Jag har beställt en Toshiba Daiseikai 25 och kommer förmodligen få den installerad högt uppe på väggen i vardagsrum. Funderar seriöst trotts allt att plocka bort ett element och sätter den 35 cm upp under fönstret och att ha igenting framför. Hur upplever ni som har den uppe på väggen? Har inte lust att känna blåst i huvudet. Tycker att det måste krävas en hel del att få ner den varme luften. När jag kör bil är alltid skönaste att få luften nerifrån.

• Gilla
JonneS
  • Laddar…
P Björnmoose skrev:
Jag har beställt en Toshiba Daiseikai 25 och kommer förmodligen få den installerad högt uppe på väggen i vardagsrum. Funderar seriöst trotts allt att plocka bort ett element och sätter den 35 cm upp under fönstret och att ha igenting framför. Hur upplever ni som har den uppe på väggen? Har inte lust att känna blåst i huvudet. Tycker att det måste krävas en hel del att få ner den varme luften. När jag kör bil är alltid skönaste att få luften nerifrån.
Att ha en stor innerdel under ett fönster känns lite avigt. inte minst kommer du få blåsten direkt "i ansiktet".
Högt upp så cirklueras luften runt och det är sällan man får den rakt på.
Så även om "värme stiger" så är det bättre att ha innedelen högt upp, det finns ju också skäl till varöfr det brukar monteras så (rekommenderas av tillverkarna).

Vi har behållit element under fönstren för att motverka kallras, men dom står på lägre värme och är avstängd när vi inte är i stugan

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att ha en stor innerdel under ett fönster känns lite avigt. inte minst kommer du få blåsten direkt "i ansiktet".
Högt upp så cirklueras luften runt och det är sällan man får den rakt på.
Så även om "värme stiger" så är det bättre att ha innedelen högt upp, det finns ju också skäl till varöfr det brukar monteras så (rekommenderas av tillverkarna).

Vi har behållit element under fönstren för att motverka kallras, men dom står på lägre värme och är avstängd när vi inte är i stugan
Tanken var att värmen skulle ut längs golvet och sedan stiger. Jag har annars pelletskamin som backup och även element . Jag förstår att det finns golvmodell som skicker ut luften ut längs golvet. Borde funkar lika bra med vanlig väggmodel som inte är större. Varma golv är nästan det bästa.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det fungerar alldeles utmärkt att ha en ”vanlig” innerdel under tex ett fönster, självklart beroende på förutsättningarna i fastighetens planlösning/möblering.

Nackdelen är att man får gå ner på knä för att få ut filtren vid rengöring.
En modell som inte är så djup är att föredra utseendemässigt och minskar risken att man springer in i den.
Daiseikai är rätt djup!

• Gilla
1
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Det fungerar alldeles utmärkt att ha en ”vanlig” innerdel under tex ett fönster, självklart beroende på förutsättningarna i fastighetens planlösning/möblering.

Nackdelen är att man får gå ner på knä för att få ut filtren vid rengöring.
En modell som inte är så djup är att föredra utseendemässigt och minskar risken att man springer in i den.
Daiseikai är rätt djup!
Ja , Daiseikai är 2.70 djupt men det finns gott om plats och inga små barn. Kan tänka mig att installatören ifrågasätta det , men det är bara att stå på sig.

P Björnmoose skrev:
Ja , Daiseikai är 2.70 djupt men det finns gott om plats och inga små barn. Kan tänka mig att installatören ifrågasätta det , men det är bara att stå på sig.
Är nog ingen vettig installatör som invänder mot placeringen under fönster om den i övrigt är bra.
Tänk på att 27cm sticker ut en hel del, gör en kartong med alla mått och placera på tilltänkt plats för att se proportionerna.
Har man djupa fönsterbänkar ”slipper” man se så mycket av innerdelens ovansida.
Tänk även på att när man vattnar blommorna på fönsterbänken att vattnet hamnar i blomkrukan

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Tänk även på att när man vattnar blommorna på fönsterbänken att vattnet hamnar i blomkrukan
Det är väl därför innedelen har avloppsslang ;)

• Gilla
ornet och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Är nog ingen vettig installatör som invänder mot placeringen under fönster om den i övrigt är bra.
Tänk på att 27cm sticker ut en hel del, gör en kartong med alla mått och placera på tilltänkt plats för att se proportionerna.
Har man djupa fönsterbänkar ”slipper” man se så mycket av innerdelens ovansida.
Fönsterbänken sticker ut 23 cm så det blir inte så mycket till. Jag för stå för bevattningen i framtiden.

J
P Björnmoose skrev:
Det finns golvmonterade LLVP avsedda för golvmontage.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Tror att det är för sent att ändra beställningen nu.

P Björnmoose skrev:
Fönsterbänken sticker ut 23 cm så det blir inte så mycket till. Jag för stå för bevattningen i framtiden.
Som sagt är det mindre risk att någon springer in i den/vingarna om den inte sticker ut så mycket.
Kan bli en dyrt att springa in i vingarna ;)

J Jerald Stuartson skrev:
Nackdelen med ”golvmodeller” är att dom har rätt lågt luftflöde .
Ibland kan dom vara bättre jämfört med en lågt placerad vanlig modell men det beror på planlösning/förutsättningar.
Fördel med golvmodell är att man slipper gå ner på knä för att ta ut filtren vid rengöring.

C Comfort Thomas skrev:
Som sagt är det mindre risk att någon springer in i den/vingarna om den inte sticker ut så mycket.
Kan bli en dyrt att springa in i vingarna ;)
Killen hos Enwell påstog att golvmodellerna var inte lika effektiva .

Bästa svaret

P Björnmoose skrev:
*
Rätt tanke, ingen sätter värmeelement vid taket
Förklaring att det blivit vanligt med högt placerad innedelar är nog att apparaterna ursprungligen användes för kylning. Då är hög placering rätt.
Jag rådde en kompis att sätta sin innedel 15 cm över golv och han är nöjd. Varm luft som strömmar utmed golvet stiger inte som om inblåsning sker på mellannivå. Principen kallas coandaeffekt. Med ytterligare en fläkt kan man förlänga varmluften, kanske till annat rum via öppen dörr.
Vad kan invändas? Att damm på golvet blåser. Det sker bara första minuten, sedan är golvet rent. Att det blåser på fötterna. Skönt när det är varm luft.

• Gilla
Pete G.
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Nackdelen med ”golvmodeller” är att dom har rätt lågt luftflöde .
Ibland kan dom vara bättre jämfört med en lågt placerad vanlig modell men det beror på planlösning/förutsättningar.
Fördel med golvmodell är att man slipper gå ner på knä för att ta ut filtren vid rengöring.
Lågt luftflöde låter bra. Skicka ut luften som sedan stiger. Kollade just på en kille på Yutube i england som jämförde modellerna. Han menade att det var helt fel att ha högt placerade innedel. Den skapade enligt honom alldeles för ojämn rumstemperatur .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.