1 239 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Lukt från ny elcentral normal?
Jag har en fråga till er som har erfarenhet av nybyggt hus (och dyl.) Vi har nyligen flyttar in i ett ca ett år gammalt hus som de första boende.
Jag/vi känner av en lukt från elcentralen. Märkte det första gången när vi bränt in ugnen och sen dess känt det när jag går förbi skåpet men blir extra påtagligt när man kört ex ugn/häll/torktumlare.
Min man och svärfar hävdar att det är normalt och kommer att försvinna. Jag upplever det som en kväve/gödelaktig lukt, min man säger att det luktar "nytt" och svärfar säger el. Kan detta vara en normal lukt eller är det något som måste kollas upp av en elektriker?
Skåpet är gycom gkc kombicentral för el och media och brytarna är Eaton.
Jag/vi känner av en lukt från elcentralen. Märkte det första gången när vi bränt in ugnen och sen dess känt det när jag går förbi skåpet men blir extra påtagligt när man kört ex ugn/häll/torktumlare.
Min man och svärfar hävdar att det är normalt och kommer att försvinna. Jag upplever det som en kväve/gödelaktig lukt, min man säger att det luktar "nytt" och svärfar säger el. Kan detta vara en normal lukt eller är det något som måste kollas upp av en elektriker?
Skåpet är gycom gkc kombicentral för el och media och brytarna är Eaton.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det kan vara en dålig anslutning som ger varmgång om de luktar bränt. Kan vara bra att kolla upp. En värmekamera skulle hitta sådant.
Lyft på locket och kolla upp att det inte är varmgång nånstans, mitt tips.
Hur menar du lyft på locket? Har öppnat dörren till skåpet och känt kring brytarna där inget känts onormalt varmt just då. Har själv ingen kunskap kring detta om det gäller att skruva bort metallplåten som sitter där.Fotografen skrev:
Lyfta på locket och undersöka innanmätet. Känner du dig inte hemma med det, ta dit nån som kan.
Nej det tror jag inte. Hade det varit så mycket värme att hela skåpet hade blivit varmt hade det nog handlat om en brand.K KC123 skrev:
Du har redan fått svaret, om något luktar när du använder saker som drar mycket el så är det säkert så att något inte är som det ska, det är dålig kontakt någonstans och det behöver fixas. Det är ju inte ofarliga saker det här så jag hade tagit dit en elektriker.
Klicka här för att svara