28 972 läst ·
66 svar
29k läst
66 svar
Luftvärmepump som AC
Skriver av elmätaren den sista i varje månad och har
gjort så i 20 år. Jämförde elförbrukningen sommaren 2018
med den extrema värmen då pumpen gick mycket på AC
läget och kan inte säga att det märktes nån större skillnad
på elförbrukningen mot andra år innan vi hade pumpen.
Så att elförbrukningen skulle öka drastiskt genom att köra
LLVP på ac läget är inte nåt vi har märkt av iallafall.
gjort så i 20 år. Jämförde elförbrukningen sommaren 2018
med den extrema värmen då pumpen gick mycket på AC
läget och kan inte säga att det märktes nån större skillnad
på elförbrukningen mot andra år innan vi hade pumpen.
Så att elförbrukningen skulle öka drastiskt genom att köra
LLVP på ac läget är inte nåt vi har märkt av iallafall.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Tyvär är det gamla skrönor som gör att folk tror det ska vara dyrt att använda dom i kylläge.
Verkningsgraden (COP) är något sämre för kyla än för värme. Man betalar dock knappast mer än 1/3-del av den energi man använder.
Dessutom kan energianvändningen aldrig bli högre än den effekt (x tid) som står på märkskylten.
Det är endast de första timmarna pumpen går på max för att kyla (om man stänger fönster mm). Därefter kanske 20-30% för att bibehålla temperaturen.
Dessutom kan energianvändningen aldrig bli högre än den effekt (x tid) som står på märkskylten.
Det är endast de första timmarna pumpen går på max för att kyla (om man stänger fönster mm). Därefter kanske 20-30% för att bibehålla temperaturen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Verkningsgraden på moderna modeller är inte sämre i kyllägeB Boende45 skrev:Verkningsgraden (COP) är något sämre för kyla än för värme. Man betalar dock knappast mer än 1/3-del av den energi man använder.
Får se om jag lyckas få med en bild
Kompenserar om det är lite sämre verkningsgrad på kyla kostnadsmässigt jämfört med värme.B Boende45 skrev:
Finns en annan aktiv tråd gällande nätavgift kontra elavgift där vi diskuterar detta.
Det är en enorm okunskap angående elförbrukningen vid AC drift på luftvärmepumpar.
Sommaren 2018 har jag nästan glömt och jag kan ha blandat ihop kWh med kr. Jag drar till med det värsta. Från maj till september 2018 förbrukade vår luftvärmepump 450 kWh (det kan ha varit i kronor, jag minns fan inte!) Okej 450 kWh på fem månader, när blev det dyrt för att kyla 100 kvadratmeter. Då har vi även mekanisk tilluft och frånluft givetvis och det kommer då in varm luft hela tiden men jag uppskattar ventilationen.
Bifogar en bild på luftvärmepumpens elförbrukningen sedan i fredags fram tills nu.
Sommaren 2018 har jag nästan glömt och jag kan ha blandat ihop kWh med kr. Jag drar till med det värsta. Från maj till september 2018 förbrukade vår luftvärmepump 450 kWh (det kan ha varit i kronor, jag minns fan inte!) Okej 450 kWh på fem månader, när blev det dyrt för att kyla 100 kvadratmeter. Då har vi även mekanisk tilluft och frånluft givetvis och det kommer då in varm luft hela tiden men jag uppskattar ventilationen.
Bifogar en bild på luftvärmepumpens elförbrukningen sedan i fredags fram tills nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder