Hej!
För någon månad sedan kom jag över en Luna Z40 billigt, då det är trångt i verkstan (totalt 8kvm) så tänkte jag att jag får börja med en sådan maskin och därefter köpa upp mig vid behov/när jag vet vad jag behöver/hittar prisvärt på blocket.
Tyvärr hade säljaren inte längre kvar mer än 1 spännhylsa till fräsen, samt inga av de frässtål som finns som tillbehör.
Spännhylsan som kom med har tyvärr sett sina bästa dagar. Har kontaktat Luna som hänvisade till tillverkaren i Italien men de har blivit uppköpta och vid kontakt med dem meddelade de att de la ner den tillverkningen för ca 20 år sedan. (har dock hittat en pdf på deras hemsida där jag tycker mig se en sådan spännhylsa, har mailat dem och hänvisat till den men inget svar på 2 veckor).

Jag har egentligen 2 frågor, det ena är om någon har en bra idé på någon som eventuellt kan ha sådana här spännhylsor, eller vem man ska vända sig till för att få en tillverkad?

Sen har jag på italienska ebay hittat ett set med 3skäriga frässtål som fanns som tillbehör från början (säljaren där vill dock inte skicka till sverige), men min fråga avseende dessa är om de är säkra att använda eller såpass förlegade så det är förenade med fara för användaren (säkerhetstänket har trots allt ändrats något sedan 80-talet). Bifogar en bild på hur de setet ser ut också.
 
  • IMAG0773.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _57.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?

Vet någon om en liknande spännhylsa som den övre skulle vara möjlig att tillverka i en metallsvarv? Det är en M8-gängning i botten, sen som en kon med 8mm borrat hål upptill samt slitsar. Den är för att kunna fästa vanliga 8mm skaftfräsar i maskinen.
 
Hej. Jag har en likadan maskin som din. Spännhylsorna ser dock annorlunda ut. Mina har ett invändigt hål på 8 mm och pinnfräsarna fästs med en liten stoppskruv från sidan. Fräsarna som följde med är avslipade på ena sidan så att stoppskruven har ett plan att dras mot. Det följde med lika många spännhylsor som fräsar, jag tror det var tolv. Om du är i stort behov av en hylsa så kan jag kanske avvara en. Du kan byta mot något jag behöver.
 
Fantastiskt! Har skickat pm till dig. Kanske värdefullt om det går att lägga upp en bild här på den varianten med. (om någon mer saknar)
 
Hej,
Nu har jag tillslut köpt mig en Luna z40, dock helt utan spännhylsor för skaftfräsar. Någon här som hade ritning på en spännhylsa? Eller vet var man kan köpa? Får ju för mig att det är någon standardprodukt som köpts in och inte något Zinken hittat på själva....
 
Även jag är på jakt efter en lika dan spännhylsa. Tacksam för hjälp!
 
Min verkar vara försvunnen i röran just nu och sista åren..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Min verkar vara försvunnen i röran just nu och sista åren..
Attans! Det var värt ett försök :-)
 
G Gab_riel skrev:
Attans! Det var värt ett försök :)
Har ni löst detta? Jag svarvade spännhylsa själv till min så kan nog ta fram mått om det är så
 
glimmet glimmet skrev:
Har ni löst detta? Jag svarvade spännhylsa själv till min så kan nog ta fram mått om det är så
Hej! Inte löst detta ännu. All hjälp är välkommen :-) tack!
 
glimmet glimmet skrev:
Har ni löst detta? Jag svarvade spännhylsa själv till min så kan nog ta fram mått om det är så
Hej. Gammalt inlägg men undrar om du har kvar ritning på spännhylsa till Luna Z 40?
 
Rickard.
Frustrator Frustrator skrev:
Vet någon om en liknande spännhylsa som den övre skulle vara möjlig att tillverka i en metallsvarv? Det är en M8-gängning i botten, sen som en kon med 8mm borrat hål upptill samt slitsar. Den är för att kunna fästa vanliga 8mm skaftfräsar i maskinen.
Absolut men det blir väldigt omständigt om den behöver vara härdad men inte alls farligt om man vill testa i något bra värmebehandlat (Q+T) stål.

Ska vi göra ett försök så här 12år senare? 😉
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.