80 536 läst ·
378 svar
81k läst
378 svar
Lurad av bredbandsbolag
Så är det naturligtvis, radioförhållandena kan ju variera kraftigt på metern när. Ett träd eller något annat kan göra det omöjligt att få bra täckning (beroende på frekvensband). Dessutom så är upplänken ofta ordentligt dålig även om nedlänken är bra. Så nätet fungerar rätt OK till dess du försöker dig på ett online-möte för det fungerar inte alls bra. Din del av mötet verkar bra, men de du har möte med hör inte dig...A AndersS skrev:
Finland brukar ju vara förgångsland inom mobiler och bland de första ut med 5G.pacman42 skrev:
Allt tyder på att trådlöst bredband kommer att bli dyrare eller sämre framöver (lite beroende på vad man använder det till). Operatörerna håller på med att differentiera priserna och sätta olika priser för olika nedladdningshastighet och användningsområde, detta har inte riktigt nått Sverige än men har börjat utomlands redan. De gör detta för att kunna få utrymme för sina IoT och företagssatsningar på dyrare/bättre abonnemang till de som är villiga att betala.
När jag kollar tar Elisa €36.99 för 600 mbit och obegränsad data inom Finland. (Max 36 GB/mån inom EU)
Billigare än fiber i alla fall.
Jo, men även de har problem med utbyggnaden av 5G, jämfört med Finland går utbyggnaden snabbt i Sverige. Man har så lite inkomster från 4G att man inte har råd med att bygga 5G.H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Gjorde samma sak och har inte ångrat det. Telia är inte intresserade av att sälja fiber utan de vill sälja TV-paket, det är där de tjänar pengarna. Bahnhof har dessutom enligt mig en trevlig och kompetent helpdesk.T Tjalve_85 skrev:Prova gå in på lite olika hemsidor och sök på din adress. Bara för att du har Telia Öppen Fiber så behöver du inte välja Telia som leverantör. Jag hade Telia öppen fiber och billigast då var Bredband 2 på 100/100 för 350/mån eller vad det nu var. Men gick in på Bahnhof och då erbjöd de mig Bahnhofs villafiber för 399/mån och då får jag 1000/1000.
Sen har elpriserna gjort att många leverantörer höjer priserna. Det kommer även gälla mobil abonnemang framöver. Och givetvis är en fiberanslutning på 10mbit bättre än en 4G/5G på 10mbit. Det beror dock lite på vad man använder anslutningen till.
Har själv alltid haft fiber sen min tid i lgh och installerade så fort jag köpte hus. Bor i ett hus som vi hyr idag och har enbart 4G här, spelar mycket CoD och streamar all film. 2 barn som sitter dagligen på både youtube och tiktok osv. Svärmor som streamar ohälsosamt mycket film och så båda vi vuxna. Har under 3 år aldrig saknat fibern. Funkar verkligen hur bra som helst, trodde jag skulle bli galen men nä, tvärtom. Har nu köpt ett nytt hus som ej har fiber och kommer inte heller installera det om dom inte drar in det gratis till mig. Har noll anledning att betala för dragning av fiber. Tele2 obegränsat för 299:-/mån.
Det skadar inte att testa med mobilt bredband till en början, men om erbjudande om fiber kommer så skulle jag direkt nappa ändå. Som jag skrev tidigare, mobilt bredband är för billigt för bolagen. Läste häromdagen att Telenor och Tre planerar att slå ihop sig för att få upp lönsamheten och ha råd att bygga 5G. Händer detta så finns det bara två nät kvar i Sverige (Telenor och Tele2 delar ju redan nät). Farligt nära att det inte finns konkurrens längre. I södra Europa är mobilnäten jättedåliga då konkurrensen är för låg och det lönar sig då inte för operatörerna att bygga ut näten.
Som sagt, det är inte fel att testa med mobilt men se till att få in fiber om erbjudande ges.
Som sagt, det är inte fel att testa med mobilt men se till att få in fiber om erbjudande ges.
Kommer flytta in i ett hus på 85kvm +hel källare från -62 strax utanför Kalmar i Småland om ca 2 månader. Fiber finns i gatan utanför men inte indraget i huset.
Har fiber i mitt nuvarande hus men funderar på att köra 5G istället för att dra in fiber för 15-20000kr + månadskostnad. 5G ska enligt täckningskartan kunna utnyttjas i stort sett överallt inom ca 1 år.
Tidigare var det mer regel än undantag att installera fiber i villan då värdet på huset ökade med mer än vad investeringen kostade samt att huset blev mer attraktivt vid en försäljning. Men idag är frågan om det verkligen är värt det?
Har fiber i mitt nuvarande hus men funderar på att köra 5G istället för att dra in fiber för 15-20000kr + månadskostnad. 5G ska enligt täckningskartan kunna utnyttjas i stort sett överallt inom ca 1 år.
Tidigare var det mer regel än undantag att installera fiber i villan då värdet på huset ökade med mer än vad investeringen kostade samt att huset blev mer attraktivt vid en försäljning. Men idag är frågan om det verkligen är värt det?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Kollade senast igår hos en granne, med bredbandskollen. Vi har Telia 5G rätt nära. Fibern via WiFi: 249 ner, 98 upp (abb 250/100) 9ms. 5G tre olika mätningar som varierade mellan 20 och 58 megabit ner och 7-11 upp, aldrig under 50 ms.
Det går inte att avgöra förrän du testat. Det beror på så många saker. Kom ihåg att testa när nätet är som hårdast belastat där huset ligger. Det kan dock bli dåligt över tid, om du har sämre mottagningsförhållanden än grannarna så kommer du att få mycket lägre hastighet än grannarna när/om nätet är trångt.MC-kungen skrev:
Kommer flytta in i ett hus på 85kvm +hel källare från -62 strax utanför Kalmar i Småland om ca 2 månader. Fiber finns i gatan utanför men inte indraget i huset.
Har fiber i mitt nuvarande hus men funderar på att köra 5G istället för att dra in fiber för 15-20000kr + månadskostnad. 5G ska enligt täckningskartan kunna utnyttjas i stort sett överallt inom ca 1 år.
Tidigare var det mer regel än undantag att installera fiber i villan då värdet på huset ökade med mer än vad investeringen kostade samt att huset blev mer attraktivt vid en försäljning. Men idag är frågan om det verkligen är värt det?
Videostreaming är inte det som kommer att fungera sämst, utan det är online-möten, surfning och interaktiva spel.
Det räcker att en moped kör förbi på gatan för att du skall få störningar...
Då är 5G rätt belastat, men inte jätteilla ändå. Västernorrland och Telia, då har du internet via Sundsvall. Vart ligger servern du testar mot? Stockholm? I så fall har du runt 40ms i 5G, vilket kan vara så lågt som 6ms (min rekordmätning). Det antyder relativt belastat ändå. Jag har dock sett kötider på flera sekunder när jag mätt, men det är närmare till 1000ms än till 6ms när du ligger på 40ms (köer byggs snabbt upp när de väl börjar, jämför gärna med Stockholmstrafiken i rusning).MultiMan skrev:
Får testa och se hur det fungerar. Verkar vara väldigt varierande resultat när man försöker hitta information om 5G. Får man erbjudande om fiber till kampanjpris så får man ta ställning till det då.pacman42 skrev:
Det går inte att avgöra förrän du testat. Det beror på så många saker. Kom ihåg att testa när nätet är som hårdast belastat där huset ligger. Det kan dock bli dåligt över tid, om du har sämre mottagningsförhållanden än grannarna så kommer du att få mycket lägre hastighet än grannarna när/om nätet är trångt.
Videostreaming är inte det som kommer att fungera sämst, utan det är online-möten, surfning och interaktiva spel.
Det räcker att en moped kör förbi på gatan för att du skall få störningar...
pacman42 skrev:
Det skadar inte att testa med mobilt bredband till en början, men om erbjudande om fiber kommer så skulle jag direkt nappa ändå. Som jag skrev tidigare, mobilt bredband är för billigt för bolagen. Läste häromdagen att Telenor och Tre planerar att slå ihop sig för att få upp lönsamheten och ha råd att bygga 5G. Händer detta så finns det bara två nät kvar i Sverige (Telenor och Tele2 delar ju redan nät). Farligt nära att det inte finns konkurrens längre. I södra Europa är mobilnäten jättedåliga då konkurrensen är för låg och det lönar sig då inte för operatörerna att bygga ut näten.
Som sagt, det är inte fel att testa med mobilt men se till att få in fiber om erbjudande ges.
Var läste du det?
Men om dom inte har råd att bygga, hur kommer det sig att säljer abonnemamg där man kan spara datan.
Är det inte bättre att köra som förr abonnemang med lite surf å man får välja ett dyrare eller köpa till mer data.
Idag ingår det ju en del som man dessutom kan spara.
https://www.mobil.se/nyheter/tre-och-telenor-forhandlar-om-sammanslagningA A-Man_08 skrev:
Som jag nyss skrev, trenderna från branschen i stort har inte riktigt nått Sverige ännu. Men det kommer hit också, det kan jag lova.
I USA så begränsar man olika typer av trafik rätt hårt. Det är inte lagligt i EU vilket gör att man här tvingas hitta på nya lösningar, lägre bitrate är ett sätt. Olika typer av abonnemang med olika hastigheter är ett annat (Tele2 har börjat söka sig ditåt med vissa abonnemang redan).