Vi bor i ett hus byggt 1972 med krypgrund på berg i dager. Tyvärr är det mesta i krypgrunden behandlat med Cuprinol och annat träskyddsmedel. Vi kommer plasta grunden och installera en Corroventa sorptionsavfuktare med undertrycksfläkt för att hålla nere fukthalten och lukten. Vi har förstått att kloranisoler kan ge svår luktsmitta och undrar om någon behandlat med foggning eller ozonisering och fått någon positiv effekt?

För den som vill läsa om träskyddsmedel med klorfenoler finns ex info här: https://www.camm.regionstockholm.se...mar-forbisedd-orsak-till-inomhusmiljoproblem/
 
Bor i mindre hus från -78 med torpargrund på berg. På grund av problem med fukt installerade vi avfuktare och plastade in grunden för dryga två år sedan. Men problemet med en tryckt syll som blivit påverkad av fukten kvarstår.

Under tiden med fuktproblem provade vi ozonbehandling inne i huset för att bli av med ”torpdoften” men tog ej lång tid innan doften kom åter. Går i tankarna att testa samma sak i grunden för att se om det kommer åt grundproblemet bättre. Någon som testat?

Annars påstås det ju att avfuktaren ska över tid få bort doften har jag hört.

Intresserad av att höra andras upplevelser av problematiken.
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
Hade vad vi tror var kreosotbehandlade syllar i garaget som legat mot betongplattan. Garaget stank. Bytte ut dem. Ozonbehandlade två gånger. Målade därefter hela alltet med spärrfärg. Hittils känner vi ingenting, och inte heller andra om vi har besök. Detta gjorde vi dock i vi tras så har ej testat hur det blir när det blir varmare igen.
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
F frökenfräken skrev:
Vi bor i ett hus byggt 1972 med krypgrund på berg i dager. Tyvärr är det mesta i krypgrunden behandlat med Cuprinol och annat träskyddsmedel. Vi kommer plasta grunden och installera en Corroventa sorptionsavfuktare med undertrycksfläkt för att hålla nere fukthalten och lukten. Vi har förstått att kloranisoler kan ge svår luktsmitta och undrar om någon behandlat med foggning eller ozonisering och fått någon positiv effekt?

För den som vill läsa om träskyddsmedel med klorfenoler finns ex info här: [länk]
Behandling är dränering.
Ventilerat golv med undertrycksfläkt.
Helst avlägsna allt organiskt och installera nytt detta inkluderar väggar och tak.
Ozone maskin upplevde jag gjorde saken värre.

Har själv tagit bort syllar och lagt ventilerat golv med fläkt + nytt golv.
Rekommenderar att dränera i samma veva, det är vårt nästa steg.
En klar förbättring men problemet med klorfenoler är att det luktsmittar allt organiskt.

Är ett projekt, önskar er lycka till
 
thrasherradio thrasherradio skrev:
Bor i mindre hus från -78 med torpargrund på berg. På grund av problem med fukt installerade vi avfuktare och plastade in grunden för dryga två år sedan. Men problemet med en tryckt syll som blivit påverkad av fukten kvarstår.

Under tiden med fuktproblem provade vi ozonbehandling inne i huset för att bli av med ”torpdoften” men tog ej lång tid innan doften kom åter. Går i tankarna att testa samma sak i grunden för att se om det kommer åt grundproblemet bättre. Någon som testat?

Annars påstås det ju att avfuktaren ska över tid få bort doften har jag hört.

Intresserad av att höra andras upplevelser av problematiken.
Tack för din input! Vilken typ av avfuktare har ni installerat? Är det en med integrerad undertrycksfläkt? Eller har ni skapat undertryck på annat sätt? Vi har fått rekommendation att minska lukten genom undertryck. Om det kommer fungera vet jag inte än.

Har ni något annat material i torpargrunden som är behandlat med träskyddsmedel, exempelvis bärlinor eller liknande?
 
P Paratroopa skrev:
Behandling är dränering.
Ventilerat golv med undertrycksfläkt.
Helst avlägsna allt organiskt och installera nytt detta inkluderar väggar och tak.
Ozone maskin upplevde jag gjorde saken värre.

Har själv tagit bort syllar och lagt ventilerat golv med fläkt + nytt golv.
Rekommenderar att dränera i samma veva, det är vårt nästa steg.
En klar förbättring men problemet med klorfenoler är att det luktsmittar allt organiskt.

Är ett projekt, önskar er lycka till
Tack för ditt svar. Det finns begränsningar med att dränera utanför huset pga att det är berg där med. Vi har fått rekommendation att fylla vissa ojämnheter med makadam eller singel och sedan plasta ovanpå det. Är det detta du menar med dränering?

Vår krypgrund var väldigt välstädad men lite organiskt material / träspill fanns där. Detta är nu bortstädat och det är endast berg i krypgrunden. Däremot upplevde vi att det började lukta mer efter att vi varit i krypgrunden och städat. Jag antar att partiklar och lukt yrde upp i samband med det.

Vad menar du med installera nytt detta inkluderar väggar och tak? Är det i själva krypgrunden du menar eller i hela huset (två vånings)? Om det är det senare du menar så kommer vi inte lösa det tyvärr, vare sig praktiskt eller ekonomiskt.
 
Vrana Vrana skrev:
Hade vad vi tror var kreosotbehandlade syllar i garaget som legat mot betongplattan. Garaget stank. Bytte ut dem. Ozonbehandlade två gånger. Målade därefter hela alltet med spärrfärg. Hittils känner vi ingenting, och inte heller andra om vi har besök. Detta gjorde vi dock i vi tras så har ej testat hur det blir när det blir varmare igen.
Tack för ditt svar! Vad är det som gör att ni misstänker att syllarna var kreosotbehandlade? Hur skulle ni beskriva lukten? Bytte ni syll själva?

Vi upplever att lukten ökar när det är fuktig och rå luft. Bättre när det är kallt och känner inte direkt något när det är sommartid, men då vädrar vi så det kan beror på det.
 
F frökenfräken skrev:
Tack för ditt svar! Vad är det som gör att ni misstänker att syllarna var kreosotbehandlade? Hur skulle ni beskriva lukten? Bytte ni syll själva?

Vi upplever att lukten ökar när det är fuktig och rå luft. Bättre när det är kallt och känner inte direkt något när det är sommartid, men då vädrar vi så det kan beror på det.
Vi tog in en snickare som hjälpte oss! Han trodde det var kreosot baserat på lukten, men utseendet matchar också andra ämnen när jag googlat. Syllarna var gröna. Har tyvärr inga bilder. Han bytte då reglar, isolering och gips ca 60cm från bottenplattan i samband, men resterande reglar, isolering och gips är kvar. Det är alltså ett isolerat och uppvärmt garage men särskilt tätt är det inte och vi kommer nog som mest upp i 10 plusgrader där inne när det är vinter. Jag upplevde att ozonbehandling gjorde lukten än värre då jag testade det innan vi bytte syllen. Efter syllbyte var det dock som natt och dag.

Lukten var fränt kemisk. Ingen poet men skulle beskriva det som kanska påträngande och nästan t-rödsluktande i perioder. Vi flyttade in under hösten och det var mitt mest prioriterade renoveringssteg då jag vägrade parkera bilen i garaget (som vårt barn sen ska åka i) innan lukten var borta.
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
Den här bilden har jag hittat på byggahus men stämmer väl hur det såg ut för oss. När jag googlat tidigare stämmer det väl med cuprinol men snickaren som är erfaren trodde på kreosot. Oavsett så är det borta nu.
 
  • Grön träplanka med fläckar, möjligtvis behandlad med Cuprinol eller kreosot, del av renoveringsprojekt där behandlingen nu avlägsnats.
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Vi tog in en snickare som hjälpte oss! Han trodde det var kreosot baserat på lukten, men utseendet matchar också andra ämnen när jag googlat. Syllarna var gröna. Har tyvärr inga bilder. Han bytte då reglar, isolering och gips ca 60cm från bottenplattan i samband, men resterande reglar, isolering och gips är kvar. Det är alltså ett isolerat och uppvärmt garage men särskilt tätt är det inte och vi kommer nog som mest upp i 10 plusgrader där inne när det är vinter. Jag upplevde att ozonbehandling gjorde lukten än värre då jag testade det innan vi bytte syllen. Efter syllbyte var det dock som natt och dag.

Lukten var fränt kemisk. Ingen poet men skulle beskriva det som kanska påträngande och nästan t-rödsluktande i perioder. Vi flyttade in under hösten och det var mitt mest prioriterade renoveringssteg då jag vägrade parkera bilen i garaget (som vårt barn sen ska åka i) innan lukten var borta.
Tack för ditt svar! Hoppas att ni slipper problem efter detta!
Ja, det är hemskt när det luktar. Grönfärgad syll kanske kan ha varit Cuprinolbehandlad?
 
Vrana Vrana skrev:
Den här bilden har jag hittat på byggahus men stämmer väl hur det såg ut för oss. När jag googlat tidigare stämmer det väl med cuprinol men snickaren som är erfaren trodde på kreosot. Oavsett så är det borta nu.
Vi skrev visst samtidigt, jag är ingen expert men har ägnat timtal åt att läsa på om fukt, träskyddsmedel, krypgrund och lukt :-( Utifrån det jag kunnat läsa mig till så ja, det ser ut som Cuprinol. Bra att ni åtgärdat och hoppas det blir fortsatt luktfritt!
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
F frökenfräken skrev:
Tack för din input! Vilken typ av avfuktare har ni installerat? Är det en med integrerad undertrycksfläkt? Eller har ni skapat undertryck på annat sätt? Vi har fått rekommendation att minska lukten genom undertryck. Om det kommer fungera vet jag inte än.

Har ni något annat material i torpargrunden som är behandlat med träskyddsmedel, exempelvis bärlinor eller liknande?
Vi har en corroventa som skapar undertryck. Inte gjort något åt doften under de två år vi har den i drift. Enbart syllen är tryckt vad jag minns i skrivande stund.
 
F frökenfräken skrev:
Tack för ditt svar. Det finns begränsningar med att dränera utanför huset pga att det är berg där med. Vi har fått rekommendation att fylla vissa ojämnheter med makadam eller singel och sedan plasta ovanpå det. Är det detta du menar med dränering?

Vår krypgrund var väldigt välstädad men lite organiskt material / träspill fanns där. Detta är nu bortstädat och det är endast berg i krypgrunden. Däremot upplevde vi att det började lukta mer efter att vi varit i krypgrunden och städat. Jag antar att partiklar och lukt yrde upp i samband med det.

Vad menar du med installera nytt detta inkluderar väggar och tak? Är det i själva krypgrunden du menar eller i hela huset (två vånings)? Om det är det senare du menar så kommer vi inte lösa det tyvärr, vare sig praktiskt eller ekonomiskt.
Jag dränerade också i samband med problemen. Vi verkar ha liknande utgångsläge. Där dräneringen ligger som högst är den nog inte mer än 50cm under mark och ligger dikt an berget. More is more. Och om du inte känner att det alls är värt att dränera, gräv upp och fyll i alla fall med makadam eller singel runt huset.

När du plastar in i själva grunden bör du fylla ut håligheter i berget med makadam för att jämna ut så att ej vattnet samlas.
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
F frökenfräken skrev:
Tack för ditt svar. Det finns begränsningar med att dränera utanför huset pga att det är berg där med. Vi har fått rekommendation att fylla vissa ojämnheter med makadam eller singel och sedan plasta ovanpå det. Är det detta du menar med dränering?

Vår krypgrund var väldigt välstädad men lite organiskt material / träspill fanns där. Detta är nu bortstädat och det är endast berg i krypgrunden. Däremot upplevde vi att det började lukta mer efter att vi varit i krypgrunden och städat. Jag antar att partiklar och lukt yrde upp i samband med det.

Vad menar du med installera nytt detta inkluderar väggar och tak? Är det i själva krypgrunden du menar eller i hela huset (två vånings)? Om det är det senare du menar så kommer vi inte lösa det tyvärr, vare sig praktiskt eller ekonomiskt.
Har berggrund också, en bra dränering löser större delen av problemen. Att leda bort vattnet löser mycket av fuktinträngning.
Värst blir det (upplever jag) när det är varmt ute, varmare ute än inne, vilket leder till fuktvandring, fukten möter värmen i huset vilket leder till uttorkning och gasbildning.
kloranisoler är väldigt aggressivt då det tränger igenom springor och dylikt. Luktsmittar allt från betong till organiskt material med håligheter.
Om ni ska ha en undertrycksfläkt kan man täta mot lister och grund för att stoppa en del från att tränga igenom golvet.

Jag vet bara vad jag hade gjort med vetskapen jag har idag. Vi har gjort ytskikt i vårt 2 våningshus i form av spackla och måla av estetiska skäl. Vi la nytt golv vid installation av ventilerat golv.
Vi la nytt innertak för att det behövdes då det var gammalt. Hade jag kunnat göra om hade jag även rivit ytskiktet invändigt för att det hade gått fortare att riva och sätta nytt gips än att spackla slipa och måla.
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
P Paratroopa skrev:
Har berggrund också, en bra dränering löser större delen av problemen. Att leda bort vattnet löser mycket av fuktinträngning.
Värst blir det (upplever jag) när det är varmt ute, varmare ute än inne, vilket leder till fuktvandring, fukten möter värmen i huset vilket leder till uttorkning och gasbildning.
kloranisoler är väldigt aggressivt då det tränger igenom springor och dylikt. Luktsmittar allt från betong till organiskt material med håligheter.
Om ni ska ha en undertrycksfläkt kan man täta mot lister och grund för att stoppa en del från att tränga igenom golvet.

Jag vet bara vad jag hade gjort med vetskapen jag har idag. Vi har gjort ytskikt i vårt 2 våningshus i form av spackla och måla av estetiska skäl. Vi la nytt golv vid installation av ventilerat golv.
Vi la nytt innertak för att det behövdes då det var gammalt. Hade jag kunnat göra om hade jag även rivit ytskiktet invändigt för att det hade gått fortare att riva och sätta nytt gips än att spackla slipa och måla.
Tack för ditt svar och dina tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.