Hej,

Tittar på att köpa ett hus. Enlikt besiktningsprotokollet så finns det mindre mängd påväxt V mikrobakteriellt på vinden. Och det luktar instöngt nästan lite av blöt handuk.

I källaren finns bubbelbad och bastu.

Det skall inte vara några fuktproblem. Kommer dock att ta in en egen besikningsman.

Om det inte är problem med fukt, hur får jag bort lukten?

Det är självventilation.

Fetjesus Fetjesus skrev:
Hej,

Tittar på att köpa ett hus. Enlikt besiktningsprotokollet så finns det mindre mängd påväxt V mikrobakteriellt på vinden. Och det luktar instöngt nästan lite av blöt handuk.

I källaren finns bubbelbad och bastu.

Det skall inte vara några fuktproblem. Kommer dock att ta in en egen besikningsman.

Om det inte är problem med fukt, hur får jag bort lukten?

Det är självventilation.
Blöt handduk, dvs sur lukt, behöver ju inte vara mögel.
Det kan vara stående vatten, ngt blött organiskt material (som är för blött för att mögla) eller ngt i tex rör. Finns det bubbelbad så kan man kanske misstänka att det behöver rengöras: Är ju en massa slangar mm inuti som behöver regelbunden rengöring, och ibland mer än bara köra rengöringsprogrammet då det bildas avlagringar som till slut kan börja lukta (på samma sätt som tex en tvättmaskin, som kan börja lukta surt efter ett antal år, särkilt om man ofta kör lågtempprogram/kortprogram).

För viss lukt man man ozona, men om man inte hittar källan kommer ju lukten komma tillbaks.

• Gilla
Fetjesus och 1 till
  • Laddar…
Så att installera ftx-system behöver inte hjälpa?

Ftx möjliggör ett större luftutbyte vilket kommer hjälpa, men om det räcker beror på orsaken till doften.
Jag förstår inte helt utifrån ditt meddelande, är det vinden, källaren eller hela huset som doftar?
Fuktskador som uppstått tidigare kan du vara torra men lukta.
Finns det några riskkonstruktioner, tex uppreglade väggar eller golv i källaren?

O Odi et Amo skrev:
Ftx möjliggör ett större luftutbyte vilket kommer hjälpa, men om det räcker beror på orsaken till doften.
Jag förstår inte helt utifrån ditt meddelande, är det vinden, källaren eller hela huset som doftar?
Fuktskador som uppstått tidigare kan du vara torra men lukta.
Finns det några riskkonstruktioner, tex uppreglade väggar eller golv i källaren?
Källare har doft. På vinden är det etr mindre mikrobiolgiskt angrepp. Gissar att ett ftx löser vinden. Men hoppades att det skulle hjälpa mot källaren också. Frågan är om dräneringen som gjordes 2003 är på väg att ge upp.

Haha jag jobbar som projektledare och en av mina styrkor är att jag ser risker. Nu könner jag att den förmågan motarbetar mig när jag ska köpa hus.

Ftx kan minska fukt som kommer upp på vinden, om det tex finns ett badrum med dålig ventilation där fukten stiger upp.
Större påverkan har vindens konstruktion med sin ventilation. Har den tilläggsisolerats? En naturlig följd blir att vinden inte värms upp lika mycket och blir fuktigare.

Det ska vara dåligt gjort för att dräneringen ska vara slut. Dock värt att inspektera då saker som låter rätt i ett prospekt ofta inte är svartvitt. Kanske dränerades inte en sida etc.

Ventilation kommer att göra stor skillnad, men försökt identifiera orsaken.

• Gilla
Fetjesus och 1 till
  • Laddar…
Generellt är det ju alltid bra med en luftavfuktare i källaren, gör stor skillnad.

• Gilla
Fetjesus
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Ftx kan minska fukt som kommer upp på vinden, om det tex finns ett badrum med dålig ventilation där fukten stiger upp.
Större påverkan har vindens konstruktion med sin ventilation. Har den tilläggsisolerats? En naturlig följd blir att vinden inte värms upp lika mycket och blir fuktigare.

Det ska vara dåligt gjort för att dräneringen ska vara slut. Dock värt att inspektera då saker som låter rätt i ett prospekt ofta inte är svartvitt. Kanske dränerades inte en sida etc.

Ventilation kommer att göra stor skillnad, men försökt identifiera orsaken.
Kan man mäta fukten i väggarns för att få status på dränering och fukt?

du kan mäta och se fuktigheten, men resultatet påverkas inte bara av dräneringen.
Finns billiga mätare att köpa, men jag hade värdesatt kunskapen att tyda resultatet och ha referenser.
Ofta finns inspektionsrör till dräneringen där man kan skicka ner en kamera för att se rören. Då kan du få en indikation på hur de mår, om de är fyllda med grus (trasiga), har bakfall så att det står vatten etc. Inspektionsröret/rören finns oftast längst bort från brunnen dräneringen går till. Finns inget inspektionsrör så kan man kika bakvägen.

C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Blöt handduk, dvs sur lukt, behöver ju inte vara mögel.
Fast det kan också vara blöt handduk som blöt handduk som glömts i en plastpåse några dagar.
Alltid knepigt det där när man skall beskriva lukter.

• Gilla
Fetjesus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.