28 110 läst ·
103 svar
28k läst
103 svar
Luna/Ejca L18 - Samlingstråd
Här finns en intressant tråd i ämnet.E Enocx skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/klyvanhall.533729/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej! Bryter mig in i denna tråd. Jag har en Luna w64, sågen är samma som L18. Jag har det gamla runda anhållsfästet med tillhörande anhåll. Detta är inte särskilt bra och min fundering är om Ejcas nyare anhåll är tillräckligt bra för att motivera ett byte. Det kostar cirka 4kkr. Harvey ser bra ut men lite för dyrt …. För mig. Tacksam för synpunkter.
Jag har den nyare versionen, tycker att det funkar bra. Avläsning av skalan funkar bra, hyfsat lätt att flytta och stumt när man låser det. Det jag tänkt på är att det är lite spel när det inte är låst vilket kan göra finjustering lite svårt (detta nämns ovan i tråden). Jag fick även shimsa lite för att få mitt helt parallellt med klinga och t-spår. Annars är jag nöjd. Observera dock att jag inte testat så många andra, så jag har inte så mycket att jämföra med (men har inte känt behov av att uppgradera). Så bra att ta in fler åsikter.
Jag har breddat min såg och har därför köpt stången för 750 mm kapbredd. Om du är ute efter standardstången (är väl 300 mm kapbredd) så har jag därför en du kan få billigare än från Ejca. Endast stång och allt för att fästa den på sågen, själva anhållet har jag på min såg. Hör av dig i så fall.
Logga in
Skapa konto
Jag har breddat min såg och har därför köpt stången för 750 mm kapbredd. Om du är ute efter standardstången (är väl 300 mm kapbredd) så har jag därför en du kan få billigare än från Ejca. Endast stång och allt för att fästa den på sågen, själva anhållet har jag på min såg. Hör av dig i så fall.
Logga in
Skapa konto
Tack för svar! Det anhållet ser betydligt bättre ut. Jag har haft sågen några år nu och retar mig på anhållet, det stör för själva sågen fungerar bra. Jag funderar också på att flytta hyveldelen och att bredda sågdelen. Är du nöjd med din breddning? Men jag håller just på att färdigställa min nya verkstad så det får isåfall vänta lite. Men om jag inte breddar så är jag absolut intresserad av din stång.P pinec0ne skrev:Jag har den nyare versionen, tycker att det funkar bra. Avläsning av skalan funkar bra, hyfsat lätt att flytta och stumt när man låser det. Det jag tänkt på är att det är lite spel när det inte är låst vilket kan göra finjustering lite svårt (detta nämns ovan i tråden). Jag fick även shimsa lite för att få mitt helt parallellt med klinga och t-spår. Annars är jag nöjd. Observera dock att jag inte testat så många andra, så jag har inte så mycket att jämföra med (men har inte känt behov av att uppgradera). Så bra att ta in fler åsikter.
[video]
[bild]
[bild]
OK! Har hört fler som inte gillar det anhållet, vad är det som inte är bra förresten?L LMO skrev:Tack för svar! Det anhållet ser betydligt bättre ut. Jag har haft sågen några år nu och retar mig på anhållet, det stör för själva sågen fungerar bra. Jag funderar också på att flytta hyveldelen och att bredda sågdelen. Är du nöjd med din breddning? Men jag håller just på att färdigställa min nya verkstad så det får isåfall vänta lite. Men om jag inte breddar så är jag absolut intresserad av din stång.
Ja jag är nöjd med breddningen. Ska bygga kök så småningom och behöver kunna klyva 600-700 mm. Var lite fundersam när jag fick grejerna från Ejca, man får till ett plattjärn som man sedan fäster stången i. Plattjärnet var rejält skevt. Ejcas svar var att man spänner det rakt, vilket väl funkar men är förmodligen lättare om man köpt deras förlängningsbord. Kanske inte vad jag väntade mig när man betalat ca 4000 för en ny stång bara. Köpte ytterligare ett plattjärn (inte från Ejca) och satte på andra sidan också.
Logga in
Skapa konto
Det funkar i alla fall, och stången är spikrak på sågen efter lite shimsande. Kan rekommendera tolkstål i lite olika tjocklekar för detta (behövs också en bra rätskiva så klart).
Logga in
Skapa konto
Det som är lite irriterande är att det gärna ändrar sig lite när man spänner åt det sista. Så lite pyssligt att ställa in exakt.P pinec0ne skrev:OK! Har hört fler som inte gillar det anhållet, vad är det som inte är bra förresten?
Ja jag är nöjd med breddningen. Ska bygga kök så småningom och behöver kunna klyva 600-700 mm. Var lite fundersam när jag fick grejerna från Ejca, man får till ett plattjärn som man sedan fäster stången i. Plattjärnet var rejält skevt. Ejcas svar var att man spänner det rakt, vilket väl funkar men är förmodligen lättare om man köpt deras förlängningsbord. Kanske inte vad jag väntade mig när man betalat ca 4000 för en ny stång bara. Köpte ytterligare ett plattjärn (inte från Ejca) och satte på andra sidan också.
[bild]
Det funkar i alla fall, och stången är spikrak på sågen efter lite shimsande. Kan rekommendera tolkstål i lite olika tjocklekar för detta (behövs också en bra rätskiva så klart).
[bild]
Breddning verkar bra men för min del gör jag nästan alla kapningar i skivor med sänksågen och på min såg finns en variant på ”sliding table”. Därav lite osäker på om jag ska bredda.min såg och hyvel står framför ett 120x240 mft monteringsbord så det fungerar som utmatningsbord för sågen och inmatningsbord för hyveln.
Ett litet tips du kan testa om du ids för att minimera att den kryper när du spänner är att klämma in en liten bit koppar under skruven, koppar är lagomt mjukt och "greppigt" så det formar sig lite och minimerar hur mycket kraft som behövs för att låsa. En lös kopparbit gör också att skruven inte längre vill "vandra på stången" av rotationen på slutet.
Är stången skadad av skruven undertill så kan du oavsett gå över det med en fin fil eller sten för att ta bort ojämnheter som kan ställa till det för dig.
Inga garantier men det funkar bra för mig i andra liknande applikationer, 😉
Är stången skadad av skruven undertill så kan du oavsett gå över det med en fin fil eller sten för att ta bort ojämnheter som kan ställa till det för dig.
Tack för tips! Jag ska kolla hur skruven låser mot skenan. Det finns ju fler anhåll med runda skenor så det borde gå att få bättre. På min gamla wadkin fungerade det med rund stång så det borde finnas optimeringspotential. 😀Rickard. skrev:
Ett litet tips du kan testa om du ids för att minimera att den kryper när du spänner är att klämma in en liten bit koppar under skruven, koppar är lagomt mjukt och "greppigt" så det formar sig lite och minimerar hur mycket kraft som behövs för att låsa. En lös kopparbit gör också att skruven inte längre vill "vandra på stången" av rotationen på slutet.
OK, ja det är som sagt spel mellan olåst och låst på detta också, men inte något jag tyckt stör och inte direkt när man drar åt ”det sista”. Du är välkommen att komma och prova mitt om du inte har för långt till Kungsbackaområdet. Om inte Rickards förslag löser problemetL LMO skrev:Det som är lite irriterande är att det gärna ändrar sig lite när man spänner åt det sista. Så lite pyssligt att ställa in exakt.
Breddning verkar bra men för min del gör jag nästan alla kapningar i skivor med sänksågen och på min såg finns en variant på ”sliding table”. Därav lite osäker på om jag ska bredda.min såg och hyvel står framför ett 120x240 mft monteringsbord så det fungerar som utmatningsbord för sågen och inmatningsbord för hyveln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden