Hej!

Då vi nu börjar bli ett aktivt gäng med L18 bordssågar, och att vi skriver i flera eller i felaktig tråd, tänkte jag att det kunde vara bra med en samlingstråd.

Har en fråga om breddning. Min såg har inga extra sågbord utöver justerbord. Vilket gör den ganska liten i utnyttjad golvyta. Det enda tråkiga är att jag max kommer upp i 30-35 cm klyvbredd om jag maximerar mitt anhåll åt höger. Vanligtvis tar rörprofiö från SUV-skyddet I tidigare (vi kapning med justerbord).

Mina två frågor
1) ska jag vara nöjd. Eller ska jag försöka bredda min räckvidd för anhåll.
2) jag har den kvadratiska anhållen och måtten var inte omöjliga att hitta profiler till, men jag hittade t ex inga standardstorlekar på Hornbach eller Bauhaus. Har någon med samma profil lyckats göra något eller har ni köpt såg med extra bredd?

Laddar upp några gamla bilder jag hade liggandes.

En begagnad, grön Luna bandsåg på hjul med justerbord och anhåll i en verkstads miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordscirkelsåg med mätsticka och anhåll utan extra sågbord, visande klyvbredd upp till 30-35 cm.
Skapa konto
Sågbord med justerbart anhåll och begränsad klyvbredd på en verkstadsbakgrund med verktyg och röra.
Skapa konto
Sågbord med anhåll och sågblad, användare frågar om breddning och anhållsprofil.
Skapa konto
Gammal cirkelsåg med ett svärd och anhåll på ett justerbart sågbord i en verkstad, visar begränsad klyvbredd.

• Äldre grönt sågbord med justerbara anhåll och inga extra bord, märkt Luna, på ett verkstadsgolv.
    Skapa konto
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag har breddat min såg! Jag köpte ejcas original-stång som anhållet löper på och byggde ut bordet utifrån det. För att få stadga i det hela satte jag dit en specialtillverkad profil.

Tanken är att montera en fräs i bordet, för att maximera ytan sågen tar i anspråk. Lägger in en sämre bild så länge:

Breddad såg med utbyggt bord, anhåll, specialtillverkad profil, och monterat klyvkniv och klingskydd.
Skapa konto

Har även monterat felders klyvkniv och klingskydd

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Jag har breddat min såg! Jag köpte ejcas original-stång som anhållet löper på och byggde ut bordet utifrån det. För att få stadga i det hela satte jag dit en specialtillverkad profil.

Tanken är att montera en fräs i bordet, för att maximera ytan sågen tar i anspråk. Lägger in en sämre bild så länge:

[bild]

Har även monterat felders klyvkniv och klingskydd
När du har tid vill du skriva mer, namn/artikelnummer/pris, på det du har köpt för bordsbreddaren? :)

Lime113 Lime113 skrev:
När du har tid vill du skriva mer, namn/artikelnummer/pris, på det du har köpt för bordsbreddaren? :)
Givetvis! Artnr 99 ”Justerbord hylla”. Superlogiskt namn va? Gick loss på 900kr ex moms. Måttbandet kostar nästa lika mycket i självhäftande plast (!)

Sågskyddet är detta:
Felder Euro II och sen en Euro klyvkniv. Klyvkniven fick jag modifiera för att passa!

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Gjorde en tillfällig montering av nya klingskyddet. Så nu har jag utsug över klingan också och lite mindre spån i verkstaden. Med ny lampa och inkopplad automatik borde jag kunna få belysning i skyddet.
Tillfällig montering av klingskydd med utsug över sågklinga på en monterad bordscirkelsåg i verkstad.
Skapa konto

Ett ytterligare tips är att rengöra skruven för höj och sänk av klingan. Jag gjorde det igår. Efter lite t-sprit och mässingsborste går den numera enkelt hela vägen upp.

//Ulf

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Här verkar ju finnas lite kunskap om Ejca L18! Min sågklinga är ca 1mm skev från framkant klinga till bakkant klinga i förhållande till t-spåret. Har kollat på sprängskissen för att försöka fatta hur jag ska justera det. Blir inte riktigt klok på hur jag ska gå tillväga. Lossa de tre bultarna som håller motor/klinga i bordet försiktigt och banka? Eller finns det något annat sätt?

H Hassle 2 skrev:
Här verkar ju finnas lite kunskap om Ejca L18! Min sågklinga är ca 1mm skev från framkant klinga till bakkant klinga i förhållande till t-spåret. Har kollat på sprängskissen för att försöka fatta hur jag ska justera det. Blir inte riktigt klok på hur jag ska gå tillväga. Lossa de tre bultarna som håller motor/klinga i bordet försiktigt och banka? Eller finns det något annat sätt?
Inte justerat själv, men andra på forumet har gjort som du beskriver. Problemet verkar vara att komma åt bultarna. Tror någon har bankat (ordentligt) utan att lossa bultarna

Min var värre, och jag provade att fixa det, har inga bilder men tror det finns en tråd någonstans med bild. Sitter med 3 bultar som gick bra att komma åt från vänster sida bakom luckan där. Sedan är det några styrpinnar man behöver ta bort, gick inte att justera utan att de var borta.

jag bytte en av bultarna mot en gängstång med en mutter på först. Lossade sedan andra två bultarna och lät hela paketet sänkas ned mot muttern på den utbytta, kunde på det viset hålla allt på plats och skruva upp det efteråt. Med paketet nedskruvat 8cm eller så gick det med en stor sidavbitare jag hade att dra ut och ta bort styrpinnarna. Sedan skruva upp paketet med muttern, sätta tillbaka bultarna och börja justera. Var inte enkelt att få det bra, allt rör på sig när man försöker dra åt. Jo jag behövde även lossa på stora skruven till vinkel inställningen, gick inte att sänka tillräckligt för att få ut pinnarna annars.

när allt är klart får man göra en ny träplatta på ovansidan, som klingan kommer upp ur. Jag lyckades i alla fall inte bara justera vinkel utan klingan flyttade sig några mm i sidled samtidigt.

Var i kontakt med Ejca på telefon idag och fick rådet att skruva bort skyddet runt klingan, placera ett långt plattjärn på ”vaggan” dvs fästet med tre bultar och smälla till hårt med en liten slägga på järnet.

Ska se om jag kan få till det i kväll.
Hopps på att slippa en lika omständigheter process som beskrevs ovan!

Hur har det gått för dig @Hassle 2 ? Om jag läser dig rätt så bankar man åt det håll man vill kompensera(?).
Snyggt @OverAndOut , kul att du fick anvädning för blocket-köpet #avundsjuk
Stort tack @nivv ! Vad satte du på för extra profil och var? Parallellt anhållets löpare på baksida eller?)

Lime113 Lime113 skrev:
Hur har det gått för dig @Hassle 2 ? Om jag läser dig rätt så bankar man åt det håll man vill kompensera(?).
Stort tack @nivv ! Vad satte du på för extra profil och var? Parallellt anhållets löpare på baksida eller?)
Faktiskt kommit lite längre. Numera tänds lampan i huven när jag slår på sågen.

Det som återstår är att justera fästet lite med en hyvel då huven inte är helt rak över klingan längs med klingans längd utan lutar lite utåt i bakkant. Kanske i helgen... Och givetvis att få till en mer permanent utsugslösning. Men då jag också planerar att bygga ett bord till höger så behöver ju armen också byggas om vilket gör att det ligger på is till bordet är färdigt.

/Ulf

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:

Det gick rätt bra. Fick klingan nästa till rak emot t-spåret. Inte 100, men tillräckligt för att inte få kick-backs. Bara att slå åt det håll men vill kompensera mot ja! Det krävdes mycket kraft!

Igår försökte jag mäta upp min såg: justerbordet rörelse mot löpare i bordet, sågklinga mot löpare i bordet, sågklinga fram vs bak, rotation, osv. Allt var inte så bra men inte katastrofalt heller.

Medan jag höll på med detta tittade jag på spånuppsamlingen och om den kunde göras bättre. Jämförde med Wadkin AGS12 där sugkåpan är vriden mer mot framkant sågklinga, liksom har slangkoppling på framsida. Efter att ha tagit isär allt var jag inte lika besviken med L18, även om jag ska 3D printa en koppling mot slang istället för att fortsätta med silvertape.

Passade även på att fota andra saker. Tänkte det kunde vara bra i fall någon (sannolikt jag själv) Inte förstår någon gång.

Kåpa rör sig relativt klinga. I bild max nere och max uppe 90°.
Sågklinga och dammuppsamlare på snickerimaskin med fokus på anslutningsdetaljer och mekanism.
Skapa konto

Sågklinga och spånuppsamlare med tejpade anslutningar till flexibel slang.
Skapa konto

45° vinkel från höger
Sågmaskins kåpa i max nere position täckt med spån, detaljbild av mekanism och skruvar.
Skapa konto

Närbild på en sågklinga och justerbord täckta med sågspån under mätningar.
Skapa konto

Från vänster, svårt att se. Jag ska ta fler bilder från vänster med öppen inspektionslucka.
Delar av en såg med fokus på spånuppsamlingskåpan i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Från inspektionslucka
Inre delen av en såg med synlig spånuppsamlingskåpa, sågklinga och olika justeringsmekanismer.
Skapa konto

Bild av insidan av en såg med fokus på justerbart bord och mekanism för spånuppsamling, synligt damm och metallkomponenter.
Skapa konto

Och så några bilder på framsida, sargsprintar och skruvar.

Komponenter och mekanismer inuti ett justerbart sågbord med spånsamlingsfunktion och fästelement.
Skapa konto

Inre mekanism av en såg med detaljvy av löpare och sågklinga inom justerbordet.
Skapa konto

Inre mekaniken av en såg med fokus på kåpan och sågklingan som syns i bildens mitt, med synliga justeringsskruvar och slangkopplingar.
Skapa konto

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.