannan blir för hög.

Min gamla panna hade ingen sådan ventil. Då fick man vrida upp tempen inne eller ta en dusch om man petat in för mycket ved...
Nä själva vedpanna har ingen sån ventil. Är en tysk pjäs från ca 70-tal. Robust men inga finesser. Varmvattnet från den går upp till expansionskärlet, där är även kranen för påtappning av kallvatten.
Varför skulle du bytt till ett nytt öppet och inte ett slutet?
Jag befinner mig i läget att jag vill byta till slutet expansionskärl men vet inte om det är lämpligt. Jag har ju inte heller någon ackumulatortank som skulle kunna vara som en 'buffert' mellan expansionskärlet och alltför varmt vatten.
 
Fördelen med ett slutet är att det inte kommer in syre. Ett öppet har fördelen att det är billigare.
 
Insåg att värmesystem kan missuppfattas. Det handlar om ett slutet system till uppvärmning av element! Inte varmvatten i badrum och kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.