P
"plattsättare" verkar vara en ganska slö yrkesgrupp. Nästa gång får du anställa en "murare" med kompetens av kakel och klinkers.

Det där hade ju inte tagit farsan en vecka ensam. Och hade han tagit med sin polare så hade det inte ens tagit en vecka.

Du har blivit lurad. Tråkigt, men ska man behöva övervaka folk?
 
I InsidersUnited skrev:
Jag tycker inte det är så långt, är de 2 gubbar som jobbar 2 veckor så har du dina 160 timmar.
Blir väl ca 90 000 kr i arbetstid plus material(?) och är du nöjd med resultatet och dessutom betalar med bruttointäkt från din firma så är det väl inte så farligt.
Bruttointäkt? Väldigt oklart hur den är releva t överhuvudtaget.

"Du som tjänar så bra, spelar väl ingen roll om man saltat räkningen"
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Den listan är bara för ackordsmätning av lön ingett annat ingett företag kan leva och räkna jobben efter den, du är så novis så det skriker amatör om dig, sorry bara den råa sanningen😉
Det må så vara att dess syfte är ackordsmätning men den är en ganska bra komplett lista som ger en indikation på vad som är rimligt att ett jobb tar vid normala förutsättningar. Tiderna är satta utifrån ett normvärde så det går ju såklart att göra det snabbare också vilket är hela poängen med ackord, dvs jobbar man på så kan man tjäna bra pengar (nu är det ju kanske inget som kännetecknar dom som går på löpande)

Jag kan slå en kik i Wikells imorgon istället när jag är på kontoret om det faller dig bättre i smaken (enhetstiderna är ganska likvärdiga oftast), men det kanske inte heller är något som inte används i byggbranschen för att kalkylera jobb...

Innan jag bytte till beställarsidan så jobbade jag 10år med att räkna på och kalkylera byggentreprenader så jag skulle inte definiera mig som särskilt novis. Vi jobbade dock uteslutande mot större byggföretag och deras inköpsavdelningar vilka ställer kanske lite högre krav på rimlighet i offerterna än vad småentreprenörerna levererar.

Tror dom flesta i den här tråden är överens om att 160h för att kakla merparten rak vägg med en relativt lättmonterad platta är helt orimligt. Sen att det alltid i dessa trådar oavsett om det är orimliga timmar eller materialpåslag dyker upp förstå sig-påare som ska berätta hur tufft livet som entreprenör är och att allt är rimligt. Mycket faller platt när klassiska argumentet dyker upp "är du nöjd så betala och var glad", som att man skulle ha nån sorts tacksamhet och betala extra bara för att man lyckats hitta en entreprenör som utför det beställda jobbet utan brister?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
L Liljeros skrev:
Det må så vara att dess syfte är ackordsmätning men den är en ganska bra komplett lista som ger en indikation på vad som är rimligt att ett jobb tar vid normala förutsättningar. Tiderna är satta utifrån ett normvärde så det går ju såklart att göra det snabbare också vilket är hela poängen med ackord, dvs jobbar man på så kan man tjäna bra pengar (nu är det ju kanske inget som kännetecknar dom som går på löpande)

Jag kan slå en kik i Wikells imorgon istället när jag är på kontoret om det faller dig bättre i smaken (enhetstiderna är ganska likvärdiga oftast), men det kanske inte heller är något som inte används i byggbranschen för att kalkylera jobb...

Innan jag bytte till beställarsidan så jobbade jag 10år med att räkna på och kalkylera byggentreprenader så jag skulle inte definiera mig som särskilt novis. Vi jobbade dock uteslutande mot större byggföretag och deras inköpsavdelningar.

Tror dom flesta i den här tråden är överens om att 160h för att kakla merparten rak vägg med en relativt lättmonterad platta är helt orimligt. Sen att det alltid i dessa trådar oavsett om det är orimliga timmar eller materialpåslag dyker upp förstå sig påare som ska berätta hur tufft livet som entreprenör är och att allt är rimligt. Mycket faller platt när klassiska argumentet dyker upp "är du nöjd så betala och var glad", som att man skulle ha nån sorts tacksamhet och betala extra bara för att man lyckats hitta en entreprenör som utför det beställda jobbet utan brister?
En timme som har diskuterats ifrån många är alldeles för lite vid ROT jobb, om du har jobbat med kalkyl så borde du veta eller så blev du tvungen att sluta pga. alla back jobb du räknade hem som kalkylator..
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och vad är egentligen listpris på Frolic?🤔😄
1250kr ex moms hos Ahlsell. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Sedan kan ni alla lekmän o novisa tycka i all oändlighet
Jag tyckte ingenting. Jag frågade dig om ”Hur långsam får man vara innan det blir ett fel? Hur långsam som helst?” Efter det att du skrivit ”så finns det gott om långsamma hantverkare och det i sig är inget fel”.
 
Rejäl skrev:
En timme som har diskuterats ifrån många söt aldeles för lite vid ROT jobb om du har jobbat med kalkyl så borde du veta eller så blev du tvungen att sluta pga. Alla back jobb du räknade hem..
Har du lust att läsa igenom det där och ändra eller skriva om? Det känns viktigt, men blev tyvärr helt obegripligt.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
En timme som har diskuterats ifrån många söt aldeles för lite vid ROT jobb om du har jobbat med kalkyl så borde du veta eller så blev du tvungen att sluta pga. Alla back jobb du räknade hem..
Huruvida det är rot eller ej är helt irrelevant, det är förutsättningarna som styr. Jag ser inget nämnvärt försvårande i det utförda arbetet, dvs ca 1h är fullt rimligt när det kommer till själva utförandet. Sen har jag aldrig påstått att fakturan skulle varit på 32h utan jag lyfte även fram att allt runtikring för att komma igång med jobbet slår ganska hårt när det är mindre entreprenader och lyfte 50-60h som en Rimlig siffra, det är vad jag hade betalt och sen bestridit resten. Sen är det mycket möjligt att det funnits försvårande omständigheter osv, då får man som entreprenör svara upp på fakturan med sin argumentation, det kanske var dålig kvalitet på kaklet så omfattande sortering behövde utföras vilket tog 1 dag extra eller att väggarna var skeva nånstans så utspackling behövde ske eller liknande men det är fortfarande långt kvar till 160h, det är 1 månads jobb!

Huruvida varför jag inte jobbar kvar på entreprenörssidan är ser jag som mindre relevant, än så länge har jag mest sett tomma argument som helt saknar underbyggnad i denna tråd vilket inte gör att varken dina eller övriga "försvarares" argument går att ta på särskilt stort allvar. För mig är det helt irrelevant att en anonym skribent på ett forum säger att jag skulle aldrig räkna ett jobb så lågt, jag kan bara förhålla mig till fakta den är ganska begränsad i byggbranschen, dom som finns har jag lyft fram som exempel.

Tror själv att det behövs en rejäl omstart i byggbranchens där man tar bort ROT-avdraget och minskat byggande ökar konkurrensen så att det snarare handlar om att vara serviceminded, effektiv och en bra affärspartner än att bara vara någon som kan tänka sig att utföra jobbet. Med det sagt ska man inte jobba gratis, den typen av entreprenörer finns fortfarande men dom agerar ofta hustomtar åt sina beställare och finns inte tillgängliga på den öppna marknaden för vem som helst att anlita.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
-MH- och 7 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tyckte ingenting. Jag frågade dig om ”Hur långsam får man vara innan det blir ett fel? Hur långsam som helst?” Efter det att du skrivit ”så finns det gott om långsamma hantverkare och det i sig är inget fel”.
Ja tyvärr finns ingett ” för långsamt ” utan den som beställer behöver sätta upp tidsramar aven om 5 Tim per kvadrat i ren plattsättning är lite too much..
Men är övertygad om att vi inte har fått hela sanningen ifrån TS det ser ut att kunna vara så att plattsättaren har demonterat El, VVS och återmonterat dessa med så timmarna kan snabbt rulla iväg med en massa annat..
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
vilken standard?
AB 04 som jag misstänker skulle gälla i detta fall.
 
V vintersolen skrev:
Slutpriset är intressant var det 50 000 eller 100 000?
Va? En tusing per timme plus moms förstås. Totalt en 200-tusen eller nåt skulle jag tro.
 
  • Wow
vintersolen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja så är livet och människan att alla är olika snabba men en timme är knappast rätt måttstock med täckning av alla ytor, rengörning av dom gamla ytorna, eventuell primening ( vet inte vilket fix som använts på det gamla kaklet) utmätning av plattsättningen, själva plattsättningen, rengöring inför fogning, fogning samt avtvöttning, silikon i alla vinklar och vrån, avtäckning och slutstädning..
Helts omöjligt för en vanlig plattsättare att hinna med på 32 timmar..
Sedan vem plockar bort all el och VVS och återmonterat dessa kan det vara så att det ligger i plattsättarens tid?
Sedan kan ni alla lekmän o novisa tycka i all oändlighet om det som ni gör om allt som har med hantverk att göra..
Jag kan bara svara för elen men det hade tagit absolut max 1h totalt så det måste vara på gränsen till försumbart.
 
P
P PHPersson skrev:
Jag kan bara svara för elen men det hade tagit absolut max 1 totalt så det måste vara på gränsen till försumbart.
Att åka dit och demontera sedan komma tillbaka för att återmontera och kontrollera så att allt är ok för en timmes betalning?
Vi anlitar gärna dig vid våra fastprisavtal jobb iså fall för det är väldigt billigt..
 
  • Gilla
HerrSvedin och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Att åka dit och demontera sedan komma tillbaka för att återmontera och kontrollera så att allt är ok för en timmes betalning?
Vi anlitar gärna dig vid våra fastprisavtal jobb iså fall för det är väldigt billigt..
Nu var det som så att du pratade om att plattsättarna hade gjort det. Då tänker jag att plattsättarna redan var där.
Men om jag skulle göra bara det så hade jag även debiterat restiden om man inte kunde göra det ihop med något annat arbete i närheten.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Enl. offerten från firman som gjorde vårt badrum räknade de på 73 timmar för plattsättning av 30 kvm (väggar och golv). Det var dock med större plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.