Byggahus.se

Lupo Tdi? Erfarenheter?

1. S
    Anonym
    Är det någon som har erfarenheter om Vw Lupo Diesel? Funderar på att byta bort min törstiga Saab 9-5 då jag pendlar 7,5 mil om dagen.

2. S
    Medlem · Nivå 9
    3L med sin låga bränsleförbrukning är sjukt uppskattad av ägarna och därmed sjukt högt andrahandsvärde tyvärr. Den vanliga Lupon är däremot inte alls lika eftertraktad. Inga direkta fel eller problem utom allmänna saker som finns på andra bilar.

3. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Mycket bra bil men med vissa mindre problem.
    Alternativet är nog en Polo TDi istället om man vill komma billigare undan i inköp men dock med högre förbrukning som följd.

4. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag har pendlat 13 mil om dagen de senaste 6 åren, och har varit i samma bryderier som du. För mig har det varit fler parametrar än bränsleförbrukningen som har spelat in.

Eftersom min pendlingsväg består mestadels av landsväg genom skogen, räknar jag med att förr eller senare klippa en älg. Rent statistiskt borde jag ju faktiskt göra det om jag håller på tillräckligt länge. Då vill jag inte sitta i en Lupo.

Räkna också på vad bränslebesparingen faktiskt blir i kr/månad. Vi tar kraftigt förenklat exempel med gissade förbrukningar och skatter:

En 9-5 drar ca 8 l/100 km och skatten är ca 2000 kr/år. Det blir ca 1750 kr/månad

En Passat-diesel drar ca 5l/100 km och skatten är ca 7000 kr/år. Det blir ca 1570 kr/månad

En lupo 3l drar 3l/100km och skatten är 4000 kr/år. Det blir ca 930 kr/månad.

Mitt förslag är:
    Annonsera efter 2 eller tre personer att samåka med. Behåll Saaben och glöm bort att du samåker när det är dags att deklarera.

Edit: Kolla på www.pendlarservice.se

5. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Och hoppas på att de inte väljer att granska din deklaration mer ingående och kräver in kvitton på bränsleinköp samt två protokoll från Bilprovningen som visar mätarställning med ett års mellanrum. :)

6. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Ofa går bilen en massa mil som inte är till och från jobbet. Det gör att både miltal och bränsleinköp inte blir för litet. Dessutom är man inte skyldig att ange vilken bil man pendlar med. Det är i princip ett ofarligt fusk. Dessutom får man alltid tillbaka mindre pengar än man lagt ut på pendlingen. Slutligen skall man minnas att de pengar man får tillbaka är ens egna pengar som man har betalat in till staten, och som man får behålla en större del av.

Om man har ambitioner att bli minister, kanske man skall låta bli, dock!

7. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Med risk för att det inte handlar om Lupons eventuella förträfflighet. :)

Hur man lyckas med att övertyga statens tjänsteman om huruvida man har kört själv eller inte beror i stor del på hur nitisk just den handläggaren är. Om Steelis får med sig två personer att samåka med behöver han skramla ihop ca 1000 mil till handläggaren. I de tre fall jag personligen känner till gick två bra och ett mindre bra. I ena fallet menade man att det inte fanns utrymme för privata mil (tror de ville ha 1000 mil utöver pendling) i den inlämnade redogörelsen och pengarna krävdes tillbaka. I ett annat fall gick det med blotta förskräckelsen efter att flera bilars besiktingsprotokoll hade lämnats in med hänvisning till att man använt mer än en bil till jobbet. Här rörde det sig om 15 mils pendling per dag och ganska mycket pengar när det begav sig.

Vill bara säga att jag inte vill göra detta till någon moralisk eller juridisk fråga, utan snarare visa att det finns ett kontrollsystem. Om än ett bristfälligt sådant. Och det är inte dina pengar som du får tillbaka av (såvida du inte sätter in dem på banken). Det är våra pengar. :)

Tillbaka till Lupo.
    Ibland hittar man begagnattester i diverse biltidningar. Kollade snabbt på Auto motor & sport och Teknikens Värld men hittade inga sådana för Lupo.

8. S
    Anonym
    Jo jag har också halva min sträcka genom skogen
    Skatten på Lupo är 1200:-
    Samåka har jag försökt med finns ingen som jobbar där jag jobbar, och som bor där jag bor.

9. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Jag kör 18 mil om dagen och är tacksam över att jag har valt en stor Ford Mondeo TDCI som pendlarbil. Vissa bitar av vägen springer det rådjur, vildsvin och älg över vägen och i höstas hade jag en 'close encounter' med en råbock. En Lupo hade blivit betydligt allvarligare skadad en min Mondeo blev.

10. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Jag hade en Lupo TDI som firmabil under ett års tid. Främst för att mina kunder befann sig i innerstan och då gällde miljöbilsparkering i Göteborg.

Mycket trevligt, udda och toksnål motor. Högtrycksturbo. Halvautomatisk hydralisk växellåda (manuell låda som växlas av en robot). Tre lägen på effekten: snålkörning, normal och fullspätta. Mittenläget går att chiptrimma til 92HP och 170Nm utan att bilen drar mer soppa. Jag körde min på RME och det sänkte effekten något.
    Bilen i övrigt är helt OK i framsätet. Vanlig VW-standard. Baksätet rymmer småbarn, inte mer.

Varning för "växellådsproblem"! Det finns tydligen ett liten detalj som slits hårt i växelföraren. Man märker det på att bilen får väldigt svårt att lägga in 1:an vid start. Ber du VW:s egna verkstäder som Din Bil att byta detta, byter de ut hela växellådan. Kostar mellan 29.000:- och 32.000:-. Som tur är finns det riktiga verkstäder (ej VW) som gör reparationen för 1.000-1.500:- genom att byta ut den trasiga delen. Helt godkänt och med originaldelar.

11. K
    Medlem Nivå 7
  12. S
    Anonym
    Hur mycket diesel drar en sån pass stor bil då?

13. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Förbrukningen varierar mellan 0,59 och 0,62, rätt bra för att vara en 2,2 liters diesel.

14. v-g
    Medlem Nivå 13
    Varför skulle inte en lupo klara en älg? A-stolparna är ju inte gjorda av spagetti för att bilen drar lite soppa! Huven har du ändå ingen nytta av då älgen är högt ovanför den högsta bonnhöjda V70. Många som dör blir ihjälsparkade av älgen dvs krocken överlever man ofta.

Dra ner 10-15 på farten så är säkerheten i stort sett detsamma. Plus att man spar ännu mer sås.

Tänker själv handla mig en tror jag. Gratis bil när inköpet är betalt liksom :)

15. S
    Anonym
    Nackdelen med en Lupo är att dom verkar vara väldigt dyra som andrahands köp :( , Man får ju en ny bensinare som drar 0.45 L/Mil typ Chevrolet Matix, eller en Toyta Aygo för 10000:- mer än en 05:a Lupo som har ca 10000mil på mätaren.