Hej,

Jag är ny fritidshusägare, där finns två äldre luftvärmepumpar varav en skramlar rejält.

Pumpen i fråga är en panasonic cu-ce9gke. Rengjorde filtrena, den ser rätt kvaddad ut innanför, se bifogad bild och video.

Går min pump att rädda?

Tacksam för svar!

• Närbild av en äldre Panasonic luftvärmepump med synliga filter och skadade delar. Filtrena är rengjorda, men enheten ser sliten ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
"Skramlet" är högst troligt trasigt lager i fläkten, jag hade tidigare en Panasonic E9, lät exakt så där när lagret pajade efter 5 år (liksom det gjorde på dom flesta andra E9). Jag bytte det själv, men ska du leja för jobbet så är det absolut inte värt pengarna på en så gammal pump

Den pumpen är typ 20-25 år gammal, lägg inga pengar på den. Nya pumpar är mycket mycket effektivare än din relik, kanske tom räcker med en ny pump istället för dom två gamla (beroende på placeringen givetvis)

Här är ett mycket bra forum för specifika frågor/diskussioner ang värmepumpar
https://www.varmepumpsforum.com/

Det ljudet har man hört på innerdelar i många teknikrum med AC-kyla - och som redan sagt så är det lagren för fläktrumman som börja nå sin slutdatum - ofta motorns lager. Och detta gäller flertal olika märken så det går inte navigera sig bort från problemet med att välja rätt 'märke'

Tack för svaren!

Jag köpte en ny fläktmotor och ett nytt lager på nätet för cirka 1000 kr och bytte. Skramlet är helt borta och pumpen är tyst som en mus.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.