Har haft en bandsåg i garaget ett tag. Aldrig använd den egentligen, bara provat att den fungerar. Den sågade dåligt, bladet vandrade som det ville. Jag förstår att det är en justering av bladstyrningar och fan och hans moster, men jag förstår inte hur det är tänkt att vara!
Sågen har två styrningar, en ovan bordet och en under bordet. Båda förefaller lika. Hur ska de vara justerade? Hur ska bladet löpa i dem? Ska bladet löpa mot kullagret?
Sågen har två styrningar, en ovan bordet och en under bordet. Båda förefaller lika. Hur ska de vara justerade? Hur ska bladet löpa i dem? Ska bladet löpa mot kullagret?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Hur rör sig bladet när du inte sågar i det (med sågen på). Vandrar bladet i sidled då? Eller framåt/bakåt? Eller går det rakt när du inte sågar och sen börjar dra när du kommer in i träet?
Hur hårt har du spänt bladet?
Hur hårt har du spänt bladet?
Bladet vandrade i sidled ja. Var dock ett tag sedan. Ska ta mig ut i garaget och prova igen.
När sågen kom i min ägo löpte baksidan av bladet mot kullagret, och så lär det väl inte fylla någon som helst funktion?
När sågen kom i min ägo löpte baksidan av bladet mot kullagret, och så lär det väl inte fylla någon som helst funktion?
Det första du behöver göra är att lossa alla guider och se till att bladet går helt fritt från dessa med några mm marginal. Starta sedan sågen och se hur bladet löper. Målet är att bladet, obelastat, ska löpa stabilt utan att vandra i någon riktning.
Därefter kan man börja justerera in guiderna som optimalt inte ska vidröra bladet men ligga några tiondels mm ifrån och kunna stödja bladet när det belastas.
Därefter kan man börja justerera in guiderna som optimalt inte ska vidröra bladet men ligga några tiondels mm ifrån och kunna stödja bladet när det belastas.
Kullagren som sitter bakom klingan ser till att klingan inte rör sig i djupled när du sågar. När du kör sågen utan att såga någonting skall kullagren inte vara i kontakt med klingan - det skall vara ett litet spel mellan dem.
Sidostyrningarna sitter helt tokigt på bilderna. I djupled skall de vara justerade så att tänderna på klingan löper fritt (jag brukar lämna typ en mm marginal, det är inte så kritiskt). De skall alltså bara kunna komma i kontakt med stommen på klingan, inte tänderna. Om de gör det kan du paja både klinga och styrningar. Samma sak här, det skall vara ett litet spel mellan klinga och styrningar (typ en tiondel eller två) när du "torrkör" sågen.
Styrningarna över/under bordet justeras på samma sätt.
Sidostyrningarna sitter helt tokigt på bilderna. I djupled skall de vara justerade så att tänderna på klingan löper fritt (jag brukar lämna typ en mm marginal, det är inte så kritiskt). De skall alltså bara kunna komma i kontakt med stommen på klingan, inte tänderna. Om de gör det kan du paja både klinga och styrningar. Samma sak här, det skall vara ett litet spel mellan klinga och styrningar (typ en tiondel eller två) när du "torrkör" sågen.
Styrningarna över/under bordet justeras på samma sätt.
Kullagerna förhindrar att klingan vandrar bakåt när du sågar. När du sågar blir det tryck på klingan, klingan kommer då i kontakt med lagret som sätts i rullning.
Det finns massvis med videos på youtube hur man ställer in en bandsåg, här ex (tog bara en i högen, finns många fler)
Det finns massvis med videos på youtube hur man ställer in en bandsåg, här ex (tog bara en i högen, finns många fler)
Ah, tack alla. Det ska nog gå att justera in hjälpligt i alla fall. Svärfar ville låna sågen och göra en intrikat, cyklande varg, men vi kunde snabbt konstatera att det inte såg rätt ut som det var.
Nu måste jag nog säga att jag blev minst lika nyfiken på den cyklande vargen som vad som krävs för att din såg ska börja uppföra sig. Men lycka till med sågen hur som helst — det mesta talar väl för att den behöver ställas in korrekt helt enkelt.F Fluxor skrev:
//Ronnie
Jag kan vrida fram och tillbaka på ratten baktill för att ställa in vinkel på sågen med så fin precision som bara finns, men bladet vandrar ändå. Jag har experimenterat med snäll till hård spänning, ingen skillnad. Har prövat med 6 och 9 (eller 11, minns inte) mm bredd på bladet. Vad kan vara fel?
Edit: Glömde nämna... Ett blad jag plockade upp och tittade på (allt det här är saker som är kvar från gubben som brukade bo här) släppte av sig självt. Fogen gick upp bara så där. Bladet jag har i nu ser och känns jättebra, fogen märks inte, men man blir ju suspekt. Kan det vara defekta blad som gör det?
Edit: Glömde nämna... Ett blad jag plockade upp och tittade på (allt det här är saker som är kvar från gubben som brukade bo här) släppte av sig självt. Fogen gick upp bara så där. Bladet jag har i nu ser och känns jättebra, fogen märks inte, men man blir ju suspekt. Kan det vara defekta blad som gör det?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Hur ser gummit ut i profil? (Och hela hjulet)B bepatient skrev:Jag kan vrida fram och tillbaka på ratten baktill för att ställa in vinkel på sågen med så fin precision som bara finns, men bladet vandrar ändå. Jag har experimenterat med snäll till hård spänning, ingen skillnad. Har prövat med 6 och 9 (eller 11, minns inte) mm bredd på bladet. Vad kan vara fel?
Om bladet vandrar mycket så kan det bero på att antingen gummit är ojämnt, eller hjulet skevt.