P Björnmoose skrev:
Jag har beställt en Toshiba Daiseikai 25 och kommer förmodligen få den installerad högt uppe på väggen i vardagsrum. Funderar seriöst trotts allt att plocka bort ett element och sätter den 35 cm upp under fönstret och att ha igenting framför. Hur upplever ni som har den uppe på väggen? Har inte lust att känna blåst i huvudet. Tycker att det måste krävas en hel del att få ner den varme luften. När jag kör bil är alltid skönaste att få luften nerifrån.
Fungerar utmärkt att byta element till golvstående innedel som dessutom kan rikta värmen mot golvet.
Går det att byta den vägghängda innedelen som du har beställt är det ett bra alternativ. Desutom betydligt snyggare än vägghängda modeller (i mitt tycke)

• Gilla
Pete G.
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Lågt luftflöde kan ge betydligt sämre spridning så vet inte vad som är bra med det , ljudnivån blir självklart lägre men då ibland på bekostnad av att man når en mindre yta och får stötta med andra värmekällor som tidigare.
P Björnmoose skrev:
Så du menar att Daiseikai kan inte blåsa snett fram , enbart rakt fram. Trodde att det kunde det med.
Daiseikai kan blåsa åt alla möjliga håll dock inte uppåt! Dessutom svepande automatisk rörelse både nedåt och i sidled.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Mattan01 skrev:
Daiseikai kan blåsa åt alla möjliga håll dock inte uppåt! Dessutom svepande automatisk rörelse både nedåt och i sidled.
Jag tror att det räcker så. Den varma luften stiger.
M Mattan01 skrev:
B Bernt Ö97 skrev:
Fungerar utmärkt att byta element till golvstående innedel som dessutom kan rikta värmen mot golvet.
Går det att byta den vägghängda innedelen som du har beställt är det ett bra alternativ. Desutom betydligt snyggare än vägghängda modeller (i mitt tycke)

P Björnmoose skrev:
Jag tror att det räcker så. Den varma luften stiger.
Det jag beskrev är hur fläkten blåser! Det innebär att den varma luften blåser ut från innerdelen inte uppåt!

M Mattan01 skrev:
Det jag beskrev är hur fläkten blåser! Det innebär att den varma luften blåser ut från innerdelen inte uppåt!
Jag förstår. Det räcker för mig att det blåsa rakt ut och i sidled. Jag menar att luften komma stiga sedan av naturens krafter.

P Björnmoose skrev:
Jag förstår. Det räcker för mig att det blåsa rakt ut och i sidled. Jag menar att luften komma stiga sedan av naturens krafter.
Luften kommer blandas med rumsluften och ha en viss tendens att stiga uppåt men inte så kraftigt. Har en Daiseikai 25 högt på innervägg och värmer ett annat rum 3 meter framför via dörröppning utan att det känns att luften stiger till övervåningen.

M Mattan01 skrev:
Luften kommer blandas med rumsluften och ha en viss tendens att stiga uppåt men inte så kraftigt. Har en Daiseikai 25 högt på innervägg och värmer ett annat rum 3 meter framför via dörröppning utan att det känns att luften stiger till övervåningen.
Hur värmer du övervåningen ?

Det räcker med det lilla resterande luftflödet uppåt från pumpen. Den sitter f.ö. mot en bred trapphus öppning. 1 och 1/2 planshus.

M Mattan01 skrev:
Det räcker med det lilla resterande luftflödet uppåt från pumpen. Den sitter f.ö. mot en bred trapphus öppning. 1 och 1/2 planshus.
Jag förstår. Jag ha en pelletskamin i vardagsrum som också värmer övervåninen. Det blir 21 till 22 grader i vardagsrum och cirka 18 till 20 i sovrummen på övervånigen. Jag räknar med att värmepumpen klara av samma sak. Inte lika varmt på övervåningen men eftersom värmen stiga räcker det. Kaminen är faktiskt mer av än på , så jag tror att pumpen klara av det .

P Björnmoose skrev:
Jag förstår. Jag ha en pelletskamin i vardagsrum som också värmer övervåninen. Det blir 21 till 22 grader i vardagsrum och cirka 18 till 20 i sovrummen på övervånigen. Jag räknar med att värmepumpen klara av samma sak. Inte lika varmt på övervåningen men eftersom värmen stiga räcker det. Kaminen är faktiskt mer av än på , så jag tror att pumpen klara av det .
Lycka till.

• Gilla
Pete G.
  • Laddar…
hsd
Jag har 4 innedelar (stort hus) varav en är monterad under fönstret och det fungerar utmärkt, särskilt på värmen men även för kylan, såpass att jag funderar på att sätta en till under ett fönster, när bytet blir aktuellt

hsd hsd skrev:
Jag har 4 innedelar (stort hus) varav en är monterad under fönstret och det fungerar utmärkt, särskilt på värmen men även för kylan, såpass att jag funderar på att sätta en till under ett fönster, när bytet blir aktuellt
Ja , har fått många positiva svar så jag är nu säker på att den komma monteras under fönstret där det är fritt framför.

Stor fördel att ha den högre upp är att man oftast möblerar på golvet, högt uppe är det enkelt att styra luftflödet, och med Swing läge på blir det större spridning av värmen.

Mindre störande luftström om den sitter högre upp.
Oavsett funkar det dugligt på de flesta placeringar

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
P
P Björnmoose skrev:
glöm inte bort att du måste tvinga den till att blåsa rakt ut annars blåser den rakt ned.
riktiga golvmodeller kan blåsa uppåt utåt oxå, helt automatiskt.
sidspridningen är inte speciellt stor kanske rör sig om ca 30grader åt vart håll.
kolla filtren ofta, låg placering brukar ge mer damm i dessa.
Den stora fördelen med en väggmodell som placeras lågt är att det bakre elementet (30% av tillgänglig yta) är jättelätt att rengöra, vilket nästan är omöjligt uppe vid taket. En riktig golvmodell är enklast att rengöra öht.

P
J Jochi skrev:
*
Rätt tanke, ingen sätter värmeelement vid taket
Förklaring att det blivit vanligt med högt placerad innedelar är nog att apparaterna ursprungligen användes för kylning. Då är hög placering rätt.
Jag rådde en kompis att sätta sin innedel 15 cm över golv och han är nöjd. Varm luft som strömmar utmed golvet stiger inte som om inblåsning sker på mellannivå. Principen kallas coandaeffekt. Med ytterligare en fläkt kan man förlänga varmluften, kanske till annat rum via öppen dörr.
Vad kan invändas? Att damm på golvet blåser. Det sker bara första minuten, sedan är golvet rent. Att det blåser på fötterna. Skönt när det är varm luft.
värme ifrån taket var ju på modet redan på 70-talet och använd rätt flitigt än idag. golvvärme är dock överlägset komfortmässigt och energiförbrukningsmässigt.
jag hoppas verkligen inte att coandaeffekten spelar roll här då den handlar om VÄTSKORS tendens att fästa på olika ytor och anväds vid beräkning av lyftförmåga inom aerodynamiken bla. Används ibland när man i ventilationen placerar ett tilluftsdon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.