71 473 läst ·
325 svar
71k läst
325 svar
Lurad i bostadsaffär, lösning?
Ja OVK-protokollet skickas till kommunen för kännedom så de arkiverar det enligt sin lagskyldighet.M Milliemay skrev:
På så sätt får kommunens byggnadsnämnd kännedom om att OVK har gjorts och vilka brister som upptäcktes. Därmed kan byggnadsnämnden välja att öppna ett tillsynsärende och kolla att föreningen verkligen har åtgärdat bristerna som har identifierats vid OVKn. Men många kommuner har i praktiken inte tillsynsresurser att följa upp så det händer oftast inget om inte någon anmäler vid sidan av OVKn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Kloka ord. Och dessutom slutar det ändå i att det är en bedömningsfråga och den som bedömer i första instans är tingsrätten. Det är alltså vad de individerna tycker som avgör hur det går. Inga objektiva grunder kan förutse utfallet i en komplicerad tvist som denna.D Danne824 skrev:Om du är ute efter att stämma säljaren och/eller mäklaren så skulle inte jag ta några svar här på allvar även om det finns personer här med väldigt goda kunskaper i Juridik.
Problemet är att all fakta måste fram och läsas, ert köpe avtal, hur annonsen var exakt formulerad, finns det annan dokumentation som du inte har redovisat osv.
Skummar igenom tråden igen.
Alltså det fattas tilluft till ett rum.
Läser man mellan raderna så verkar det kosta minst några hundra tusen att fixa. Ja, rent utav en halv miljon.
Bra betalt för ett y-rör, en rörstump, isolering, ett tilluftsdon och ev en ljuddämpare, för att dela på tilluften till ett annat rum.
Påverkar knappast funktionen för FTX.
50 mil i reseersättningar och 40 timmars jobb.
Alltså det fattas tilluft till ett rum.
Läser man mellan raderna så verkar det kosta minst några hundra tusen att fixa. Ja, rent utav en halv miljon.
Bra betalt för ett y-rör, en rörstump, isolering, ett tilluftsdon och ev en ljuddämpare, för att dela på tilluften till ett annat rum.
Påverkar knappast funktionen för FTX.
50 mil i reseersättningar och 40 timmars jobb.
Så det är användningen som avgör? För en walk-in closet eller förråd är ju också ett avskilt utrymme, utan att för den skull vara ett rum när man räknar en lägenhets rum. Och jag har egentligen svårt att tycka att det blir ett rum bara för att man tar bort hyllorna och ställer in en säng om det inte uppfyller de formella kraven på ventilation mm.Claes Sörmland skrev:
En klädkammare eller walk-in closet ska också vara ventilerad om de är mer än 1 kvm.A adron skrev:Så det är användningen som avgör? För en walk-in closet eller förråd är ju också ett avskilt utrymme, utan att för den skull vara ett rum när man räknar en lägenhets rum. Och jag har egentligen svårt att tycka att det blir ett rum bara för att man tar bort hyllorna och ställer in en säng om det inte uppfyller de formella kraven på ventilation mm.
Normalt har man frånluft i dessa typer av rum.
Ja det är användningen, om det ens spelar någon roll. Det finns ju ingen myndighet som avgör vad som är ett rum eller inte. Det finns ingen rumspolis, inget rumscertifikat o s v. I stort är det oreglerat.A adron skrev:Så det är användningen som avgör? För en walk-in closet eller förråd är ju också ett avskilt utrymme, utan att för den skull vara ett rum när man räknar en lägenhets rum. Och jag har egentligen svårt att tycka att det blir ett rum bara för att man tar bort hyllorna och ställer in en säng om det inte uppfyller de formella kraven på ventilation mm.
Det är ju inte så att lagstiftaren har funderat så mycket på vad som är ett rum eller inte. Det har spelar liksom inte så stor roll från det allmännas perspektiv om du två eller tre rum, det är upp till dig som fastighetsägare eller bostadsrättshavare att ordna med rumsindelningen. Boverket förtydligar:
https://www.boverket.se/sv/om-bover...-ska-ett-rum-vara-for-att-raknas-som-ett-rum/
Staten för via Lantmäteriet ett lägenhetsregister. Ändamålet med registret är att kunna föra statistik över hushåll och bostäder, alltså inte att reglera lägenheternas utformning, det har Lantmäteriet inte med att göra. Där har myndigheten valt en definition på ett rum som finns i föreskrifterna LMVFS 2007:3:
I den här tråden är ju antalet rum istället en avtalsfråga mellan köparen TS och säljaren att komma överens om. D v s de kommer överens om vad som är ett rum och inte i överlåtelseavtalet. Och de har ju vad jag förstår av TS avtalat om att det är en lägenhet med två rum trots att köket är avdelat så att det i praktiken finns tre rum. Och före de skrev avtal så annonserades lägenheten som tre rum och TS verkar även så här efter avtalets upprättande planera att använda lägenheten med tre rum, d v s inte riva skiljeväggen mellan kök och det nya rummet.
Redigerat:
Haha dream on...Claes Sörmland skrev:
Lösning då, föreningen ändrar i lägenhetsregistret till tre rum och föreningen låter installera ventilation i rummet, t ex genom att du genomför och bekostar åtgärden efter att ha fått styrelsens tillstånd. Säljaren chippar in och betalar någon del av denna kostnad som ni kommer överens om. Mäklaren får en anmälan på sig för att ha skött detta dåligt.
Förvånansvärt mycket löser sig bara man ignorerar problemet. Jag ser 3 av 4 parter här som "vinner" om de helt enkelt inte spelar med i TS problem.Claes Sörmland skrev:
Som jag ser det så är den enklaste vägen framåt för TS att hota med trassel gällande betalningen.
Som grund för det skulle man ju kunna anse att lägenheten är i väsentligt sämre skick än köparen hade fog att förutsätta. Iom att annonseringsmaterialet innehåller en säng i rummet utan ventilation så kan man ju hävda att det undantar TS från undersökningsplikten.
Jag tror den analysen är helt korrekt. Varken förenings styrelse, mäklare eller säljare har något att vinna på att göra annat än att sitta still i båten och vänta att tillträdesdatum kickar in. Först om TS börjar hota om att inte betala så vaknar mäklare och säljare.M merbanan skrev:
Styrelsen kan tänkas vilja ha en lösning på OVK-nedslaget men det görs ju enklast genom att sätta tryck på TS efter tillträdet. Typ: "Riv väggen eller ansök om tillstånd att ordna med ventilationen." Och är styrelsens ledamöter av det okunniga och obstinata slaget så kan de ju börja veva om krav på ventilationsutredningar och liknande.
Hej, problemet blir nog att du gick vidare i affären trotts att dom informerade, sista stund saknar betydelse (tror jag), fult men ändå..M Milliemay skrev:Vid köp av bostadsrätt marknadsförd som tre rum får jag i efterhand reda på att ingen ventilation finns i ena sovrummet.
Enligt boverket är det lag på ventilation för att få använda rummet som sovrum. En anmärkning finns i lägenhetens OVK protokoll men föreningen är stor och det räcker tydligen med 90% godkända lägenheter för att föreningen ska få godkänd OVK.
I överlåtelseavtalet står det sovrum och på planritningen står det sovrum, det står säng i rummet på bilden och under visning. I sista sekund, vid kontraktskrivningen uppger mäklaren att det måste stå att lägenheten har två rum för det är vad som står i lägenhetsförteckningen hos föreningen, ordförande godkänner inte köpet annars. Enligt Mäklarkundombudsmannen får inte viktig information som mäklaren kände till lämnas tätt inpå kontraktskrivning. Ingen information om saknad ventilation nämndes, inte heller anmärkningen i OVK protokollet. Jag vill registrera lägenheten som tre rum i lägenhetsregistret, vet någon vad som krävs förutom att rummet måste vara minst 7 kvm, ha dagsljus samt ventilation, eller var jag kan få reda på denna information?
Hur kan jag gå vidare med detta, jag har betalat för tre rum men det tredje får inte användas. Hade mäklaren skrivit två rum från början så hade antagligen inte buden legat på samma belopp som när den marknadsfördes som tre rum.
problemet är nog också det omvända, alltså du kunde dra dig ur affären faktiskt helt utan förklaring, även fast just det problemet inte fanns
tror alltså inte du kan komma vidare i detta
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 623 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 623 inlägg
Jag har just läst ett stort antal inlägg i tråden en gång tillM Milliemay skrev:
Med ovanstående rad i trådens första inlägg så har du ju redan egentligen skrivit på ett kontrakt där det står att du köpt en tvårummare
Och att det idag finns en vägg som funkar som rumsdelare i ett av rummen, jag gissar att det syns relativt tydligt redan på visning att rummet är efterkontruerat och inte original i lägenheten
Jag tvivlar att du kommer komma nånstans alls med detta och att det stog en säng därinne och att du då tolkar det som ett sovrum och sen hänvisar till att sovrum måste ha ventiallation känns som om man greppar efter varje halmstrå för att göra allt till nån annans fel / problem..
Man kan lika gärna hävda att det stod en säng där för det är ett gästrum som bara används nån gång ibland och att man ser till att inte stänga dörrar osv
Jag tror inte du kommer vinna mot varken säljare eller mäklare eller föreningen i att få som du vill.. att mäklaren möjligen informerat sent men ändå innan kontraktet var påskrivet..
Att du väljer att skriva på för att säkra köpet så har du ändå nånstans gjort ett val
Att man själv har en tänkt använding för ett rum som sen har en teoretisk defekt i avsaknad ventilation för det är efterkonstruerat gör ju inte att alla andra har begått nåt fel eller brott..
Att du anser att lägenheten är värd mindre och kanske hade gått för ett lägre slutpris om den hade marknadsfört som en tvårummare med möjlighet att gränsa av nåt rum är ju såklart en ren spekulation..
Att det funnits flera budgivare tyder ju på att det fanns fler som ville köpa
Dessutom finns det ju rätt många varianter på att i efterhand fixa ventilationen- ofta svåra att se och tänka sig om man inte är van med den typen av ändringar men att anta att alla åtgärder skulle vara bullriga , fulare osv känns ju som att man gör problemet oändligt mycket större än det egentligen är. ja ibland behövs en vent trumma dras men det kan ofta göras där man ser det minst om man tänker till lite och sen bygg in och måla / tapetsera in den och den är nära osynlig när den väl sitter där
Du har ju trots allt fått infon om att det står 2 rum innan du skriver på kontraktet.. att man sen inte förstår exakt vad det innebär , ja man hade chansen att backa ur där