S
Robert_Maria skrev:
Förbrukningen varierar mellan 0,59 och 0,62, rätt bra för att vara en 2,2 liters diesel.
Ja det var inte mycket, som en Saab 9-3 2,2Tid ungefär.

v-g skrev:
Varför skulle inte en lupo klara en älg? A-stolparna är ju inte gjorda av spagetti för att bilen drar lite soppa! Huven har du ändå ingen nytta av då älgen är högt ovanför den högsta bonnhöjda V70. Många som dör blir ihjälsparkade av älgen dvs krocken överlever man ofta.

Dra ner 10-15 på farten så är säkerheten i stort sett detsamma. Plus att man spar ännu mer sås.

Tänker själv handla mig en tror jag. Gratis bil när inköpet är betalt liksom :)
Visst är det så. De små bilarna har en mycket kraftig cell som passagerarna sitter i och som klarar det mesta. Det som folk dock inte tänker på är att deformationszonerna är mindre och därför överförs kraften från deaccelerationen till passagerarna istället och människokroppen och dess organ klarar inte alls höga g-krafter speciellt bra. Om jag pendlade så långt vilket jag kommer att göra så skulle jag inte välja en så liten bil. Det finns ju annat än älgar man kan krocka med också. Sen tycker jag att kostnaden för den extra livförsäkringen inte är så farlig, dessutom så kommer du åka bekvämare.

Nilsson2 skrev:
Visst är det så. De små bilarna har en mycket kraftig cell som passagerarna sitter i och som klarar det mesta. Det som folk dock inte tänker på är att deformationszonerna är mindre och därför överförs kraften från deaccelerationen till passagerarna istället och människokroppen och dess organ klarar inte alls höga g-krafter speciellt bra. Om jag pendlade så långt vilket jag kommer att göra så skulle jag inte välja en så liten bil. Det finns ju annat än älgar man kan krocka med också. Sen tycker jag att kostnaden för den extra livförsäkringen är så farlig, dessutom så kommer du åka bekvämare.
Mycket bekvämare. En liten bil är ju också en lätt bil och mycket mer känslig för sid/kastvind och vattenplaning än en större tyngre bil.

Diesel Power

S
Har varit och tittat på en Toyota Aygo+ idag, verkar en trevlig lite bil 0,46 blandad körning och 0,38 landsväg, sen får man visst fortfarande tillbaka 10000kr av staten.

Instämmer i det om växellådsproblemen, har för mig att växellådan är en magnesiumkonstruktion, tror att stommen i sätena också är av magnesium.
"Nybytt vindruta" tycker jag det sår i väldigt många annonser........säkert tunn som Gladpack :rolleyes:

Jag befarar att Lupo 3L kommer att bli dyr att äga i framtiden när all dyr och till stora delar ny teknik börjar krångla på allvar.

Röstar därför som någon annan på en Polo Tdi, Lupo har jag aldrig kört men nyare Polo tycker jag känns väldigt "fullvuxen" trots sin lilla storlek, inte är det massa oprövad teknik heller.

En saab som drar 8 deciliter? det har jag aldrig hört talas om, körde en hyrd 9-5a på skogsvägar i norrland i sommras, den drog 15 dl.

Till saken, jag vill tipsa dig om att du kan direktimportera t.ex. en golf tdi från tyskland som är tillräckligt ny för att vara miljöklassad euro 4 (2005).
Registrerar du den sedan i Sverige så får du koldioxidskatt istället för viktskatt. vilket blir ca 2500 kr per år oavsett om den har partikelfilter eller inte.
Jämför du bränsleförbrukningen för en 9-5a, säg 1 liter så drar golfen ca en halv. då sparar du 6 kronor per mil och betalar marginellt mer i skatt.
Sen är ju fördelen att du kan hitta en golf i tyskland till samma pris som en lupo i sverige och du överlever sannolikt en älgkrock, i alla fall om du köper en 04, den har 5 krockstjärnor. Stolvärme får du nog sätta in själv för det är inte standard i tyskland.

Haagbard skrev:
Instämmer i det om växellådsproblemen, har för mig att växellådan är en magnesiumkonstruktion, tror att stommen i sätena också är av magnesium.
"Nybytt vindruta" tycker jag det sår i väldigt många annonser........säkert tunn som Gladpack :rolleyes:

Jag befarar att Lupo 3L kommer att bli dyr att äga i framtiden när all dyr och till stora delar ny teknik börjar krångla på allvar.
Lupo 3L är en specialbil "Das 3 Liter Auto" 3 liter bränsleförbrukning på 100 kilometer.
Den har bla, dörrar och motorhuv i aluminium,magnesiumratt, magnesiumfälgar, lättare baksäten osv.....
Motorn stänger ex. av sig när man står still och har foten på bromsen, startar automatiskt när man flyttar foten från bromsen och lägger den på gasen.
Lupo 3L är en grym sparbössa för den som kör mycket och som äger den när den är hyffsat ny 1-4 år.

Som 7-8 år gammal begagnad bil vete fasicken om jag skulle investera......
Ålder, vägsalt, fuktigt klimat och massor med elektronik är en sällsynt taskig kombination.
Lägg därtill att bilen är udda och det sällan finns delar på bilskrotar så är det ingen höjdare för den ekonomiske.

Lupo finns även som vanlig 1,4 TDI och en garanterat krångelfri SDI (sugdiesel direkt insprutad).
Lupo 1,7 SDI är en krångelfri konstruktion, ingen turbo - inga konstigheter, lågt effektuttag per slagvolym borgar för lång lisvlängd.
Förbrukning 0,36 l/mil landsväg och 0,44 L/mil blandad mätt enligt konsumentverkets riktlinjer.

I Tyskland är de billiga allihop och den näst intill identiska systerbilen Seat Arosa är ännu billigare.
www.mobile.de

Mvh

Någon som vet var "vanliga" Polo och Lupo tillverkas/tillverkats ?

Spanska Polo/Cordoba, Caddy/Inca har ju inte vart något vidare bra bilar.
Men Arosa kanske t.o.m är tysk ?

Ja förresten, jag instämmer i allt somelvis skriver här ovan!

S
Det blev en sån här istället....

• DSC00032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du gjorde helt rätt steelis och köpte dig en bil som du färdas betydligt säkrare i!

Låt Lupo-ägarna ligga på sjukhuset förlamade från nacken och nedåt och säga: "Men billigt körde jag i alla fall!

Saaben blir en bra bil. Den är stadigare på vägen, rymligare, bekvämare och säkrare. Visst den drar kanske lite mer bränsle men det kan man väl stå ut med när man sammanställer fördelarn. Ellerhur? ;)

Dubbel soppaförbrukning är den knappast säkerheten värd. Priset måste även det vara det dubbla. Dvs köpte jag en LUPO idag körde jag fyra runt jorden (minst) innan jag är ikapp inköpskostnaden.

Smäller du så du blir förlamad i en LUPO lär du knappast gå därifrån i SAABen. TRoligen blir du förlamad från axlarna och uppåt i SAABEN ;)

S
jag var faktiskt och provade en lupo, satt inte ett dugg skönt är 185cm lång, åker betydligt skönare i saaben, dra ca 1,5dl mer än lupon men fan så mycket mer bil än skolådan. var även och provade nya opel corsa miljöbil inte heller där satt jag skönt.

v-g skrev:
Dubbel soppaförbrukning är den knappast säkerheten värd. Priset måste även det vara det dubbla. Dvs köpte jag en LUPO idag körde jag fyra runt jorden (minst) innan jag är ikapp inköpskostnaden.

Smäller du så du blir förlamad i en LUPO lär du knappast gå därifrån i SAABen. TRoligen blir du förlamad från axlarna och uppåt i SAABEN ;)
Du värderar inte din och dina medpassagerares häsa särskillt högt va? Testa och krocka med min Mondeo får vi se vem som går eller inte går. ;)

steelis skrev:
Det blev en sån här istället....
Mycket trevlig Fiat-motor i den bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.