28 423 läst ·
30 svar
28k läst
30 svar
Luftvärmepump FH35 knäpper så att vi ej kan sova
Medlem
· Stockholm
· 828 inlägg
Lite OT resonemang kring hur man upplever och hanterar nattliga störningsmoment.
Alla VP för mer eller mindre oväsen. Även om din FH35 verkar vara lite extrem. Jag försöker se den som en familjemedlem man måste bli kompis med. Den för lite oljud, visst, du kanske vaknar. Precis som när katten eller barnet hoppar upp i din säng. visst du vaknar, men det är ju en familjemedlem, så det får gå. Själv bor jag vid norra stambanan och när timmer tågen dånar förbi på natten vaknar man gärna, men det hör liksom till.
Varje gång jag vaknar av att min VP väsnas så tänker jag "vad mysigt, nu har jag sparat några kronor i uppvärmning, för pumpen gör det den ska".
Lite löjligt? Visst, men det handlar alltså lite om vilken mental inställning man har till ljudet. Samma ljud kan alltså skapa negativa så väl som positiva känslor. Med rätt mental inställning sover man bättre. Precis som man gärna har till katten eller barnet.
Alla VP för mer eller mindre oväsen. Även om din FH35 verkar vara lite extrem. Jag försöker se den som en familjemedlem man måste bli kompis med. Den för lite oljud, visst, du kanske vaknar. Precis som när katten eller barnet hoppar upp i din säng. visst du vaknar, men det är ju en familjemedlem, så det får gå. Själv bor jag vid norra stambanan och när timmer tågen dånar förbi på natten vaknar man gärna, men det hör liksom till.
Varje gång jag vaknar av att min VP väsnas så tänker jag "vad mysigt, nu har jag sparat några kronor i uppvärmning, för pumpen gör det den ska".
Lite löjligt? Visst, men det handlar alltså lite om vilken mental inställning man har till ljudet. Samma ljud kan alltså skapa negativa så väl som positiva känslor. Med rätt mental inställning sover man bättre. Precis som man gärna har till katten eller barnet.
Montörsfirman ville inte kännas vid problemet. Jag skulle ta det med återförsäljaren. Ringer dom i morgon.
Länken till filmen ovan.. precis såna knäppningar har jag som vid 29 sek in i filmen. Får se om jag orkar filma nån natt när jag vaknat av (o)ljudet.
Länken till filmen ovan.. precis såna knäppningar har jag som vid 29 sek in i filmen. Får se om jag orkar filma nån natt när jag vaknat av (o)ljudet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Men snälla, har ni värmepumparna ovanför sänggaveln?? Visst knäpper värmepumpen lite vid avfrostning, men man måste ju stå under pumpen för att höra detta, och jag hör bra, vi kör fläkten på läge 4 på dag och natt, och sänker den till läge 3 resterande.
Givetvis går inte avfrostningen att styra, enklast är nog att stänga av den..och slå på elementen igen.
Givetvis går inte avfrostningen att styra, enklast är nog att stänga av den..och slå på elementen igen.
Ja för det kan inte vara så att olika individer av pumparna knäpper olika mycket? Vi hör då vår i sovrummet trots att den sitter på våningen under samt 4-5m i sidled. Men då har vi iofs ett ganska lyhört hus.Husqvarna220Ac skrev:Men snälla, har ni värmepumparna ovanför sänggaveln?? Visst knäpper värmepumpen lite vid avfrostning, men man måste ju stå under pumpen för att höra detta, och jag hör bra, vi kör fläkten på läge 4 på dag och natt, och sänker den till läge 3 resterande.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi hör vår pump också, om man verkligen lyssnar, den går ändå med full fläkt, och har sovrummsdörrarna lite öppet på våning 2.
Nöjd över pumpen, men gammal konstruktion, med alltför många avfrostningar..många avfrostar vid behov, ej på timer.
Vi hade -22-25 här några dygn, och den orkade hålla 21.5 gr i hela huset, men då gick fläkten fullt..
Nöjd över pumpen, men gammal konstruktion, med alltför många avfrostningar..många avfrostar vid behov, ej på timer.
Vi hade -22-25 här några dygn, och den orkade hålla 21.5 gr i hela huset, men då gick fläkten fullt..
Vi kommer ALDRIG sätta in en Mitsubishi igen! Vår IVT (10 år gammal) som sitter i annan del av huset är vida överlägsen i skötsel och driftsljud. Så mycket som Mitsun (installerad 2017) väsnas skulle den vara i ett eget rum utan att man vistas där...knäppningar i plast som blir mycket högljutt när den arbetar, väser som ett reaplan när den ska accelerera upp, knakar, ja listan kan göras lång. IVTn, tyst, knäpper inte det minsta...enda som hörs är när den ska skicka ut överskottsvätska men även där är det gjort på under 10sekunder.
Så nej, Mitsubishi LVP
Så nej, Mitsubishi LVP
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har en likadan, supernöjd! Den värsta vi haft i vårt gamla hur var Nocria! Men tycker Mitsun har lätt för att avfrosta, vi hade även en Bosch, det är samma som Sharp/IVT/Electrolux, denna gick många timmar utan avfrosta.
Visst knäpper Mitsun lite, men står då långt ifrån..
Visst knäpper Mitsun lite, men står då långt ifrån..
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
får ni ingen hjälp av er återförsäljare/montör så kan ni ta lithiumfett med en lång pip på sprayburken och spruta där ni kommer åt på vänster sida .
Öppna luckan och spruta där ni kommer åt då ni ser lite av plasten som sitter på rören
Är det tillräckligt med utrymme upp till tak så sprayar ni även ovanifrån
Bäst är dock att ta bort fronten så man kommer åt ordentligt.
Ni kan gå in på www.mitsubishivillavarme.se klicka på FH serien
klicka på manualer och broschyrer
Klicka sedan på servicemanual så ser ni hur man får bort fronten
Öppna luckan och spruta där ni kommer åt då ni ser lite av plasten som sitter på rören
Är det tillräckligt med utrymme upp till tak så sprayar ni även ovanifrån
Bäst är dock att ta bort fronten så man kommer åt ordentligt.
Ni kan gå in på www.mitsubishivillavarme.se klicka på FH serien
klicka på manualer och broschyrer
Klicka sedan på servicemanual så ser ni hur man får bort fronten
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vad menar du? är väl inget mekaniskt som knäpper? För den är tyst när man slår på och av den, alltså när den öppnar/stänger vingarna..
Tycker man måste vara ytterst känslig om man stör sig på detta, om det är lika mycket/litet som vår..
Tycker man måste vara ytterst känslig om man stör sig på detta, om det är lika mycket/litet som vår..
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Knäppningarna vid avfrostning eller om den gett värme och stänger av sig för att den uppnått börtemperaturen sker då det blir spänningar i plasten om det är lite för tajt.
Med tex varianten ovan så minskar spänningarna och det blir mindre knäppningar.
Dessa knäppningars ljud skiljer sig väldigt mycket åt från innerdel till innerdel och dom flesta märken och dess modeller har eller kan få dessa knäppningar.
efter ett tag brukar dom minska då jag antar att materialet utvidgar/töjer sig lite eller vad det nu är som gör det.
Knäppningar kan även förekomma om själva plåten som innerdelen sitter på är dåligt fastsatt, om rören ligger emot väggen i genomföringen ut mot utedelen.
I-ses sensorn har ett litet ljud när den rör sig så den kan man stänga av via fjärren
Har varit med om att dom små motorerna som sköter vingarna i höjd eller sidled på en del märken har ett lite knäppande ljud.
Är inte frontluckan stängd ordentligt kan även den ge ett knäppande ljud
Om fläkttrumman rört sig lite i sidled så kan även den ge ett lite märkligt knäppande som man hör på riktigt låg fläkthastighet
Där är några av dom orsaker till knäppningar vi har funnit under årens lopp och det är på alla möjliga märken och modeller.
Med tex varianten ovan så minskar spänningarna och det blir mindre knäppningar.
Dessa knäppningars ljud skiljer sig väldigt mycket åt från innerdel till innerdel och dom flesta märken och dess modeller har eller kan få dessa knäppningar.
efter ett tag brukar dom minska då jag antar att materialet utvidgar/töjer sig lite eller vad det nu är som gör det.
Knäppningar kan även förekomma om själva plåten som innerdelen sitter på är dåligt fastsatt, om rören ligger emot väggen i genomföringen ut mot utedelen.
I-ses sensorn har ett litet ljud när den rör sig så den kan man stänga av via fjärren
Har varit med om att dom små motorerna som sköter vingarna i höjd eller sidled på en del märken har ett lite knäppande ljud.
Är inte frontluckan stängd ordentligt kan även den ge ett knäppande ljud
Om fläkttrumman rört sig lite i sidled så kan även den ge ett lite märkligt knäppande som man hör på riktigt låg fläkthastighet
Där är några av dom orsaker till knäppningar vi har funnit under årens lopp och det är på alla möjliga märken och modeller.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
kan av någon anledning inte se/höra filmen så kan inte kommentera den