Vi har eget vatten med förhöjda halter av mangan + sumpgas (svavelväte). Problemen med sumpgasen hanteras genom att återspolining och luftning av vattnet sker.

Tidigare har det aldrig luktat från handfat men när vi installerade ett handfat med Rostfritt vattenlås så har det börjat lukta ur översvämningshålet.

Kan det vara så att det rostfria vattenlåset reagerar med vattnet så att du luktar illa?

Jag har rensat hela vattelåset vid ett flertal tillfällen men det blir inte bättre...

Har någon någon ide om vad det kan vara.

Jag vet att mangan (och endel andra metaller) kan orsaka bruna utfällningar. Möjligtvis skulle sådana utfällningar ha blivit vanligare med nytt vattenlås, och utfällningarna skulle sedan kunna utgöra en yta som bakterier kan växa på. Men i så fall borde lukten försvinna om man rengör, för att sedan återkomma om någon vecka?

Det finns i alla fall filter som kan avlägsna mangan och andra metaller ur vattnet, det installerar man normalt för att undvika bruna urfällningar. Höga metallhalter kan också orsaka "intressanta" urfällningr när man t ex kokar te!

Tack för svar! Jag skall prova med att byta till ett annat vattenlås av plast istället för metall. Kanske det minskar problemen med utfällningar därbakterietillväxt kan ske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.