Jag har en luft/luft IVT 12 FR-N luftvärmepump och jag funderar över om det är samma driftskostnad dvs elförbrukning för att använda kylning sommartid som att använda värmen vintertid? Dvs kostar det lika mycket att kyla huset till 23 grader inomhustemp om det är 33 grader uthustemp sommartid som det kostar att värma huset till 23 grader inomhustemp om det är 13 grader utomhustemp? Jag bortser helt och hållet från vindar och solinfall mot huset som i sig påverkar inomhustempen.

Redigerat:
Vad har pumpen för Cop-värde för kyla respektive värme?

Jag har aldrig mätt den faktiska förbrukningen på vår mitsubishi -25 pump.
Men enligt bruksanvisningen drar den 0,545 kW i kylningsläge och 0,700 i uppvärmningsläge.
Och det borde väl vara vid max-läget.

Nu kör vi pumpen till 95% i tystaste läget (1 av 5) vid uppvärmning. och medelläge (2 av 5) nu när vi kyler under värmeböljan.
Vilket för övrigt är första gången på de sex år vi har haft pumpen som vi kört den på kylning.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har aldrig mätt den faktiska förbrukningen på vår mitsubishi -25 pump.
Men enligt bruksanvisningen drar den 0,545 kW i kylningsläge och 0,700 i uppvärmningsläge.
Och det borde väl vara vid max-läget.

Nu kör vi pumpen till 95% i tystaste läget (1 av 5) vid uppvärmning. och medelläge (2 av 5) nu när vi kyler under värmeböljan.
Vilket för övrigt är första gången på de sex år vi har haft pumpen som vi kört den på kylning.
Jag köpte pumpen i novemver 2007 och ska väl rakt av erkänna att detta är första sommaren jag använt den för att kyla fastigheten vilket onekligen bevisar att den här sommaren maj - augusti har varit varmare än normalt.

Ska kanske tillägga att behörig IVT-installatör gjorde jobbet för lite dryga 25K kronor för knappt 11 år sedan och pumpen har fungerat som en klocka. :love:

A
B bomm skrev:
Vad har pumpen för Cop-värde för kyla respektive värme?
Finns inte cop vid kyla för då räknar man inte in kompressoreffekten som man gör vid värme.
Verkningsgraden är densamma vid kyla resp värme och detta för att det är samma kylprosess oavsett vad man kör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.