Mitt gamle befäl från lumpartiden fyllde år nyligen.
Gjorde en kul grej och dammade av lite gamla kort från lumpartiden och skickade över
Kom och tänka på att det saknas en tråd för lumparminnen så fram med era gamla kort.
Seriösa, spex eller bara bilder på den fina naturen man får uppleva i lumpen 👍
Givetvis får jag väl börja
Gjorde en kul grej och dammade av lite gamla kort från lumpartiden och skickade över
Kom och tänka på att det saknas en tråd för lumparminnen så fram med era gamla kort.
Seriösa, spex eller bara bilder på den fina naturen man får uppleva i lumpen 👍
Givetvis får jag väl börja
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra initiativ. Kanske skulle man skapa en tråd för oss gamla yxor som gjort utlandstjänstgöring.
Får tillägga att korten är från A9 Kristinehamn ( numera nerlagt ) och tiden bör vara runt år 2000/2001D09 skrev:Mitt gamle befäl från lumpartiden fyllde år nyligen.
Gjorde en kul grej och dammade av lite gamla kort från lumpartiden och skickade över
Kom och tänka på att det saknas en tråd för lumparminnen så fram med era gamla kort.
Seriösa, spex eller bara bilder på den fina naturen man får uppleva i lumpen 👍
Givetvis får jag väl börja
[bild]
[bild][bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Men vi höll främst till i Älvdalen med omnejd samt vinterövningen ( snöflingan ) kring Jokkmokk, Arvidsjaur och massa skumma fjäll med fin utsikt
Tillhörde lökkompaniet, även kallat "tältjägarna" dvs vi fraktade fram "maskiner" till artilleriets närskydd, backade sedan undan, reste ett (1) tält och latade oss eller hittade på djävulstyg 😇
Gick ju inte direkt ner i vikt ha ha
Någonstans har jag en bild på en säng som står i korridoren med en sovandes kille i....
Storyn bakom det hela är...
När vi kom hem från en kväll på stan med viss konsumtion av "sprattelvatten" var det en kille som tämligen omgående la sig och somnade, när vi andra var klara för att lägga oss kom någon på iden att bära ut denna killens säng med killen i och ställa i korridoren, detta gör vi och lägger oss.
Efter en stund kommer vaktchefen in och säger att han ser att sängen hör hemma på vårt logement och beordrar oss att bära in den igen, detta gör vi och lägger oss på nytt.
Dagen efter berättar vi för killen att vi bar ut honom och in igen... Detta tror han inte på för han hade minsann vaknat om vi försökt något sådant, som tur var fanns det bildbevis som han fick se några veckor efter när jag framkallat filmen...
Storyn bakom det hela är...
När vi kom hem från en kväll på stan med viss konsumtion av "sprattelvatten" var det en kille som tämligen omgående la sig och somnade, när vi andra var klara för att lägga oss kom någon på iden att bära ut denna killens säng med killen i och ställa i korridoren, detta gör vi och lägger oss.
Efter en stund kommer vaktchefen in och säger att han ser att sängen hör hemma på vårt logement och beordrar oss att bära in den igen, detta gör vi och lägger oss på nytt.
Dagen efter berättar vi för killen att vi bar ut honom och in igen... Detta tror han inte på för han hade minsann vaknat om vi försökt något sådant, som tur var fanns det bildbevis som han fick se några veckor efter när jag framkallat filmen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden ovan med två vitklädda herrar med brandsläckare var en kul upplevelse
Vi var på väg till slutövning och någon tyckte att vi skulle omgruppera så fort tältet etc åkt upp.
Sista vändan var vi lite trötta o det var ljus / ljudförbud
Så man var trött, irriterad och såg inte ett skit.
Jag höll på med tältet och några andra höll på med kaminen.
Vi brukade alltid få flås på kaminen parallellt som vi reste tältet och sedan ställde in den, sen färdigt 👍
Men det ville inte ta sig och dom gav upp för stunden. Gruppledaren skulle visa sig vara effektiv och hällde på lite bensin....
Men det visade sig att det faktiskt redan hade tagit sig 😇
Så det flammade upp, spred sig till jeepdunken som tappades och det rann ut en massa soppa som brann och som spred sig till vedförrådet, sovsäckar, övrig utrustning. Allt brann ha ha
Jag tyckte först att fan va ljust det blev men det var ju fint, nu såg jag ju vad jag gjorde he he
Sen började det låta som ett hönshus av allt kakel, skrik och gap ha ha
Vi fick undan fordon och jag fick hämta brandsläckare och var nog precis att jag lyckades innan den tog slut..
Alla trodde att dunken skulle explodera men jag hade svårt att se eftersom locket var öppet så jag fick äran att gå fram o släcka.
Hade lite svårt att hålla mig för garv när man såg vilken soppa vi ställt till med ha ha så när befälet kom och frågade efter status så kunde jag inte hålla mig för garv och var tvungen att gå därifrån..
När jag på avstånd hörde gruppledaren börja förklara vad som hänt så fick jag gå ut i skogen för att dom inte skulle höra mig garva 😆
Trötthet kan få en att garva åt det mesta 😇
Vi var på väg till slutövning och någon tyckte att vi skulle omgruppera så fort tältet etc åkt upp.
Sista vändan var vi lite trötta o det var ljus / ljudförbud
Så man var trött, irriterad och såg inte ett skit.
Jag höll på med tältet och några andra höll på med kaminen.
Vi brukade alltid få flås på kaminen parallellt som vi reste tältet och sedan ställde in den, sen färdigt 👍
Men det ville inte ta sig och dom gav upp för stunden. Gruppledaren skulle visa sig vara effektiv och hällde på lite bensin....
Men det visade sig att det faktiskt redan hade tagit sig 😇
Så det flammade upp, spred sig till jeepdunken som tappades och det rann ut en massa soppa som brann och som spred sig till vedförrådet, sovsäckar, övrig utrustning. Allt brann ha ha
Jag tyckte först att fan va ljust det blev men det var ju fint, nu såg jag ju vad jag gjorde he he
Sen började det låta som ett hönshus av allt kakel, skrik och gap ha ha
Vi fick undan fordon och jag fick hämta brandsläckare och var nog precis att jag lyckades innan den tog slut..
Alla trodde att dunken skulle explodera men jag hade svårt att se eftersom locket var öppet så jag fick äran att gå fram o släcka.
Hade lite svårt att hålla mig för garv när man såg vilken soppa vi ställt till med ha ha så när befälet kom och frågade efter status så kunde jag inte hålla mig för garv och var tvungen att gå därifrån..
När jag på avstånd hörde gruppledaren börja förklara vad som hänt så fick jag gå ut i skogen för att dom inte skulle höra mig garva 😆
Trötthet kan få en att garva åt det mesta 😇
Den lilla flygfarkosten ovan ( ugglan ) använde dom på mig och några till som fick göra ett avsteg från övningen.
Åkte ut på något skumt fjäll med en maskin till närskydd som hörde till en haubitsgrupp.
När man lastat av fick vi ordern att inte synas ha ha
Men det fanns ju inte en käft på mils avstånd så vi lekte rövare med lastbilarna 😜
På kvällen kommer det in ett befäl som vi inte träffat tidigare..
- skulle ni inte hålla er gömda?
Vi - ehh joo
- Vafan är det här då?
Så visade han flygbilderna från ugglan ha ha
Var ju fan ingen som sa att dom skulle leka med såna grejor ha ha
Man kunde nästan urskilja vem som var vem, värmebilden där man såg spåren efter bilarna vi kört race med ha ha
Den hade tydligen legat på runt 500-700 meter om jag inte minns fel och fotat.
Försökte tjöta till mig ett av korten men fick nobben på studs ha ha
Kan tänka mig hur grym den ugglan är idag 👍
Man använde den tydligen som eldledning för haubitsarba istället för stackars gubbar med laserpistol och bra kondis
Åkte ut på något skumt fjäll med en maskin till närskydd som hörde till en haubitsgrupp.
När man lastat av fick vi ordern att inte synas ha ha
Men det fanns ju inte en käft på mils avstånd så vi lekte rövare med lastbilarna 😜
På kvällen kommer det in ett befäl som vi inte träffat tidigare..
- skulle ni inte hålla er gömda?
Vi - ehh joo
- Vafan är det här då?
Så visade han flygbilderna från ugglan ha ha
Var ju fan ingen som sa att dom skulle leka med såna grejor ha ha
Man kunde nästan urskilja vem som var vem, värmebilden där man såg spåren efter bilarna vi kört race med ha ha
Den hade tydligen legat på runt 500-700 meter om jag inte minns fel och fotat.
Försökte tjöta till mig ett av korten men fick nobben på studs ha ha
Kan tänka mig hur grym den ugglan är idag 👍
Man använde den tydligen som eldledning för haubitsarba istället för stackars gubbar med laserpistol och bra kondis
Foton från lumpartiden? Det märks tydligt hur tanken på försvaret luckrats upp efter hand. När jag gjorde lumpen var det totalt fotoförbud. Vi fick över huvud taget inte ta med kameror in på kasernområdet, än mindre ha dem med ut på övningar.
He he det hade vi med, jag fick ett generellt fototillstånd för att göra ett "minneskollage"andersmc skrev:
Givetvis fotade jag inte på vissa platser, där fick jag lämna ifrån mig kameran så de flesta bilder är från utomhusövningar, kasern samt liknande platser
Blev faktiskt förvånad att dom gav efter med allt mitt tjöt
Sen så tror jag att det alltid förekommit privata kameror inom lumpen
Har ju sett farsans bilder från hans jägartjänst samt utlandstjänst
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag gjorde lumpen i flottan 1996-97 och där rådde det fotoförbud på allt så klart.andersmc skrev:
Men fartygschefen sa ungefär "vad är det för mening med att ha fotoförbud på utsidan av fartyget när vem som helst kan stå på stranden och ta ett foto. Och vad spelar det för roll ifall fienden får se bilder på hur t.ex. sängarna eller toaletterna ser ut?"
Så alla som ville fick ut ett personligt fototillstånd där det enda som hade fotoförbud var rena vapeninstallationer som inuti kanonerna och insidan av stridsledningscentralen.

