I detta fall fungerar det utmärkt att konkurrensutsätta fiber mot 4G. Detta då fibernätet finns på plats i närområdet och kan förse 4G-masten och alla storförbrukare med fast uppkoppling.
 
M merbanan skrev:
I detta fall fungerar det utmärkt att konkurrensutsätta fiber mot 4G. Detta då fibernätet finns på plats i närområdet och kan förse 4G-masten och alla storförbrukare med fast uppkoppling.
Förklara mera, jag förstår nog inte riktigt vad du avser?
 
Tråden borde heta: Hur jag fintade bort mig själv och sponsrade Telia i onödan, gör inte som mig!
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 35 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Hur märker man skillnaden vid vanlig användning som byggahus.se, Netflix, Gmail eller MS Office?
Så fort du börjar göra något interaktivt, som ett videomöte, online-spel, streamade applikationer eller liknande märker du det rejält,
Men visst, så länge du bara hämtar hem data så kan du göra det med upp mot 150ms latens utan att det blir allt för olidligt. Men det är inget jag skulle rekommendera och absolut inget man behöver få bara för att man kör 4G.
 
  • Gilla
Åke Törnqvist och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så fort du börjar göra något interaktivt, som ett videomöte, online-spel, streamade applikationer eller liknande märker du det rejält,
Men visst, så länge du bara hämtar hem data så kan du göra det med upp mot 150ms latens utan att det blir allt för olidligt. Men det är inget jag skulle rekommendera och absolut inget man behöver få bara för att man kör 4G.
Då skulle det ju märkas när man har videomöte i mobilen men det gör det ju inte. Jag vill mena att fibernät är bra för vissa typer av datorspel, annars är de jämförbara med andra lösningar.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Och kostnaden för 4g/5g bredband är ??
Jag kan få 5g+ via tre för 399/mån men det verkar inte vara alla förunnat med det. Kommer självklart inte betalat 27000 för fiber och sedan ändå betala månadsavgift.
 
  • Gilla
Melody81
  • Laddar…
kisumisu
Det beror på vad man vill göra som sagt!

Jag ser direkt att uploaden är skit.

Med det inte sagt att fiber löser dessa problem. Testade själv Halebop som leverantör och där var uploaden jyst runt 20Mbit...fast de skulle vara 100.

En annan sak brukar vara att man får NAT adress på 4G.

Av någon anledning har just Telia spärrat torrents på mobilt, så även det är skit med Telia. Kan inte bero på NAT då mitt finska 4G fungerar helt perfekt till det och även dem kör NAT.

Sedan beror det enormt på tur. 4G fungerar säkert bra på glesbygd (lite användare) och mitt i storstan (många master).

Dock tycker jag generellt 4G fungerar dåligt i Sverige. Däremot har jag ett finskt kontantsimkort som fungerar riktigt bra i Finland. Fråga mig inte varför. Är dessutom helt fri obegränsat data för 1€ /dygn (går även beställa olika datapaket billigare där man betalar för hastighet inte datamängd då all data är obegränsat).
 
Redigerat:
  • Gilla
Lennart Karlsson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Förklara mera, jag förstår nog inte riktigt vad du avser?
I de fall där folk påstår att 4G funkar lika bra som fiber bör man ta reda på om det är etablerat i området. Om det är det så är förutsättningarna för att 4G ska kunna matcha fiber för vissa kundgrupper goda. Dessa kundgrupper kan/(bör?) välja det som passar dem bäst.
 
  • Gilla
håkan almer
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Då skulle det ju märkas när man har videomöte i mobilen men det gör det ju inte. Jag vill mena att fibernät är bra för vissa typer av datorspel, annars är de jämförbara med andra lösningar.
Om du tar en titt på Bredbandskollen från mobilen så tror jag nog att du har betydligt bättre siffror än 40ms.
 
Vist ett alternativ men beror på ens anvädning. Tittar man bara på lite streams och youbte och surfa runt på webben. Kvittar nog vilken latence och bandbred man har då i prencip.

Fördelen med fiber är:
Stabilitet. Du får din bandbredd och det har bra upptime få packet dropp, bra uppload och låg latencer.
Mobil. hastigheten beror på väder, antal användare etc.

"Operatören kan fortfarande begränsa din surfmängd om de anser att du förbrukar mer surf än vad som kan anses vara normalt. Många operatörer har dessutom begränsningar för hur mycket surf du får förbruka per dag."
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 6 till
  • Laddar…
Helt fel att jämföra fiber mot 4G, 4G+, 5G. I de senare fallen så är det extremt beroende på dina lokala förutsättningar, vad du kan uppnå. En stabil fiberförbindelse är i en annan liga mot trådöst-

Typ som vi, sitter på en plats ute i skogsbygd här och nu. Det är 6 km till närmaste mobilmast, den är dold bakom skog. Det vi har idag är typ 80 mbps ned och 8 upp, typiskt. Kan vara bättre och sämre. Visst det funkar för vad man behöver av zoom och teamsmöten. För att nå detta så behövdes speciell router och riktantenn, en Poynting 5G 2 mimo.

Vid vära förhållanden, ja det kan tänkas att vi kan steppa upp mot en stabilare upplänk med en extra extern riktantenn.

Vad jag vill säga med detta är att det kan vara ett helvete att få till stabila internetförbindeler trådlöst. Finns minsta möjlighet att ordna fiber så tveka inte ett ögonblick.

____
PS. Bara en sådan sak som latens är väldigt störande på mobilnät, vi kan ligga på 30 - 40 ms här ute i stugan i skogen. Det stör i zoom-teamsmötem.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Qwerty987654 och 15 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, 4G/5G fungerar jämförbart med fiber idag. Satte upp en wifi-router med 4G för ett par år sedan på jobbet som en snabb lösning. Tillfälligt blev permanent. Den tuffar på med ett tiotal arbetsplatser utan problem.
Ehhh.. nej det gör det verkligen inte... Du har både bättre svarstider och upptid på en fiber. Sedan spelar det ju roll var du bor och hur många som har mobilt bredband. Ju fler som kopplar upp sig mot samma master desto sämre fart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dannyboy80 och 9 till
  • Laddar…
Allt tyder på att trådlöst bredband kommer att bli dyrare eller sämre framöver (lite beroende på vad man använder det till). Operatörerna håller på med att differentiera priserna och sätta olika priser för olika nedladdningshastighet och användningsområde, detta har inte riktigt nått Sverige än men har börjat utomlands redan. De gör detta för att kunna få utrymme för sina IoT och företagssatsningar på dyrare/bättre abonnemang till de som är villiga att betala.

Jag informerar om detta som en förvarning bara, fast fiber kommer att regera än mer framöver för samma prislapp. Mobilabonnemang är idag för billiga och operatörerna har inte riktigt råd att bygga 5G utan de måste höja/differentiera priserna för att 5G-utbyggnaden skall bli av. Alternativet är allt sämre nät ju längre tiden går, vilket är lika illa. Mindre för pengarna oavsett - över tid.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det beror på vad man vill göra som sagt!

Jag ser direkt att uploaden är skit.

Med det inte sagt att fiber löser dessa problem. Testade själv Halebop som leverantör och där var uploaden jyst runt 20Mbit...fast de skulle vara 100.

En annan sak brukar vara att man får NAT adress på 4G.

Av någon anledning har just Telia spärrat torrents på mobilt, så även det är skit med Telia. Kan inte bero på NAT då mitt finska 4G fungerar helt perfekt till det och även dem kör NAT.

Sedan beror det enormt på tur. 4G fungerar säkert bra på glesbygd (lite användare) och mitt i storstan (många master).

Dock tycker jag generellt 4G fungerar dåligt i Sverige. Däremot har jag ett finskt kontantsimkort som fungerar riktigt bra i Finland. Fråga mig inte varför. Är dessutom helt fri obegränsat data för 1€ /dygn (går även beställa olika datapaket billigare där man betalar för hastighet inte datamängd då all data är obegränsat).
Beror även på vilken 4G eller 4G+. Skiljer mellan operatörer och geografiskt var du kan få det, samt frekvensband som används.
Blir en hel del misstolkningar beroende på att att man inte riktigt kan radioteknik och hur mobilnät fungerar.
Läste spaltmeter i ett bilforum när biltillverkaren kom med integrerade mobilenheter och man inte inte riktigt förstod hur det fungerade.;)
 
  • Gilla
Bengt_j och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
I de fall där folk påstår att 4G funkar lika bra som fiber bör man ta reda på om det är etablerat i området. Om det är det så är förutsättningarna för att 4G ska kunna matcha fiber för vissa kundgrupper goda. Dessa kundgrupper kan/(bör?) välja det som passar dem bäst.
Precis. Och som jag noterade nyss att är det 4G eller 4G+. Samt att en mobil uppkoppling med operatör X kan fungera bra för mig men inte grannen beroende av radiotäckning och där operatör Y fungera perfekt hos grannen men inte hos mig. Precis så vi har det vid fritidshuset, samt morgon och kväll kan skilja mycket från för/eftermiddag.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.