70 143 läst ·
475 svar
70k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Varken eller. Jag har fått det berättat för mig av personer som planerar, bygger och driftar mobilnät.X xLnT skrev:Det var ju intressant, har du gjort några mätningar som visar det? Eller det är bara en känsla du bygger din åsikt på?
Det kan ju givetvis variera från mast till mast, vart i landet den står osv. Jag pratar generellt. Det blir fler och fler anslutna enheter till masterna (trots att hushållen byter media) så 4G kommer inte bli bättre med tiden för att fler hushåll blir uppkopplade med fiber.
Om man ställer sig denna fråga lär man också få hålla sig till att titta på belastningen i mobilnätet i det lokala område man introducerat snabb fast uppkoppling i. Det var frågeställningen här.
Är inte så det fungerar idag. Idag har man en störremast (rejält stor). Som faktiskt är fiberuppkoplad, det som hänt på 10 år är snarare utbyggnaden av små master (som du såg först med 3G).K karlmb skrev:
Tror inte som kommer lägga ner för mycket för 5G (det kommer ändå vara dyrt,, med både licenser och köpa in sig i frekvenser).
Möjligen i städer dom sätter upp nya master med antingen wifi samtal eller liknande .
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Det har uppfyllt mina krav rätt bra sedan 3g kom, en tillräcklig anslutning till Internet.S SueCia skrev:
10/10 räcker åt mig med har dock inte sett det säljas på länge till privatpersoner och säljs det så brukar det inte skilja sig så mycket i pris mot 100/100.
Stämmer rätt bra att de låga hastigheterna försvinner men det finns fortfarande 10/10 hos vissa operatörer. Telenor verkar t.ex. att gå på 200Mbit/s som lägsta hastighet för fiber. 10/10 är ju ganska oanvändbart när man börjar köra TV/streama med lite kvalite, men för lite surfande är det ju inget problem mera är att har man kört högre hastighet så känns det lite segt när vissa sidor laddas.
Ja, ifall du efter en tid kommer på att du tänkte fel gällande vilken bandbredd du faktiskt behöver, och vad din TV-streaming kommer att kosta dig via mobilnätet.A Andy78 skrev:
Har du ingen TV och inte heller tittar via dator liknande, då kan jag köpa ditt resonemang, men vill du se rörliga bilder på större skärm i framtiden så gör du en dundertabbe om du tackar nej till fiberanslutning idag och senare tvingas efteransluta.
Det blir en riktigt dålig affär bara pga en felprioritering.
Jag har all förståelse för ifall man inte har pengarna, men har man fastighet så är detta en så liten kostnad att lånefinansiera så det är egentligen inte heller något bärkraftigt argument för att vänta.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Ja och då har du väl troligtvis inga eller lågt ställda krav och då går det ju braA Andy78 skrev: