Har ett litet problem med min golvvärme-termostat i badrummet, det luktar nämligen lite lite bränt (lite plastigt). Termostaten ska blinka grönt om det är något fel på den, men allt verkar ok, och den värmer som den ska. Öppnade upp o kollade men hittar inget som ser bränt ut, men stängde av den för säkerhetsskull. Kan den vara bränd inuti så det bara är o köpa en ny och ringa in elektrikern eller problemet kan vara något annat? Vågar jag ha den på? Golvvärmen är vår enda värmekälla i badrummet.
Det går dessutom en oisolerad tråd från den svarta sladden nere till höger upp till ubåten med jord, ser inte riktigt korrekt ut.

IMG_0815.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0817.JPG
Skapa konto

Som ni ser ser trådarna till brytarna ut att vara skalade med tänderna så det är kanske lika bra o ringa elektrikerna.

IMG_0818.JPG
Skapa konto

Ja det är lite svart på plasten till brytarna men det är garanterat termostaten som luktar.

Den isolerade är jord så den är ok,tror man brukar tejpa den normalt.
men luktar det bränt ring en elektriker så han får kolla upp det.

verkar vara en hemma fixare som varit i farten , man skalar inte kabel så långt.

Lite mer bakgrundsinformation vore bra, t.ex när den installerades, dvs om det är ett faktiskt symptom som dykt upp på senare tid. Lätt plastlukt är normalt ingenting att oroa sig för, om det nu inte börjat lukta efter lång tids användning. Plocka i så fall ut termostaten så att källan till lukten går att bestämma mer exakt.

Strömbrytaren, om det är den som luktar, visar små tecken på ljusbågar (sot), troligen fullt normalt. Ledarna på bild visar dock antydan till värmepåverkan då det ser ut som om isoleringen "släppt" lite och töjts ut, men det kan vara bilden som luras.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Badrummet renoverades 2010, o jag antar att termostaten är från då också, vi har bott här nu i två år och golvvärmen har varit igång sen vi flyttade in, höjer värmen på höst/vinter o sänker på vår/sommar.
Lukten började för 3-4 dagar sedan, o det luktade, tycker jag, mer nu ikväll, men har försvunnit helt i rummet nu sen termostaten stängts av. Dock luktar det från termostaten om jag sätter näsan mot!

Fick svar från Devi på under 30 min!
Dom erbjöd sig att skicka en ny termostat utan kostnad.
Verkar som om jag fått ett av dessa måndagsex från 2007.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Strömbrytaren, om det är den som luktar, visar små tecken på ljusbågar (sot), troligen fullt normalt. Ledarna på bild visar dock antydan till värmepåverkan då det ser ut som om isoleringen "släppt" lite och töjts ut, men det kan vara bilden som luras.
Förresten, bör jag ringa elektrikern så han fixar till trådarna till strömbrytaren eller jag kan låta det vara som det är?

Trådarna i strömbrytaren kan vara som dom är, men om du klarar av att byta termostat så klarar du av att korta av trådarna i strömbrytaren också.

Det är iofs alltid lite vanskligt att råda någon att INTE låta ett proffs se över ev. problem. Men jag tycker inte att strömbrytaren ser så allvarligt ut. Det är som sagt lite väl avisolerat. Men det ser inte akut dåligt ut.

Jag tror inte att isoleringen har värmeskadats. Då brukar det synas missfärgning även på kopparledaren. Det man kanske borde göra med brytaren är att prova och rycka lite i trådarna för att kolla att de har ordentlig kontakt.

På första bilden ser man tydliga klämskador på flera av trådarna, det som syns är inte så illa att det gått hål på isoleringen, men du bör undersöka att det inte finns hål på isoleringen som inte syns på bilden. Och var extra nogrann vid återmonterigen så inga trådar kommer i kläm.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Koppla in termostaten får elektrikern göra så då kan han ju lika gärna fixa brytaren också, tänkte inte så långt :x

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Idag va elektrikern här o bytte termostaten.
Det var dags kan man säga :x

IMG_0843.JPG
Skapa konto

Ser inte så kul ut.

Den gulgröna tråden ser skum ut. Vad är det för symbol på den anslutingen. Det ser ut som "L" av det lilla man kan se.

I så fall verkar det vara väldigt fel färgval.

Jo det är L.
Elektrikern snackade något om den också, men kopplade loss o mätte upp att den va jord.
Han snackade något om att det va någon jordtråd som inte användes.
Men han trodde garanterat att det va nollan som suttit löst och glappat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.