Jag tror jag fått ordning på flödet nu. Sedan om det är exakt inställt vet jag inte men det syns tydligt att det suger ner rök, även när jag inte kör fläkten på högsta hastighet.
Jag har kollat plattan på ett par ställen o den känns torr och varm.
Vårt golv som är ventilerat 100 kvm är uppdelat på 2 zoner med 2 sugpunkter i varje zon.
Dock så är inte golven i badrum och hall ventilerade. Men det verkar vara uppgjutna på leka. Kan vara så att de ligger tycktträ under..
Nu ska jag riva upp dessa inom en 2 års period så det visar sig..jag har upptäckt nu när jag dragit ner tretexen i halva huset att vindpappen som sitter i innerväggarna inte luktar något vidare!

Kommer kalibrera flödet när jag är helt klar med renoveringen då jag tätat ev. Läckage

Inte för att skrämma upp dig... men det KAN vara så att det är asfaboarden som möglat. Vi har samma konstruktion som ni dvs tegelfasad - isolering - asfaboard - och i vårt fall hade den möglat och luktade apa. Vi rev ut allt och nu är lukten borta.

Ja läste din tråd om det! Har tänkt att byta isolering och asfaboard i ytterväggarna när jag ändå är igång och river! nu när vi rivit bort en del gammalt material där vi upplevt att lukten varit som starkast så har lukten reducerats.
När vi har haft kompisar boende här 4 dagar har de inte känner något i sina kläder när de kommit hem.

• Gilla
andost
  • Laddar…
A andost skrev:
Inte för att skrämma upp dig... men det KAN vara så att det är asfaboarden som möglat. Vi har samma konstruktion som ni dvs tegelfasad - isolering - asfaboard - och i vårt fall hade den möglat och luktade apa. Vi rev ut allt och nu är lukten borta.
Ska börja byta ut asfaboarden nu för att vara på den säkrasidan.
Hur gjorde du? Vad använde du för skivmaterial?
Ser ut som bilderna att du använd utegips och vinkeljärn för att skruva fast dem?

M Matteg01 skrev:
Ska börja byta ut asfaboarden nu för att vara på den säkrasidan.
Hur gjorde du? Vad använde du för skivmaterial?
Ser ut som bilderna att du använd utegips och vinkeljärn för att skruva fast dem?
Vi lejde ut jobbet - gick inte att bo i huset samtidigt och att hitta tiden att göra det med famil och tre barn fanns liksom inte. De använde fibercementskivor (cembrit) som sattes med plåtreglar bakom. Och det tätades ordentligt i nederkant och ovankant..

A
M Matteg01 skrev:
Jag tror jag fått ordning på flödet nu. Sedan om det är exakt inställt vet jag inte men det syns tydligt att det suger ner rök, även när jag inte kör fläkten på högsta hastighet.
Jag har kollat plattan på ett par ställen o den känns torr och varm.
Vårt golv som är ventilerat 100 kvm är uppdelat på 2 zoner med 2 sugpunkter i varje zon.
Dock så är inte golven i badrum och hall ventilerade. Men det verkar vara uppgjutna på leka. Kan vara så att de ligger tycktträ under..
Nu ska jag riva upp dessa inom en 2 års period så det visar sig..jag har upptäckt nu när jag dragit ner tretexen i halva huset att vindpappen som sitter i innerväggarna inte luktar något vidare!
Det är precis så vårt hus är uppbyggt. Är ett ett hus från Myrsjöhus? Badrum och tvättstuga har vi gjort senare. Detnär 2 gjutna plattor i vårt. Med plast emellan och i nedersta plattan finns tryckt nergjutet trä hos oss.
Tar du allt utifrån nu? Hade nu tegelhus?

Cillisa skrev:
Det är precis så vårt hus är uppbyggt. Är ett ett hus från Myrsjöhus? Badrum och tvättstuga har vi gjort senare. Detnär 2 gjutna plattor i vårt. Med plast emellan och i nedersta plattan finns tryckt nergjutet trä hos oss.
Tar du allt utifrån nu? Hade nu tegelhus?
Nej det är ett hjeltevadshus med tegel.
nej det blir från insidan, ett riktigt grisjobb! men nu är ett rum rivet, syllen var genombruten på ett ställe efter tidigare vattenläckage från fönster (torr nu)Passar nog på att byta syllen där jag kommer åt, kanske tilläggsisolerar också då det bara är 95 isolering i väggarna.
Har lämnat prov på syllen och även fast den inte såg behandlad ut så innehöll den låga halter pentaklorfenol 0,78 mg/kg så den är förmodligen penslad men ska den kunna ruttna då?
Lukta inte mer än ruttet trä, inget kemiskt.

A
M Matteg01 skrev:
Nej det är ett hjeltevadshus med tegel.
nej det blir från insidan, ett riktigt grisjobb! men nu är ett rum rivet, syllen var genombruten på ett ställe efter tidigare vattenläckage från fönster (torr nu)Passar nog på att byta syllen där jag kommer åt, kanske tilläggsisolerar också då det bara är 95 isolering i väggarna.
Har lämnat prov på syllen och även fast den inte såg behandlad ut så innehöll den låga halter pentaklorfenol 0,78 mg/kg så den är förmodligen penslad men ska den kunna ruttna då?
Lukta inte mer än ruttet trä, inget kemiskt.
Men hur kommer du åt asfaboarden inifrån? Vi hade en snickare hemma som sa att det inte går. Det går inte fästa sedan på ett bra sätt utifrån så att säga... vår syll innehöll bara anisoler dvs det som blir när fenolerna bryts ner. Tror vi hade typ 2.4.6 kloranisol och 2.4. Trikloranisol eller ngt liknande. Vi ska dra upp vårt sista nu i det lilla badrummet nere... därefter blir det en jonisering då luftanalysen inte visar på några fenoler...
Du bör nog ta bort syllen om den är penslad. Firman vi hade hemma sa att allt måste bort...

Cillisa skrev:
Men hur kommer du åt asfaboarden inifrån? Vi hade en snickare hemma som sa att det inte går. Det går inte fästa sedan på ett bra sätt utifrån så att säga... vår syll innehöll bara anisoler dvs det som blir när fenolerna bryts ner. Tror vi hade typ 2.4.6 kloranisol och 2.4. Trikloranisol eller ngt liknande. Vi ska dra upp vårt sista nu i det lilla badrummet nere... därefter blir det en jonisering då luftanalysen inte visar på några fenoler...
Du bör nog ta bort syllen om den är penslad. Firman vi hade hemma sa att allt måste bort

Tanken är att trä den bakom reglarna, får ta bort kottlingen och sedan fästa den med vinkeljärn och ev limma. Får se om det går:)
Alt sätta vindpapp om det är enklare.

Cillisa skrev:
Men hur kommer du åt asfaboarden inifrån? Vi hade en snickare hemma som sa att det inte går.
Det går. Man får bara riva ut allt inifrån först. (been there done that...)

• Gilla
Anonymiserad 156978
  • Laddar…
A
A andost skrev:
Det går. Man får bara riva ut allt inifrån först. (been there done that...)
Jag fattade det som att asfaboarden är spikad utifrån så det gick att få bort men svårt att få dit igen.. men skönt att höra att det går om det skulle bli aktuellt.

Cillisa skrev:
Jag fattade det som att asfaboarden är spikad utifrån så det gick att få bort men svårt att få dit igen.. men skönt att höra att det går om det skulle bli aktuellt.
Ok, vad sitter det för material utanför asfaboarden?

A
Inget.. väggen utifrån: tegel, luftspalt, asfaboard, isolering 95mm, ångspärt och byggboard.

A
A andost skrev:
Ok, vad sitter det för material utanför asfaboarden?
Inget.. väggen utifrån: tegel, luftspalt, asfaboard, isolering 95mm, ångspärt och byggboard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.