8 292 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Lukt av stall i ett rum?
Hej!
Har en konstig lukt i ett rum som påminner om stall/häst. Inget som är "stickande" men förbryllande. Tidigare ägare har lagt nytt klickgolv och täckt över det fina 100åriga grangolvet men funderar om det är trätex eller masonit som luktar? Ingen mögeldoft - men mera åt gubbe/häst/stall. Och endast i ett rum.
Rummet är på norrsidan men rummet bredvid luktar noll. Dock har den inte varken klickgolv eller nått som täcker träpanelen på väggarna.
Något som en annan användare stött på? Råd o tips innan jag river fanskapet.
/V
Har en konstig lukt i ett rum som påminner om stall/häst. Inget som är "stickande" men förbryllande. Tidigare ägare har lagt nytt klickgolv och täckt över det fina 100åriga grangolvet men funderar om det är trätex eller masonit som luktar? Ingen mögeldoft - men mera åt gubbe/häst/stall. Och endast i ett rum.
Rummet är på norrsidan men rummet bredvid luktar noll. Dock har den inte varken klickgolv eller nått som täcker träpanelen på väggarna.
Något som en annan användare stött på? Råd o tips innan jag river fanskapet.
/V
Skulle kunna vara gamla treetexskivor.
Tackar för snabba svar:
Håller med om att det kan vara lite vad som helst. Dock är det precis lokaliserat i just det rummet. Avlopp o dylikt hade spridit sig - ink mögel. Dock lutar det åt nått material som använts i det rummet. klart det är mysigt med häst
men vill helst inte ha den doften i rummet. Har slängt nosen på golvet/väggarna och det luktar inte - utan det är luften i rummet. Det är som en luftvägg (precis vid dörren). Försvinner när man vädrar men återkommer.
Misstänker som sagt masonit/trätex eller liknande då det är bara det rummet som är "renoverat" (om man ska kalla gömma allt bra/snyggt med huset som renovering).
Det sjuka var just stall/häst doften. Har aldrig hört ens talas om att ett material/problem med huslukt kan lukta så. Och inte heller att den är lokaliserad till just ett ställe. Tror att det renoverades på riktigt (och inte bara påmålat) under sent 60tal av ölburkar att döma i grunden (som ser ok ut).
Får nog riva ut och kika vad som gömmer sig. Tack för snabba svar! Återkommer med rapport när det är överstökat - ville bara dubbelkolla om någon visste något om just den specifika doften...
/V
Håller med om att det kan vara lite vad som helst. Dock är det precis lokaliserat i just det rummet. Avlopp o dylikt hade spridit sig - ink mögel. Dock lutar det åt nått material som använts i det rummet. klart det är mysigt med häst
Misstänker som sagt masonit/trätex eller liknande då det är bara det rummet som är "renoverat" (om man ska kalla gömma allt bra/snyggt med huset som renovering).
Det sjuka var just stall/häst doften. Har aldrig hört ens talas om att ett material/problem med huslukt kan lukta så. Och inte heller att den är lokaliserad till just ett ställe. Tror att det renoverades på riktigt (och inte bara påmålat) under sent 60tal av ölburkar att döma i grunden (som ser ok ut).
Får nog riva ut och kika vad som gömmer sig. Tack för snabba svar! Återkommer med rapport när det är överstökat - ville bara dubbelkolla om någon visste något om just den specifika doften...
/V
Redigerat:
V -Vinnie- skrev:Tackar för snabba svar:
Håller med om att det kan vara lite vad som helst. Dock är det precis lokaliserat i just det rummet. Avlopp o dylikt hade spridit sig - ink mögel. Dock lutar det åt nått material som använts i det rummet. klart det är mysigt med hästmen vill helst inte ha den doften i rummet. Har slängt nosen på golvet/väggarna och det luktar inte - utan det är luften i rummet. Det är som en luftvägg (precis vid dörren). Försvinner när man vädrar men återkommer.
/V
Hej Vinnie!
Hur sluta det? Vad hitta ni? Fick löst problemet?
Jag har samma problem, det luktar häststall i huset.
/Ulf
Tjena!Ulf_123 skrev:
Har rivit lite i väggarna och mycket riktigt så var det gammal träspånskivor (trätex gissar jag på). Dock försvann mycket av doften inomhus efter att jag fixade ventilationen inomhus samt murverk (hål/bommat)/avvattning utomhus. Ska riva innerväggarna helt, men blir ett senare projekt. Som sagt, många bäckar små löste problemet för mig.
Ha det!
/V
Tack för svar!V -Vinnie- skrev:Tjena!
Har rivit lite i väggarna och mycket riktigt så var det gammal träspånskivor (trätex gissar jag på). Dock försvann mycket av doften inomhus efter att jag fixade ventilationen inomhus samt murverk (hål/bommat)/avvattning utomhus. Ska riva innerväggarna helt, men blir ett senare projekt. Som sagt, många bäckar små löste problemet för mig.
Ha det!
/V
Jag har undersökt min gamla koja och funnit tretex i vissa väggar, dock inte där det luktar men det kan ha satts en gipsskiva framför tretexen eftersom tretexen verkar finnas lite här och där i huset. Hoppas att det är problemet, är nog jobbigt att jaga och gissa vart lukten kan komma ifrån.
/Ulf
Hejsan hittade du vad det var som luktade hos dig? vi har precis lagt in coffe wide oak laminatgolv från rusta i hela lägenheten och målat väggarna med deras väggfärg bara det att i ena sovrummet luktar det stall nu och vi blir inte av med lukten.Ulf_123 skrev:
Tyvärr inte, men misstänker fukt. Vädrade och värmde upp rummet lite mera, sen körde jag kjell o companys ozongenerator i några dagar. Därefter försvann doften. Men gissar på fukt med lim/trä.L lailajohansson skrev:
Jo då jag hitta boven till sist.L lailajohansson skrev:
Jag rev upp hela golvet och fann bitar/stycken av gamla vitmålade boardskivor som avgav lukten fast det var torrt och fint. Väldigt oväntat. Såg ut som att boarden används för att jämna ut golvet i min gamla ojämna sommarstuga.
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Klicka här för att svara