D09 skrev:
En reflektion över lumpartiden är alla fordon som åkte av vägen..

Men den otäckaste olyckan drabbade några som låg bakom lastbilen som drog en haubits. Missade att den stannade och körde rakt in i pipan.

Som tur var så var det ingen 2:à passagerare med ( sitter i mitten ) för pipan åkte igenom hytten ..

😇
A1 slutövning 1980? Pjäsbesättningen i hytten bakom förarhytten klarade sig då föraren fick såpass stopp på ekipaget att eldröret "bara" penetrerade vindrutan.

S
någon annan marinare som fick patrullera extra när isen sprack upp?

I
SBH skrev:
trevligt att ni fick ta bilder som minnen. fick inte jag, får inte ens säga vad jag gjorde
Samma för mig, -69, fortsatt kameraförbud på repövningarna. Men nåt litet intetsägande har jag nog,vet inte var, glömmer helst de 13 mån bortkastad tid, fast det är klart, man blev ju dresserad till en bättre medborgare. Kanske borde det återinföras allmän värnplikt igen av just det skälet.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ion skrev:
Samma för mig, -69, fortsatt kameraförbud på repövningarna. Men nåt litet intetsägande har jag nog,vet inte var, glömmer helst de 13 mån bortkastad tid, fast det är klart, man blev ju dresserad till en bättre medborgare. Kanske borde det återinföras allmän värnplikt igen av just det skälet.
Tror alla hade haft nytta av en utbildning i överlevnad, socialt samspel och militant ordning och reda :)

Borde även ingå utbildning /beredskap för samhällskatastrofer som man sedan kan bli inkallad till.

T ex vi fick bl.a. Delta i personsök, översvämningar etc

Det behövs ju många i antalet som hjälper till när sånt händer

S
ion skrev:
jag skulle ju hellre ha arbetat. dock en bra erfarenhet

I
Jo något uppfostrande var det nog. Vad gäller samhällsnyttig tjänst fanns det inte tid för sånt. Det lustiga var att jag inte vid muck kunde redogöra för vad jag gjort de 13 mån, bara fragment som borde tagit max en månad.

Krilleman
Micke_vb skrev:
Det var ju jäkligt moget, men det kanske inte är så mycket sanning i det heller...
100% sanning!

"Pejlstängerna" fram på lastbilarna kan gör plockepinn av konorna från vilken vägarbetsplats som helst. Och det är just dessa som är backspeglarnas värsta fara!

Beträffande staketet så var det jag själv som lyckades förstöra Vansö-kyrkans trästaket.

Vägen till höger leder till P10 och övningsslingan vi oftast körde går rakt ner mot "allén". Denna vägen mynnar idag ut vid Arsenalen som ligger precis bredvid E20. Tänk er vänstersväng i denna korsningen med ett släp som "svänger över" kraftigt! Det var fösta turen på allmän väg med bilarna och alla var osäkra på hur man skulle manövrera dessa. Jag lärde mig väldigt fort tack vare ett staket som står väldigt nära vägen:

vansö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men där ju också i lumpen pojkar blir män.

S
krilleman_215 skrev:
100% sanning!

"Pejlstängerna" fram på lastbilarna kan gör plockepinn av konorna från vilken vägarbetsplats som helst. Och det är just dessa som är backspeglarnas värsta fara!

Beträffande staketet så var det jag själv som lyckades förstöra Vansö-kyrkans trästaket.

Vägen till höger leder till P10 och övningsslingan vi oftast körde går rakt ner mot "allén". Denna vägen mynnar idag ut vid Arsenalen som ligger precis bredvid E20. Tänk er vänstersväng i denna korsningen med ett släp som "svänger över" kraftigt! Det var fösta turen på allmän väg med bilarna och alla var osäkra på hur man skulle manövrera dessa. Jag lärde mig väldigt fort tack vare ett staket som står väldigt nära vägen:

[bild]

Men där ju också i lumpen pojkar blir män.
nja. dom fortsätter vara små pojkar där jobbar vidare med det

Vet ej om lumpen lyckades göra män av pojkar då jag själv inte har gjort den.
Vet bara att det var skönt att jobba o tjäna pengar när kompisarna lekte kurragömma i skogen.
Köpte i stället ett hus som jag flyttade in i dagen innan jag fyllde 20. :D

S
Micro skrev:
Vet ej om lumpen lyckades göra män av pojkar då jag själv inte har gjort den.
Vet bara att det var skönt att jobba o tjäna pengar när kompisarna lekte kurragömma i skogen.
Köpte i stället ett hus som jag flyttade in i dagen innan jag fyllde 20. :D
inte bara kurragömma. en del fick ju göra konstruktiva grejer.
jag fick ta upp lik på vår kanten.

SBH skrev:
inte bara kurragömma. en del fick ju göra konstruktiva grejer.
jag fick ta upp lik på vår kanten.
Usch det verkar ju inte vara något trevlig uppgift för en ung man i sina bästa år. :(

S
På tal om dyra lumparminnen ligger jag nog bra till.. Propellrar+axlar+axelbärare o säkert en massa mer till korvett typ Stockholm är nog inte gratis. Hålla för 30 knop över bergknalle gör de iaf inte! Ska kanske delas med de andra 34 vpl/bef i besättningen...
Slutövningen blev istället en grym seglats med HMS Falken från Falmouth till Lissabon.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag satt i en civilförsnämnd under några år. Civiförsvarsnämnden var då samma som kommunstyrelsen. Kommer ihåg det var några veckolånga kurser och även kunskap om var den, då i alla fall, hemliga underjordiska centralledningen skulle sitta. Vi skulle även,vid orostider, få militära titlar för att inga skulle ifrågasätta det vi gjorde, dvs en slags sambandsledning för den civila delen av kommunen.

Asgarvad skrev:
A1 slutövning 1980? Pjäsbesättningen i hytten bakom förarhytten klarade sig då föraren fick såpass stopp på ekipaget att eldröret "bara" penetrerade vindrutan.
A4 gjorde en variant på den. Backa pjäsekipage utan backledare var inte så populärt hos förararen av efterföljande ammobil. Han han iofs ducka innan mynningsbromsen tog hans framruta.

En TGB-30 knäckte jag men det var troligen inget värre än en kortis i ett batteri.
En annan var jag ner i diket med riktigt duktigt men de är urtidsmonster så det ordnade sig även om killen bakom frågade om jag försökte spara däck på släpet (det var uppe på två hjul ett tag)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.