4 555 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Lukt via håltagningar i yttervägg?
Bor sedan ett år tillbaka i ett ganska nybyggt hus (>5 år gammalt) och har lagt märke till att det luktar från väggar via vägguttag, främst yttervägg men även innervägg dock ej lika mycket. Det är knappast eluttagen som luktar utan den luft som tillåts passera genom håltagningarna. Det luktar inte i hela inomhusluften utan det krävs att man luktar nära håltagningarna/uttagen.
Som mycket annat med lukter är det ju svårt att identifiera för andra än experter, men vad är mest sannolikt? Ohyra är inte troligt med tanke på att alla uttag luktar ganska likvärdigt. Doften är lätt stickande/kemisk, och ”träig” förstås. Jag har gjort ett eget hål och tagit fram lite isolering i ”installationslagret” dvs innanför plasten i väggen och tycker den luktar isolering (för mig syntetisk/kemisk doft) dvs för mig normalt.
Är det koncentrerad ”isoleringslukt” som jag känner i håltagningarna eller vad kan det vara? Något träskyddsmedel som luktar?
Som mycket annat med lukter är det ju svårt att identifiera för andra än experter, men vad är mest sannolikt? Ohyra är inte troligt med tanke på att alla uttag luktar ganska likvärdigt. Doften är lätt stickande/kemisk, och ”träig” förstås. Jag har gjort ett eget hål och tagit fram lite isolering i ”installationslagret” dvs innanför plasten i väggen och tycker den luktar isolering (för mig syntetisk/kemisk doft) dvs för mig normalt.
Är det koncentrerad ”isoleringslukt” som jag känner i håltagningarna eller vad kan det vara? Något träskyddsmedel som luktar?
Hej! Fick du någon rätsida på det? Har exakt samma. Så stressigt och irriterande.K kalvisen skrev:Bor sedan ett år tillbaka i ett ganska nybyggt hus (>5 år gammalt) och har lagt märke till att det luktar från väggar via vägguttag, främst yttervägg men även innervägg dock ej lika mycket. Det är knappast eluttagen som luktar utan den luft som tillåts passera genom håltagningarna. Det luktar inte i hela inomhusluften utan det krävs att man luktar nära håltagningarna/uttagen.
Som mycket annat med lukter är det ju svårt att identifiera för andra än experter, men vad är mest sannolikt? Ohyra är inte troligt med tanke på att alla uttag luktar ganska likvärdigt. Doften är lätt stickande/kemisk, och ”träig” förstås. Jag har gjort ett eget hål och tagit fram lite isolering i ”installationslagret” dvs innanför plasten i väggen och tycker den luktar isolering (för mig syntetisk/kemisk doft) dvs för mig normalt.
Är det koncentrerad ”isoleringslukt” som jag känner i håltagningarna eller vad kan det vara? Något träskyddsmedel som luktar?
Yttervägg på en putsadfasad?
Fristående villa eller radhus?
Finns det några fönster i närheten av de uttagen där du känner lukten?
En eller flerplanshus?
När du kommer med näsan nära uttagen där du tycker att det luktar, känner du någon drag från uttagen?
Störs du allmänt av den lukten när du inte befinner dig nära uttagen?
Fristående villa eller radhus?
Finns det några fönster i närheten av de uttagen där du känner lukten?
En eller flerplanshus?
När du kommer med näsan nära uttagen där du tycker att det luktar, känner du någon drag från uttagen?
Störs du allmänt av den lukten när du inte befinner dig nära uttagen?
Hej,
Nu är ju detta en gammal tråd, men vi har precis samma problem. Tycker det sprider sig i huset, men bara vissa dagar så hopplöst att ha någon som kommer hit och utreder det.
Nyfiken på hur ni åtgärdade det?
Mvh Martina
Nu är ju detta en gammal tråd, men vi har precis samma problem. Tycker det sprider sig i huset, men bara vissa dagar så hopplöst att ha någon som kommer hit och utreder det.
Nyfiken på hur ni åtgärdade det?
Mvh Martina
Vi har inte lyckats reda ut det tyvärr, misstänker gammal isolering som är inbyggd.N nytt hus 2023 skrev:
Får se om energin finns att åtgärda eller om det blir att sälja.
Klicka här för att svara