40 759 läst ·
124 svar
41k läst
124 svar
Luftvärmepump trasig innan tillträde, hur agera?
klart att den gick sönder pga att den är slut men det förtar inte vad som gäller en fungerande pump ingick i köpet hur säljaren fixar det är hans ensak.L least skrev:
finns värmepannor som är 40 år gamla som värmer hus även dessa ska funka på tillträdesdagen det är säljarens ansvar att lösa problemet. skulle jag varit säljare skulle jag köpt en på typ jula för 5-6000 och satt dit skulle jag varit köpare skulle jag däremot se om jag kunde få något av säljaren och sätta in en bättre pump.
Tvättmaskinen gick sönder i huset jag sålt vid köparens första tvätt. Då dom gett 4,7 milj för huset tänkte jag inte en sekund innan jag åkte och köpte en maskin och installerade den, även fast den gamla var 11 år.
Och vore jag säljare i detta fall hade det suttit en fungerande pump på plats vid tillträdesdagen.
Sån är jag.
Och vore jag säljare i detta fall hade det suttit en fungerande pump på plats vid tillträdesdagen.
Sån är jag.
Stämmer inte riktigt.. om värdet minskar med 10% per år i 10 år är värdet 5230kr (15000*0,9^10)H hempularen skrev:Det har varit upp tidigare, rörande vitvaror. Jag tror att man korrekt skall tillämpa åldersavdrag med liknande tabeller som försäkringsbolagen kör med. Avdragsberäkningen varierar lite mellan bolagen, men ex. IF har 2 år utan nedskrivning, därefter 10% per år. Så 12 år innebär exakt 100% nedskrivning.
Ca 5000 kr borde alltså vara en rimlig ersättning om ni tillämpar denna typ av avdragsberäkning!
Detta gäller endast vid en totalskada. Och ingen har undersökt maskinen, den kanske går att laga på ett enkelt vis? Så att den tuffar på till precis över tillträdesdagen....T Tompsa skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag hade ett liknade läge när jag sålde mitt hus. Diskmaskinen gick sönder två veckor innan tillträdet jag kunde visserligen sätta in en begagnad men valde att sätta in en ny det gick på 6000 och det hade förmodligen gått på 2000 att hitta en likvärdig begagnad. Nu är det klart dyrare med värmepump... Kravet man har är att det ska vara helt och kan man laga den så är det okej men för alla inblandade så är det bättre att komma överens. Du vill förmodligen inte ha en 12 år gammalvärme pump i längden.
Nu verkar ju inte TS vara dörskilt intresserad av värmepumpen. Så en demontering av den befintliga pumpen kanske kan accepteras som rimmlig kompensation.
Drar man inte av värdet på den utbytta detaljen när det gäller reavinsten på försäljningen
E etompau skrev:
Hej, TS här. Tackar för alla svar i tråden hittills.D Daniel 109 skrev:
Jag kan tillägga att intresse finns att ha en värmepump, framförallt under sommaren då det blir galet varmt.
En kompromiss jag själv funderat över är att vi som köpare bekostar inköp av ny pump(dialog kring värdeminskning kan då läggas åt sidan) samt demontering av befintlig.
Men att att säljaren står för installationskostnaden som kompensation (ca 5500-6000 sek).
Det låter inte orimligt.
Kompensation för vad? Att en gammal pump rasar?P PontusmedPP skrev:Hej, TS här. Tackar för alla svar i tråden hittills.
Jag kan tillägga att intresse finns att ha en värmepump, framförallt under sommaren då det blir galet varmt.
En kompromiss jag själv funderat över är att vi som köpare bekostar inköp av ny pump(dialog kring värdeminskning kan då läggas åt sidan) samt demontering av befintlig.
Men att att säljaren står för installationskostnaden som kompensation (ca 5500-6000 sek).