P
Arne70 Arne70 skrev:
Detta fick jag i dag av Jula Kopplingsschema på elen till SC_JA2519

Stämmer, kopplingsschemat i instruktionsboken är fel så dom bifogar detta.

går inte att koppla fel om du följer markeringen

• Gilla
Arne70
  • Laddar…
Shirack skrev:
Stämmer, kopplingsschemat i instruktionsboken är fel så dom bifogar detta.

går inte att koppla fel om du följer markeringen
Det är väldigt enkelt att följa kopplingsschemat sedan är kablar märkta med samma nummer som i kopplingsschemat

• Gilla
1
  • Laddar…
Till er som köpte en SC-JA2519: Fungerar de fortfarande ok?

Jag funderar på möjligheten att få en SC-JA2519 installerad i min hyresrätt. Dock får jag inte ta hål i ytterväggen ut till balkongen så det jag har att gå på är ett ca 25 x 500 mm ventilationshål vid elementet.
Vad tror ni om möjligheten att få igenom samtliga kablar/slangar/rör där?
Jag gissar på att ingen av de individuella saker som behöver dras genom väggen har en diameter på mer än ca 25mm.

Det blir för lite, jag borrade 55mm hål och det var lagom för rör genomföringen.

S swepog skrev:
Det blir för lite, jag borrade 55mm hål och det var lagom för rör genomföringen.
Har köldmedierören en diameter på ca 50mm?

P
A AxxAn skrev:
Till er som köpte en SC-JA2519: Fungerar de fortfarande ok?

Jag funderar på möjligheten att få en SC-JA2519 installerad i min hyresrätt. Dock får jag inte ta hål i ytterväggen ut till balkongen så det jag har att gå på är ett ca 25 x 500 mm ventilationshål vid elementet.
Vad tror ni om möjligheten att få igenom samtliga kablar/slangar/rör där?
Jag gissar på att ingen av de individuella saker som behöver dras genom väggen har en diameter på mer än ca 25mm.

Min funkar perfekt än, inga problem. Appen man styr den med är inte den bästa... men vad kan man begära...

25 mm kommer ej bli bra, går nog inte ens...
Kopplingarna är rätt grova. Men allt går att lösa

Är rätt stor mutter på kopplingarna

Lyfter en halvgammal tråd men jag tänkte kolla om nån vet hur man sätter på underhållsvärmen? Det står inget i manualen men jag är väldigt säker att jag läst att man ska hålla inne nån knapp på fjärren men har tyvärr inte hittat vilken knapp det är :)

Stellan

blaxx blaxx skrev:
Lyfter en halvgammal tråd men jag tänkte kolla om nån vet hur man sätter på underhållsvärmen? Det står inget i manualen men jag är väldigt säker att jag läst att man ska hålla inne nån knapp på fjärren men har tyvärr inte hittat vilken knapp det är :)

Stellan
nu har jag förgående modell men en av knapparna på fjärren har en liten ”FP” symbol och Frost Protection aktiveras via långtryckning på den knappen. Kan inte svära att det är samma på nuvarande modell

Om det finns FP-läge på den värmepumpen kan det vara Turbo-knappen man ska trycka på i läge HEAT. I kylningsläge ger Turbo-knappen maximalt kraftig kylning.

Tack för info :) Jag hade en bild på fjärren i telefonen och ser att det står FP i liten text på en av knapparna.

Får testa den när jag är i garaget nästa gång. Tack för snabb hjälp :) Återkommer om det fungerar.

En sammanfattning efter att ha köpt, installerat och kört pumpen i ett halvår. Den har en ny typ av koppling där man ansluter inner och ytterdelen med ett 4 meter långt kopparörs-paket. Jag har dragit röret rakt bakåt och i en jämn radie nedåt längs med ytterväggen. Ytterdelen skruvar man ihop med hylskopplingar och drar ihop rätt ordentligt. Sedan släpper man på köldmedlet med två ventiler (insex) på fattningen på ytterdelen. Jag har anslutit den på en egen 15A säkring. En av faserna till mitt enda 3 fas uttag. 2,5mm kabel.

Wifi stickan sitter i locket och det är lite oklart hur men det är ett lock som måste skruvas bort. Dåliga instruktioner.

Vi bor i en villa från 60 talet med 85 m2 boyta på övervåningen och ett beboeligt källarplan på ca 40 m2 garaget borträknat. Körde pumpen på kyla i somras när det var så jävla varmt och det var en frälsning.

Jag har vridit ner pannan så mycket det går på de gamla skjutreglagen så den värmer ingenting. Det är en gammal oljepanna med elpatron. Nu värmer bara pumpen och den håller en utmärkt temperatur på 22 grader inne. Trots en gammldags planlösning med lång korridor i mitten och rum i bägge ändar så sprids värmen bra. Pumpen sitter mitt i korridoren där också entrén är.
Läste av förbrukningen idag på vattenfalls hemsida. Förra Oktober var det ca 2253 kWh och i år strax under 700 kWh så besparingen ligger på 1586 kWh vilket är ca 2400:- i reda pengar, enbart under oktober.

Jag har en större pump, minns inte modellen i stugan som är en tvåvåningskåk i timmer. Den har ett äldre utförande av handske och flexibelt slangpaket. Kör på FP hela vintern utom när vi är där. Fungerar perfekt efter några år.

Jag räknade på det här och inköpet på 6800:- + egen installation 0:- jämfört med en motsvarande pump av ett "bättre" fabrikat som kostar minst 15000:- inkl installation har en betydligt bättre ekonomi sett över den förväntade livslängden på >15 år. Det finns inget sätt att tjäna igen över 8000:- på de åren i förbättrad verkningsgrad. Till och med så pass mycket bättre att jag helt struntar i garantin. Grundat på bra erfarenhet av den jag kör i stugan. Elanvändningsdiagram som visar minskad förbrukning från 2253 kWh till 667 kWh efter installation av värmepump.

• Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
P
förväntad livslängd....
jo jo

• Gilla
Totte lille och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
förväntad livslängd....
jo jo
Det blev fel, ska naturligtvis vara < 15 år.
Jag räknar med 10 år och poängen är att merkostnaden för en dyrare pump högst sannolikt aldrig kan räknas hem. Jag tänker då på Mitsubishi, Panasonic, IVT och andra i samma segment.

P
Julas pumpar har väl ca scop-4,det är ju inte så bra,många andra har väl en bra bit över 5,blir ju rätt mycket per år i skillnad trots allt?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.