1 068 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Lurad av entreprenören
Hej, jag är lurad av entreprenören, hamnat på tingsrätten och de hittat på nya grejer hela tiden. Behöver en advokat som är duktig och vass
Eftersom du är väldigt sparsam med information (vilket är klokt innan en civilrättslig tvist) så rekommenderar jag dig att googla efter någon som kan företräda dig i entreprenadtvister.
Det beror ju lite på vad tvisten handlar om när du ska välja bland havet av jurister. Är det ett avtalsbrott, byggfel, rent av blivit lurad utan avtal osv. Finns många olika anledningar till en tvist och orsaken styr lite vilka som är "bäst".
Mvh
Det beror ju lite på vad tvisten handlar om när du ska välja bland havet av jurister. Är det ett avtalsbrott, byggfel, rent av blivit lurad utan avtal osv. Finns många olika anledningar till en tvist och orsaken styr lite vilka som är "bäst".
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Utnyttja villaägarförbundets gratistjänst som en inledning. Du får begränsad gratis jurstrådgivning där om du blir medlem. De kan hjälpa dig att bena upp frågeställningen så blir din kontakt med advokat (låter som du behöver advokat, inte bara gratisrådgivning) effektivare. Villaägarförbundet har även ett gäng anslutna advokatbyråer som har lämplig inriktning för olika fastighetsrelaterade frågor. Medlemsskapet skall även ge rabatt på advokatarvodert hos de byråer som är anslutna.
Även om jag som även är moderator här på forumet gärna ser att folk skriver om intressanta frågor, så håller jag med om att man bör vara försiktig med att ge detaljer om ett pågående rättsfall på ett öppet forum, räkna med att motparten också läser här.
Du bör även prata med ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen) du har troligen rättskydd i din hemförsäkring. Det kan vara bra att ha koll på reglerna för rättskyddet innan du anlitar advokaten. Möjligt att även ditt förs. bolag kan tipsa om lämplig advokat för just ditt problem.
Rättskyddet i försäkringen brukar ha en procentuell självrisk (typ 20% självrisk) och ett tak för hur höga rättegångskostnader som ersätts.
Det kan också vara bra att tidigt ta en kreditkontroll på entreprenören, och kontrollera om det finns krav från kronofogden mot firman. Inte ovanligt att oseriösa byggare sätter sin firma i konkurs så fort det uppstår ett krav mot dem (ex. dina advokatkostnader som firman skall betala när du vinner målet). Ibland kan det vara dyrare för dig att få helt rätt mot firman, än att ge upp och förlikas till ett mindre belopp.
Även om jag som även är moderator här på forumet gärna ser att folk skriver om intressanta frågor, så håller jag med om att man bör vara försiktig med att ge detaljer om ett pågående rättsfall på ett öppet forum, räkna med att motparten också läser här.
Du bör även prata med ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen) du har troligen rättskydd i din hemförsäkring. Det kan vara bra att ha koll på reglerna för rättskyddet innan du anlitar advokaten. Möjligt att även ditt förs. bolag kan tipsa om lämplig advokat för just ditt problem.
Rättskyddet i försäkringen brukar ha en procentuell självrisk (typ 20% självrisk) och ett tak för hur höga rättegångskostnader som ersätts.
Det kan också vara bra att tidigt ta en kreditkontroll på entreprenören, och kontrollera om det finns krav från kronofogden mot firman. Inte ovanligt att oseriösa byggare sätter sin firma i konkurs så fort det uppstår ett krav mot dem (ex. dina advokatkostnader som firman skall betala när du vinner målet). Ibland kan det vara dyrare för dig att få helt rätt mot firman, än att ge upp och förlikas till ett mindre belopp.
Entreprenören påstår om en under entreprenör som har skulder hos KF på 1,5 miljoner och även är på tingsrätten från EBM. Och arbetsgivareavgiften blev betalda i efterskott bara för den tiden de jobbade hos migH hempularen skrev:Utnyttja villaägarförbundets gratistjänst som en inledning. Du får begränsad gratis jurstrådgivning där om du blir medlem. De kan hjälpa dig att bena upp frågeställningen så blir din kontakt med advokat (låter som du behöver advokat, inte bara gratisrådgivning) effektivare. Villaägarförbundet har även ett gäng anslutna advokatbyråer som har lämplig inriktning för olika fastighetsrelaterade frågor. Medlemsskapet skall även ge rabatt på advokatarvodert hos de byråer som är anslutna.
Nej men du svarar ju fortfarande inte på hur DU har lidit skada av det du skriver? Hur har DU blivit lurad av en entreprenör som har en underentreprenör med skulder till KFM och utreds av EKB?N Nina Maleki skrev:
Kör på det Hempularen skriver så får du den hjälp du kan få 👍
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimlig faktura från snickare? Lurad?
Hantverkare -
Lurad på försäljning av hus för ca 20 år sedan
Juridik -
Solcellsföretaget lurade kunden – grannens träd medförde 40 % mindre produktion
Artikelkommentarer -
Lurad av VVSare? Avloppsrör till toalett och tvättställ
Vatten & Avlopp -