4 345 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Luktsanera kloranisoler / Cuprinol /
Hej,F frökenfräken skrev:Vi bor i ett hus byggt 1972 med krypgrund på berg i dager. Tyvärr är det mesta i krypgrunden behandlat med Cuprinol och annat träskyddsmedel. Vi kommer plasta grunden och installera en Corroventa sorptionsavfuktare med undertrycksfläkt för att hålla nere fukthalten och lukten. Vi har förstått att kloranisoler kan ge svår luktsmitta och undrar om någon behandlat med foggning eller ozonisering och fått någon positiv effekt?
För den som vill läsa om träskyddsmedel med klorfenoler finns ex info här: [länk]
Tänkte dela med mig av lite erfarenheter angående kloranisoler och lukt. Har inte riktigt samma problem som du beskriver men har haft problem med kloranisoler som kommer från träskyddsbehandlat virke, troligen från syllarna i mitt fritidshus i Härjedalen som är byggt i början av 70-talet.
Vi köpte stugan för drygt två år sedan till ett överkomligt pris, just på grund av stuglukten. Som många fritidshus från den tiden finns endast självdrag vilket möjligen fungerar okej så länge man eldar. Några år innan vi köpte stugan sattes nya fönster in vilket var en förbättring men sannolikt blev stugan tätare. Eftersom det är ett fritidshus står det ju tomt stora delar av året vilket gör att lukt från kloranisoler ackumuleras. Initialt provade vi ozonbehandling vilket tog bort lukten några dagar, nästa gång vi besökte stugan var effekten av ozonbehandlingen borta. Kläderna luktade när vi packade ur väskorna vid hemkomst.
Genombrottet i mitt projekt att eliminera stuglukten stavas VENTILATION. Självklart finns grundproblemet kvar men symtomen/lukten är nu borta.
Vi gjorde följande: Monterade värmeåtervinningsventilatorer i alla rum, totalt fem stycken. På lågfart omsätter dessa all luft i huset på ca två timmar. När monteringen av dessa var klar gjorde vi en rejäl ozonbehandling och startade sedan ventilationen som går med kontinuerlig drift. Det verkar som att denna luftomsättning är tillräcklig för att lukten inte ska sätta sig.
Lukten är nu borta och stugan känns betyligt fräschare. Kostnaden landade på ca 30 000 kr för fem värmeåtervinningsventilatorer samt en ozongenerator. Varje ventilator är ansluten via smartplug så att man kan stänga av ventilationen om det blir extremt kallt fast man inte befinner sig på plats.
Medlem
· Stockholms län
· 64 inlägg
Tack för bidrag i tråden! Blir intresserad av värmeåtervinningsventilatorer som du skriver om. Har du möjlighet att länka till det ni installerat? Gjorde ni det själva eller anlitade ni någon?BryggareBoBo skrev:
Hej,
Tänkte dela med mig av lite erfarenheter angående kloranisoler och lukt. Har inte riktigt samma problem som du beskriver men har haft problem med kloranisoler som kommer från träskyddsbehandlat virke, troligen från syllarna i mitt fritidshus i Härjedalen som är byggt i början av 70-talet.
Vi köpte stugan för drygt två år sedan till ett överkomligt pris, just på grund av stuglukten. Som många fritidshus från den tiden finns endast självdrag vilket möjligen fungerar okej så länge man eldar. Några år innan vi köpte stugan sattes nya fönster in vilket var en förbättring men sannolikt blev stugan tätare. Eftersom det är ett fritidshus står det ju tomt stora delar av året vilket gör att lukt från kloranisoler ackumuleras. Initialt provade vi ozonbehandling vilket tog bort lukten några dagar, nästa gång vi besökte stugan var effekten av ozonbehandlingen borta. Kläderna luktade när vi packade ur väskorna vid hemkomst.
Genombrottet i mitt projekt att eliminera stuglukten stavas VENTILATION. Självklart finns grundproblemet kvar men symtomen/lukten är nu borta.
Vi gjorde följande: Monterade värmeåtervinningsventilatorer i alla rum, totalt fem stycken. På lågfart omsätter dessa all luft i huset på ca två timmar. När monteringen av dessa var klar gjorde vi en rejäl ozonbehandling och startade sedan ventilationen som går med kontinuerlig drift. Det verkar som att denna luftomsättning är tillräcklig för att lukten inte ska sätta sig.
Lukten är nu borta och stugan känns betyligt fräschare. Kostnaden landade på ca 30 000 kr för fem värmeåtervinningsventilatorer samt en ozongenerator. Varje ventilator är ansluten via smartplug så att man kan stänga av ventilationen om det blir extremt kallt fast man inte befinner sig på plats.
Vi har, sedan jag startade tråden, städat krypgrunden minutiöst (dammsugit), lagt ut makadam, plastat (åldersbeständig plast) samt installerat Corroventa sorptionsavfuktare med undertrycksfläkt. Vi har dessutom rivit upp och kasserat golvet i ett rum där lukten var som värst, tog ut isolering, gammalt spån och blindbotten. Detta rum målades också om. Lukten är betydligt bättre än innan, inte lika skarp eller frän, men den kvarstår. När vi varit bortresta och huset stått tomt så påminner lukten nästan om tobak, gammal inrökt lukt. Det finns luktsmitta i alla möjliga textilier där olika material samlar på sig mer lukt än andra. Vi har frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga, men det är en balansgång med vilka varvtal vi vågar ha på dessa. Det var när vi bytte till bättre frånluftsfläktar som problemen med lukt accelererade i och med att vi då fick upp luft & lukt från krypgrunden.
Vet inte riktigt vad vi ska göra härnäst, eller ja, alla syllar och bärlinor skulle säkert vara bra att byta ut, men då vi inte kan detta själva blir det övermäktigt. En annan åtgärd är att försöka få till utsidan så att det inte rinner vatten mot krypgrunden i lika stor utsträckning, men här har vi berg, så det är svårt / omöjligt förutom på något ställe. Att förbättra ventilationen med värmeåtervinningsventilatorer kanske hade varit något. Tar gärna mer information om det!
Bara trevligt att eventuellt kunna hjälpa någon!F frökenfräken skrev:Tack för bidrag i tråden! Blir intresserad av värmeåtervinningsventilatorer som du skriver om. Har du möjlighet att länka till det ni installerat? Gjorde ni det själva eller anlitade ni någon?
Vi har, sedan jag startade tråden, städat krypgrunden minutiöst (dammsugit), lagt ut makadam, plastat (åldersbeständig plast) samt installerat Corroventa sorptionsavfuktare med undertrycksfläkt. Vi har dessutom rivit upp och kasserat golvet i ett rum där lukten var som värst, tog ut isolering, gammalt spån och blindbotten. Detta rum målades också om. Lukten är betydligt bättre än innan, inte lika skarp eller frän, men den kvarstår. När vi varit bortresta och huset stått tomt så påminner lukten nästan om tobak, gammal inrökt lukt. Det finns luktsmitta i alla möjliga textilier där olika material samlar på sig mer lukt än andra. Vi har frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga, men det är en balansgång med vilka varvtal vi vågar ha på dessa. Det var när vi bytte till bättre frånluftsfläktar som problemen med lukt accelererade i och med att vi då fick upp luft & lukt från krypgrunden.
Vet inte riktigt vad vi ska göra härnäst, eller ja, alla syllar och bärlinor skulle säkert vara bra att byta ut, men då vi inte kan detta själva blir det övermäktigt. En annan åtgärd är att försöka få till utsidan så att det inte rinner vatten mot krypgrunden i lika stor utsträckning, men här har vi berg, så det är svårt / omöjligt förutom på något ställe. Att förbättra ventilationen med värmeåtervinningsventilatorer kanske hade varit något. Tar gärna mer information om det!
Enheterna vi använder är från Mitsubishi. Har den stora varianten VL-100 i det största rummet och den mindre varianten VL-50 i de övriga fyra rummen. Den större VL-100 låter ganska mycket även på låg hastighet men man vänjer sig. Den mindre VL-50 är knappt hörbar på låg hastighet. Vi gjorde montaget själva, inte särskilt svårt om man är händig på normal nivå. Annars finns säkert ventilationsfirmor att ta hjälp av.
Dessa enheter finns i många webbutiker, till exempel ventilation.se och det kan skilja någon tusenlapp per enhet när man jämför.
Denna lösning fungerarde bra för oss men jag vet ju inte om det fungerar just i er situation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden