M Malmbergan skrev:
Har du installerat den än? Några svårigheter?
Det var väl inga större konstigheter, lättare med kylrören då inte hela paketet behövde träs igenom väggen samtidigt som man balanserade inomhusenheten, går att göra på 1 person nu. Elen kopplas mot ute enheten istället och ingen stickpropp monterad som på tidigare modeller.

• Gilla
Malmbergan
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Lite nyfiken på SC-JA2519 på Jula, som är nedsatt till 6999 just nu. Någon som installerat den modellen själv?

I installationsanvisningarna som finns på julas hemsida stämmer inte modellbeteckningen för denna modell. Hittade en annan installationsanvisning här: [länk] SC-5232_50740.pdf

Där det står att rören från inomhusdelen endas kan dras rakt bakåt genom vägg på höger eller vänster sida. Den kan alltså inte gå längs vägg inomhus på höger eller vänster sida. Någon som kan bekräfta om detta stämmer?

I jula manualen står det att rören kan gå åt höger/vänster även invändigt. Dåligt av jula om man lagt upp en manual som inte överensstämmer med modellen man säljer.
Jag monterade en i helgen. Rören pekar åt vänster så man får böja dem 90 grader om de ska rakt bakåt. Osäkert om det går att böja dem 180 grader, men det kanske går...

B BackaHans skrev:
Jag monterade en i helgen. Rören pekar åt vänster så man får böja dem 90 grader om de ska rakt bakåt. Osäkert om det går att böja dem 180 grader, men det kanske går...
Hej på er...
Vill bara säga att jag monterat flera. Med rören vinkelrätt rakt ut från båda sidorna. Ut genom gavlarna åt både höger och vänster. Dock var jag MYCKET försiktig när jag drog dom åt höger (180 grader). Gjorde böjen så stor som möjligt och i flera etapper...

Dom här nya rör QC kopplingarna utan bygel som levereras numera på SC-JA2519 måste man dra dom med moment eller räcker det att bara dra åt dom?

Sitter själv och funderar på en sån här pump (SC-JA2519) nu till mitt garage efter att ha vänt på massa argument fram och tillbaka.

Läser monteringsanvisningen och då uppstår ju fler frågor., tex hur man ska dra slangkopplingarna med moment? Jag har flera momentnycklar, men alla är ju för hylsor och en sån går ju inte att använda för rörkopplingar? Har rörisar/kyltekniker specialverktyg för detta? Lite märkligt med enheten Ncm som moment? Blev tvungen att tänka efter där...:thinking:

Måste utomhusdelen vara lägre belägen än inomhusdelen för att dräneringen ska funka? Det behövs väl bara om man ska köra avfuktning/aircon och inte vid värmedrift? Jag kommer nog troligast aldrig köra kyla eller avfuktning då det är ett garage under mark och känner att det kan vara bra med möjligheten att placera utomhusdelen på valfritt ställe, kanske hamnar den högre upp än inomhusdelen? Min andra värmepump i källaren har jag aldrig kört i kylläge, inte ens under sommaren 2018, det är svalt under jord. Avfuktning löser jag med fristående avfuktare.

Enligt instruktionen måste det även vara minst 2,3m nedanför och 15 cm ovanför innerdelen, men det kan väl knappast vara ett problem om man bara har 2,05 i takhöjd om man bara ser till att ha tillräckligt mycket utrymme ovanför?

Vad är klokast, placera den i närheten av garageporten för att motverka kallras från denne, eller längst ifrån för att få en bättre uppvärmning?

Enligt anvisningen ska den installeras med 2,5mm2-kabel och 16A säkring, men jag är rätt säker på att båda mina andra två pumpar installerade av certifierade tekniker, helt sonika kopplade in sig på närmsta befintliga kabeldragning och jag vet att ingen av dem sitter på en egen säkring. Den faktiska effektutvecklingen borde väl vara på mindre än 1000W? Nu vill jag kanske ändå koppla denna på en egen matning och jag har planer på att ta ut en elektriker som får utöka kapaciteten lite, för just i garaget har jag redan idag lite skralt med ström med 10A för belysning, verktyg och ev värmefläkt, men jag frågar för att jag tycker det verkar konstigt.

Sist men inte minst, hur lång tid på ett ungefär tog det för er att installera denna? Vad var då förutsättningarna med avseende på eldragning, rördragning, montering av inom- och utomhusdel.

Många frågor, men man vet ju aldrig vad för kompetens som finns här på forumet!;) Tack på förhand!

Redigerat:
Vid kyla dräneras vattnet via en separat slang som måste vara sluttande från innerdelen hela vägen och utloppet lägre därmed än innerdelen...

Den här maskinen toppar i förbrukning på ca 8.7A och 1970W.
Men det är endast när man vill få ut max från den... Normalt tuffar den på i 600-800W i en miljö där man har en kontrollerad temperatur och maskinen är avpassad för miljön den installerad i...

Då den används för underhåll 8 grader rukar det bli 250-300W.

Självklart beroende på förutsättningar...

A
Keexet Keexet skrev:
Sitter själv och funderar på en sån här pump (SC-JA2519) nu till mitt garage efter att ha vänt på massa argument fram och tillbaka.

Läser monteringsanvisningen och då uppstår ju fler frågor., tex hur man ska dra slangkopplingarna med moment? Jag har flera momentnycklar, men alla är ju för hylsor och en sån går ju inte att använda för rörkopplingar? Har rörisar/kyltekniker specialverktyg för detta? Lite märkligt med enheten Ncm som moment? Blev tvungen att tänka efter där...:thinking:

Måste utomhusdelen vara lägre belägen än inomhusdelen för att dräneringen ska funka? Det behövs väl bara om man ska köra avfuktning/aircon och inte vid värmedrift? Jag kommer nog troligast aldrig köra kyla eller avfuktning då det är ett garage under mark och känner att det kan vara bra med möjligheten att placera utomhusdelen på valfritt ställe, kanske hamnar den högre upp än inomhusdelen? Min andra värmepump i källaren har jag aldrig kört i kylläge, inte ens under sommaren 2018, det är svalt under jord. Avfuktning löser jag med fristående avfuktare.

Enligt instruktionen måste det även vara minst 2,3m nedanför och 15 cm ovanför innerdelen, men det kan väl knappast vara ett problem om man bara har 2,05 i takhöjd om man bara ser till att ha tillräckligt mycket utrymme ovanför?

Vad är klokast, placera den i närheten av garageporten för att motverka kallras från denne, eller längst ifrån för att få en bättre uppvärmning?

Enligt anvisningen ska den installeras med 2,5mm2-kabel och 16A säkring, men jag är rätt säker på att båda mina andra två pumpar installerade av certifierade tekniker, helt sonika kopplade in sig på närmsta befintliga kabeldragning och jag vet att ingen av dem sitter på en egen säkring. Den faktiska effektutvecklingen borde väl vara på mindre än 1000W? Nu vill jag kanske ändå koppla denna på en egen matning och jag har planer på att ta ut en elektriker som får utöka kapaciteten lite, för just i garaget har jag redan idag lite skralt med ström med 10A för belysning, verktyg och ev värmefläkt, men jag frågar för att jag tycker det verkar konstigt.

Sist men inte minst, hur lång tid på ett ungefär tog det för er att installera denna? Vad var då förutsättningarna med avseende på eldragning, rördragning, montering av inom- och utomhusdel.

Många frågor, men man vet ju aldrig vad för kompetens som finns här på forumet!;) Tack på förhand!
Ja det finns speciella momentnycklar för detta men de når inte om den grova muttern, du kan använda sk crowfots, eller helt enkelt dra på känn med typ ett stön och en pust. inga konor utan oringar som tätar.

alla dina andra farhågor som du beskriver kan du arkivera någonstans, detta är Kina och inte som hos oss. montera hur du vill och med 1,5mm 10A

installationstid brukar vara dubbelt så länge som en mitsubishi, detta för alla ingående delar är undermåliga i kvalitet och ibland saknas tex installationsdokumenten

• Gilla
swepog
  • Laddar…
De där qc kopplingarna fanns på pumpar för 15år sedan så inget nytt. O-ringar som tätar ventilerna som öppnas när man drar i hop dem.
"Kråkfötter" finns om man vill dra moment.

• Gilla
swepog
  • Laddar…
Jag har inget emot att installationstiden är dubbel mot en märkespump, men jag kan ju inte riktigt jämföra mig med de "kyltekniker" som kom och installerade pumparna i bostadshuset då de har en helt annan rutin på jobbet. Jag tänkte snarast jämföra mig med andra amatörer som installerat samma pump. Håller med om att installationsbeskrivningen inte var den bästa, lite hattig och svår att överblicka.

Känns ju bra att dra en separat 10A-matning ändå och då har jag en placering som blir enkel.

Jag är vad vid att "dra moment på känn" så det har jag egentligen inget emot, det är väl mer om det finns ngn klar fallgrop att se upp för? Jag monterade ett kylaggregat i en liten "husbuss" för några år sedan, där systemet var förfyllt och det känns inte direkt som rocket science.

Men jag har fått lite svar på mina frågor iaf. Tack för det!

useless useless skrev:
Snabbkopplingarna är konstruerade så att när dom inte är inkopplade så är rören pluggade för att öppnas när man pluggar ihop dom.
är dom märkta med vilken som ska kopplas ihop med undre eller övre? Kan tänka mig att det inte fungerar annars?

A
Passar bara påett sätt

• Gilla
Hedis62
  • Laddar…
H Hedis62 skrev:
är dom märkta med vilken som ska kopplas ihop med undre eller övre? Kan tänka mig att det inte fungerar annars?
Olika dimensioner på kopplingarna...

• Gilla
Hedis62
  • Laddar…
Ok, blir nog till att köpa en med snabbkopplingar då

Keexet Keexet skrev:

Har du golvbrunn i garaget så kanske du kan dra dräneringen dit direkt från innedelen? Den måste ju ha självfall, därav att utedelen normalt placeras lägre än innedelen.

P petterovski skrev:
Har du golvbrunn i garaget så kanske du kan dra dräneringen dit direkt från innedelen? Den måste ju ha självfall, därav att utedelen normalt placeras lägre än innedelen.
Har tänkt tanken också, men osäker på hur pumpen konstruerad om slangen kommer i ett paket med rören så att säga. Om dräneringsslangen går att separera är ju den lösningen bra även om jag tror att jag aldrig kommer köra den i kyl-/avtorkningsdrift.

Jag har dock bordlagt detta på grund av många olika faktorer, så det kanske kommer lite mer dumma frågor i ämnet från mig i framtiden. Ska bygga färdigt vagnen i garaget först, det är mest förnuftigt, SEN nya ytskikt, kompletterande el och värme för att ha det lite lyxigare när nästa vagn ska upp i vagga.:geek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.