"Innehöll frö", men det var just det jag funderade över. Kan verkligen fröna bli livskraftiga om blommorna läggs på komposten? Växer både fröna och skidorna , så att nya plantor kan uppstå ?H heimlaga skrev:
Det beror förmodligen på i vilket skede man har plockat blommorna. Jag har sett blommor få fröskidor efter att jag hade plockat dem men det var säkert blommor som redan var pollinerade och hade hunnit förbi något visst stadie i utväcklingen.
Jag har reflekterat över den senaste tidens larm och även om jag normalt sett vurmar för mångfald och bekämpning av monokulturer, har jag aldrig reflekterat över att just lupinerna skulle vara ett problem, lika lite som att maskrosor skulle vara det.
Men jag litar på expertisen och kommer hädanefter hålla ett vakande öga på lupinerna. Jag har låtit dem blomma eftersom de tycks vara populära hos humlorna och för att deras färgprakt är underbar att vila ögonen på. Sen tycker jag det är lite lustigt hur man i radio framställer lupinernas kvävefixerande egenskaper som något odelat negativt. Visst det ger dem en fördel att växa på platser där andra växter inte kan och detta ger en ojämn konkurrens, men det ger också på sikt mer näring på platsen, förutsatt att det organiska avfallet inte transporteras/bränns bort. Vän av ordning frågar sig också, vad hade vuxit där istället? Hade det "ogräset" fyllt lupinens nisch? Jättebjörnloka och Parkslide förstår jag är problem, men jag ställer mig frågande till denna plötsliga Lupinhets?
Varför är det ingen som ställer sig mer frågande till alla gräsmattor? Maken till mer resurskrävande och miljöförstörande monokultur får man ju leta efter!
I min trädgård har lupinerna alltid fått leva ett fredat liv liksom de flesta "ogräs" och jag undrar om det kanske är just därför som de aldrig "tagit över? I år har jag tex sjuka mängder prästkragar, borde jag vara orolig?

Men jag litar på expertisen och kommer hädanefter hålla ett vakande öga på lupinerna. Jag har låtit dem blomma eftersom de tycks vara populära hos humlorna och för att deras färgprakt är underbar att vila ögonen på. Sen tycker jag det är lite lustigt hur man i radio framställer lupinernas kvävefixerande egenskaper som något odelat negativt. Visst det ger dem en fördel att växa på platser där andra växter inte kan och detta ger en ojämn konkurrens, men det ger också på sikt mer näring på platsen, förutsatt att det organiska avfallet inte transporteras/bränns bort. Vän av ordning frågar sig också, vad hade vuxit där istället? Hade det "ogräset" fyllt lupinens nisch? Jättebjörnloka och Parkslide förstår jag är problem, men jag ställer mig frågande till denna plötsliga Lupinhets?
Varför är det ingen som ställer sig mer frågande till alla gräsmattor? Maken till mer resurskrävande och miljöförstörande monokultur får man ju leta efter!
I min trädgård har lupinerna alltid fått leva ett fredat liv liksom de flesta "ogräs" och jag undrar om det kanske är just därför som de aldrig "tagit över? I år har jag tex sjuka mängder prästkragar, borde jag vara orolig?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Helt rätt att dom är kvävefixerande och att man därför kan ha nytta av dom som mellangröda på åkern för gröngödsling. Men det vi vill ha är magra marker med minimalt med näring så att vi får en stor variation av olika växtarter som trivs i den marken såsom gamla ängsmarker sköttes förr och man fick en vacker gammaldags äng, inte de monokulturåkrar som är idag. Dikeskanterna har övertagit gamla ängens funktion men det förstörs nu av lupinerna.Keexet skrev:
Jag har reflekterat över den senaste tidens larm och även om jag normalt sett vurmar för mångfald och bekämpning av monokulturer, har jag aldrig reflekterat över att just lupinerna skulle vara ett problem, lika lite som att maskrosor skulle vara det.
Men jag litar på expertisen och kommer hädanefter hålla ett vakande öga på lupinerna. Jag har låtit dem blomma eftersom de tycks vara populära hos humlorna och för att deras färgprakt är underbar att vila ögonen på. Sen tycker jag det är lite lustigt hur man i radio framställer lupinernas kvävefixerande egenskaper som något odelat negativt. Visst det ger dem en fördel att växa på platser där andra växter inte kan och detta ger en ojämn konkurrens, men det ger också på sikt mer näring på platsen, förutsatt att det organiska avfallet inte transporteras/bränns bort. Vän av ordning frågar sig också, vad hade vuxit där istället? Hade det "ogräset" fyllt lupinens nisch? Jättebjörnloka och Parkslide förstår jag är problem, men jag ställer mig frågande till denna plötsliga Lupinhets?
Varför är det ingen som ställer sig mer frågande till alla gräsmattor? Maken till mer resurskrävande och miljöförstörande monokultur får man ju leta efter!
I min trädgård har lupinerna alltid fått leva ett fredat liv liksom de flesta "ogräs" och jag undrar om det kanske är just därför som de aldrig "tagit över? I år har jag tex sjuka mängder prästkragar, borde jag vara orolig?![]()
Problemet som jag ser och har sett i flera år redan är att då lupinerna tar över dikesrenarna och vägkanterna så finns det inget utrymme för de vilda blommorna och då blir en massa insekter utan mat.
Det här är ingen hastigt påkommen hets. Det är 5 år sedan jag började bekämpa lupiner litet smått men i år försökte jag vara litet mer seriös.
Det här är ingen hastigt påkommen hets. Det är 5 år sedan jag började bekämpa lupiner litet smått men i år försökte jag vara litet mer seriös.
Okej, jag ser att mitt inlägg måste förtydligas lite. Jag såg denna tråden som en del av alltmer uppmärksammat problem även om problemet funnits i ett antal år. Jag har hört om det på radio, folk som pratat om det osv, därför kändes denna tråd väldigt mycket som ett barn av sin tid. Måhända att du Heimlaga ägnat dig åt detta i flera år, men denna tråd matchar den övriga mediahajpen rätt väl i tidpunkt
Min andra tanke när jag läser "Drövels" inlägg är vilka "vi" är? De flesta av oss som läser på detta forum är trädgårdsodlare och vi ägnar oss inte åt monokulturåkrar, det närmaste det stora flertalet av besökarna kommer är väl i sådant fäll gräsmattor och om detta håller jag med dig de är ett aber. Den industrialiserade monokulturåkern för sädesslag och annat, är ju inget "vi" ägnar oss åt.
Det jag värjer mig lite emot är just detta, att det ska spridas något slags kollektivt dåligt samvete för att det odlats invasiva arter som prydnad. Men jag kan inte ta åt mig av detta dåliga samvete då jag personligen gör allt i min makt för att verka i samklang med naturen och odla det som funkar, inte bara för mig, utan för ekosystemet som helhet. Hittills tycker jag denna taktik varit mig rikligt belönad. Det har aldrig varit så vackert i min trädgård som nu och djuren stormtrivs.
Hos mig växer och har vuxit lupiner, men de har aldrig tagit över och jag har svårt att se varför jag ska lägga ner massa energi på att rensa undan dem när jag har fullt upp med kvickroten. Jag har ännu mycket att lära när det kommer till trädgårdsskötsel och jag ska hålla ett öga på lupinerna, men att kvävefixering enbart är av ondo, det har jag svårt att hålla med om.
Min andra tanke när jag läser "Drövels" inlägg är vilka "vi" är? De flesta av oss som läser på detta forum är trädgårdsodlare och vi ägnar oss inte åt monokulturåkrar, det närmaste det stora flertalet av besökarna kommer är väl i sådant fäll gräsmattor och om detta håller jag med dig de är ett aber. Den industrialiserade monokulturåkern för sädesslag och annat, är ju inget "vi" ägnar oss åt.
Det jag värjer mig lite emot är just detta, att det ska spridas något slags kollektivt dåligt samvete för att det odlats invasiva arter som prydnad. Men jag kan inte ta åt mig av detta dåliga samvete då jag personligen gör allt i min makt för att verka i samklang med naturen och odla det som funkar, inte bara för mig, utan för ekosystemet som helhet. Hittills tycker jag denna taktik varit mig rikligt belönad. Det har aldrig varit så vackert i min trädgård som nu och djuren stormtrivs.
Hos mig växer och har vuxit lupiner, men de har aldrig tagit över och jag har svårt att se varför jag ska lägga ner massa energi på att rensa undan dem när jag har fullt upp med kvickroten. Jag har ännu mycket att lära när det kommer till trädgårdsskötsel och jag ska hålla ett öga på lupinerna, men att kvävefixering enbart är av ondo, det har jag svårt att hålla med om.
Lupinerna är inget problem i din trädgård, de kommer säkerligen inte att bli det heller. De är lätta att bli sv med om man vill det. Men de är ett problem längs vägkanter. Ett ställe de hamnar på när trädgårdsodlare kör riset till tippen, eller något mindre lämpligt ställe. Det är vettigt att försöka bli av med lupiner. Men råden om bränning är helt klart överdrivet.
Du har rätt. Lupinhetsen handlar egentligen inte om naturen utan om en del av vår befolknings värderingar och behov att ta ställning för det rätta och goda. Lupinerna är bara en symbol av många. Vi har i grunden en mycket kristen kultur med alla dess element av gott mot ont och mänsklig synd. Men vi går inte i kyrkan längre. Moralen kretsar istället kring annat som t ex naturvärden, fast med kristendomens etiska system. Vi står inför en nära förestående undergång där vårt handlande ska dömas (förr var det befolkningsexplosionen (som kom av sig), sen var det skogsdöden (som var ett okunnigt missförstånd) och nu är det klimatundergången (som vi sakta men säkert får uppleva)). Det gäller att ta ställning mot synden, visa sin goda karaktär och sprida ordet. Lupinerna blir en tydlig symbol för hur man handlar rätt långt bortom kvantitativa naturvetenskapliga diskussioner om hur de möjligen kan påverka utbredningen av vissa rara örter och dess pollinerare.Keexet skrev:
Det jag värjer mig lite emot är just detta, att det ska spridas något slags kollektivt dåligt samvete för att det odlats invasiva arter som prydnad. Men jag kan inte ta åt mig av detta dåliga samvete då jag personligen gör allt i min makt för att verka i samklang med naturen och odla det som funkar, inte bara för mig, utan för ekosystemet som helhet.
Var detta en viktig naturvårdsfråga skulle naturligtvis staten ha några hundra anställda som glyfosatsprejade lupiner längs våra vägar dagarna i ända. Det är en perifer fråga men laddad som symbol.
"Var detta en viktig naturvårdsfråga skulle naturligtvis staten ha några hundra anställda som glyfosatsprejade lupiner längs våra vägar dagarna i ända. Det är en perifer fråga men laddad som symbol."
Det är uppenbart att du inte har sett utbredningshastigheten av lupinerna. Hade du det, så kanske du skulle ha förmågan att extrapolera lite och föreställa sig hur det ser ut om 30 år om inget aktivt görs för att begränsa spridningen. Att staten inte skickar ut folk för att förgifta vår natur, ser jag som ett bra tecken. Staten och regionerna har dock på andra sätt satt in åtgärder om än inte tillräckliga.
Det är uppenbart att du inte har sett utbredningshastigheten av lupinerna. Hade du det, så kanske du skulle ha förmågan att extrapolera lite och föreställa sig hur det ser ut om 30 år om inget aktivt görs för att begränsa spridningen. Att staten inte skickar ut folk för att förgifta vår natur, ser jag som ett bra tecken. Staten och regionerna har dock på andra sätt satt in åtgärder om än inte tillräckliga.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Här i Västerbotten är mängder av dem, helt rosa/lilla i vägkanterna, och trafikverket gör allt för att sprida dem än mer, när de klipper..
De sprids inte av att man klipper. De sprids om de får stå upp och gå i frö. Då rullar fröna med bra längs vägen. De behöver klippas innan de bildar frön.
Jo, det är också visat att de sprids när man klipper vägrenar. Man klipper för sent ( när frön mognat) och frön fastnar på klippaggregaten och lossnar på nya platser.D Daniel 109 skrev:
Var är det visat? Bristen på klippning är ett klart större problem.