Rejäl skrev:
Ja att vara långsam är ingett man kan klaga och få avdrag rättsligt för i en löpande entreprenad..
Därav viktigt att göra upp tidsramar skriftligt innan start..
Och överskrids dom så ska man inte vänta tills arbetet är klart utan diskutera så fort något överskrider tid eller materialåtgång som påverkar priset i slutändan..
Eller ha uppföljning under arbetets gång och reagera när arbetet passerat "några dagar" eller när det är flera personer på bygget än man trott att man avtalat om....

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
R
T Tosel skrev:
Jag undrar bara, är det utom rimligt tvivel att plattsättaren saltat fakturan, eller är han bara långsam?
Som jag skrev till dig innan:

R RoAd skrev:
Notera att jag inte uttalar mig om TS blev lurad i detta specifika fall, bara din attityd.

Vad var slut summan för jobbet

J joba91 skrev:
Bara löpande räkning, vi pratade om att det skulle ta "några dagar". Men då förutsatte jag arbete för en person, inte för två.
Fast hade det endast varit en person så hade det tagit dubbel så lång tid🤔

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
I vilket fall så om man har löpande räkning i avtalet enligt TS beskrivning behöver man hålla koll på arbetet kontinuerligt.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S Susan Wallenberg skrev:
Fast hade det endast varit en person så hade det tagit dubbel så lång tid🤔
Absolut, men om man uppfattade "ett par dagar" som en ungefärlig tidsuppskattning för en person så påverkar ju antalet personer kalendertiden, inte kostanden, så det kan vi ju ge TS helt rätt i.
Men, då borde ju TS ha tyckt att det skulle gå på "någon dag" när det uppdagades (och fotograferades) två personer som jobbade på plats, så varningsklockorna borde ju ha ringt redan efter första veckan kan man tycka. :)

• Gilla
Susan Wallenberg och 1 till
  • Laddar…
Var kaklet rengjort från köksos eller gjorde plattsättarna det?

Dessa små plattor tar betydligt längre tid att sätta än större med. Ser att det är en massa passning ytterhörn osv. Sen att foga denna typ av kakel är ju inte den snabbaste modell av kakel heller.
Har killarna jobbat två veckor så är det så. Inget att bråka om. Men om du vet att dom inte varit på plats och jobbat så får du prata med dom.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Hej,

Jag har tagit över ett café och ska renovera lite inför ny-öppning. Jag har låtit en plattsättare kakla över det förra kaklet, 32m2, med fint resultat. Jag fick dock en smärre hjärninfarkt när jag fick timmarna för jobbet, 160h!!! Det är såklart många vinklar men vad tusan. Nu känner jag mig riksblåst... Nu behöver jag hjälp av er att göra en grov bedömning hur länge ni tror att det kan ta att kakla dessa väggar?

Tack vänner!
Måste tyvärr skriva det. Du har blivit totalt blåste. Inte lätt att bestrida det. Ska ha det skriftligt.
Jag la ett golv en en kund föra veckan. 24 kvm. Jätte jobbiga plattor. 28 timmar.
Räkna ca en timme kvm. Plus lite till. Så det är en blåsning. Be dom redovisa timmarna. Var noga med att dom är där och säger hur långt dom har kommit dag för dag och visa på väggen. Då kommer dom fatta att dom måste dra ner timmarna. Mvh ärlig plattsättare.

• Gilla
  • Haha
ItWasntMe och 15 till
  • Laddar…
P Pflugmacher skrev:
Måste tyvärr skriva det. Du har blivit totalt blåste. Inte lätt att bestrida det. Ska ha det skriftligt.
Jag la ett golv en en kund föra veckan. 24 kvm. Jätte jobbiga plattor. 28 timmar.
Räkna ca en timme kvm. Plus lite till. Så det är en blåsning. Be dom redovisa timmarna. Var noga med att dom är där och säger hur långt dom har kommit dag för dag och visa på väggen. Då kommer dom fatta att dom måste dra ner timmarna. Mvh ärlig plattsättare.
Glömde säga att dom 28 timmar jobbade jag inte fort på. Och min hund vara med på jobbet dom dagarna.

• Gilla
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
32m2 på 160 timmar betyder att det tagit 5 timmar/m2. Jag har kaklat en del men inte som en plattsättare. Jag kan dock lova att på 5 timmar kan jag kakla upp och göra helt färdig minst 10 gånger så mycket, dvs 10m2.

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Det ser ut som mer än 32kvm, men jag kan ha fel. Vårt lilla badrum på 4kvm golvyta köpte jag 30kvm vägg till pga olika nischer….

Om ert avtal var löpande? På offererat pris så be om underlaget. Men troligtvis inte oskäligt hög kostnad.

Be om prisuppskattning nästa gång (då får den enb soffa 15%)
Soffa?

• Gilla
  • Haha
Warleod och 1 till
  • Laddar…
P
K Kalbygge skrev:
32m2 på 160 timmar betyder att det tagit 5 timmar/m2. Jag har kaklat en del men inte som en plattsättare. Jag kan dock lova att på 5 timmar kan jag kakla upp och göra helt färdig minst 10 gånger så mycket, dvs 10m2.
Helt orimligt att du skulle kakla allt som TS har visat på ca 15 Tim det gör man inte!

• Gilla
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför tycker du hantverkare måste övervakas för att de inte ska lura sina kunder? Ska man inte kunna lämna dem att sköta sitt arbete självständigt? Måste man ta ledigt från jobbet för att göra detta?

Varför ska det alltid komma in några i dessa trådar som tycker att kunden får skylla sig själv om hen tillät sig att bli lurad.

Notera att jag inte uttalar mig om TS blev lurad i detta specifika fall, bara din attityd.
Bra kommentar. Jag tror att personen har ett extremt kontrollbehov.

O oliven1 skrev:
du har ingen rätt att begära ut dagböcker
Om han köpt det löpande så är det klart att han som kund kan begära ut information av leverantören som styrker fakturan.

J joba91 skrev:
Hej,

Jag har tagit över ett café och ska renovera lite inför ny-öppning. Jag har låtit en plattsättare kakla över det förra kaklet, 32m2, med fint resultat. Jag fick dock en smärre hjärninfarkt när jag fick timmarna för jobbet, 160h!!! Det är såklart många vinklar men vad tusan. Nu känner jag mig riksblåst... Nu behöver jag hjälp av er att göra en grov bedömning hur länge ni tror att det kan ta att kakla dessa väggar?

Tack vänner!
jag tycker att det är på tok för många timmar för 32 kv vägg om du har röjt undan och förberett för dem att börja jobba. vet inte vad det förra kaklet ställer för krav men 160 timmar är för mycket även för vinklar och kanske aningen mer kapningar. kaklade om ett helt badrum inkl tätskikt och dess torktid mm på 2 veckor, 2 man och det var dubbel så stor yta.

detta borde inte ta mer än 80 timmar (alltså en vecka och två pers)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.