Hej!

Jag har flyttat in nyligen i ett hus, och har noll koll på hur luftvärmepumpar fungerar.
Det sitter en IVT 12PR-N här hemma. Jag har märkt att om pumpen står på exempelvis 21 grader, HEAT & max fläkt, så går fläkten ordentligt i 3 minuter, sen står den i princip still (väldigt svag blås) i 3 minuter, och håller på så.

Ökar jag värmen till 22-23 grader på luftvärmepumpen, så går den oftast på fullt blås hela tiden, även om jag startar kaminen så värmen i rummet är betydligt mer än så.

Min fråga är helt enkelt, varför går fläkten i 3-minutersintervaller när jag har den på 21 grader i detta fallet?
Jag önskar att fläkten går på fullt blås hela tiden om jag vill det, för att sprida värmen ordentligt i huset, till exempel ifrån en kamin om jag har igång den samtidigt.

Krokben
För att den stänger av sig när din inställda temp är nådd. Att den går av och på betyder att ditt värmebehov är mindre än värmepumpens minimum-effekt.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Okej.. Det jag tycker är märkligt är att den inte stängde av sig när den stod på 22 grader, och kaminen var igång i rummet ett par timmar. Då var det närmare 25-26 grader i rummet. Då gick ändå fläkten på max hela tiden. Då borde den gjort samma sak då?

Krokben
Ja det låter onekligen märkligt. Men det där beténdet med av och på är som jag skrev i mitt första inlägg. Har du inte en allt för isolerad vägg innerdelen sitter på så kan det vara så att kylan utifrån är i fokus. Luften som värms upp en bit längre bort i rummet skjuts ju frammåt så det är ofta så att det är ett par grader varmare längre bort från pumpen än vad den är inställd på. Jag har t ex 24 grader i angränsande rum (hallen) när pumpen står på 22 grader. Hoppas du förstår hur jag menar, blev kanske lite luddigt.

Har du inte fläktläge på din pump? I så fall kan du köra på det läget när du eldar.

Ja, förstår hur du menar. Får också lite högre värme en bit bort i rummet än vad fläkten är inställd på..
Tyvärr inget fläktläge, bara värme, kyla, något avfuktningsläge samt auto.
Får väl se hur den beter sig när de blir lite kallare sen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.