Åkte hem till en kompis som fått problem med sin luftvärmare, det rök och luktade bränt när han vred upp och testade elvärmen/fläkten. Det visade sej att kontaktor 2 och ett motstånd som låg över spolen hade brunnit, det sitter även ett motstånd över spolen på K1, som är ok.
Det var en elfirma där för många år sedan och bytte kontaktorer, (ej original) men varför kondensatorer över spolen? Ska det inte sitta en kondensatorbrygga på inkommande plint? (misstänker att det gjort det tidigare, en plint bränd och förbikopplad, och att dom har ersatt den med kondensatorerna över spolarna)
Är det någon som har koll på detta? Jag tänkte beställa nya kontaktorer, men hur gör jag med kondensatorerna? beställer en kondensatorbrygga?

Etikett med tekniska specifikationer, bland annat, spänning och effekt, för en ventilationsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delar av en elektrisk enhet med kablar, komponent med text, delvis oskarp förgrund.
Skapa konto
Elektrisk kopplingslåda med reläer, kablar och säkringar, del av ett elsystem.
Skapa konto

Ja det där är ju en avstörningskondensator. Lite mystiskt placering. Borde som du säger sitta på inkommande plint för den fas som styrningen använder.

B Boken64 skrev:
Åkte hem till en kompis som fått problem med sin luftvärmare, det rök och luktade bränt när han vred upp och testade elvärmen/fläkten. Det visade sej att kontaktor 2 och ett motstånd som låg över spolen hade brunnit, det sitter även ett motstånd över spolen på K1, som är ok.
Det var en elfirma där för många år sedan och bytte kontaktorer, (ej original) men varför kondensatorer över spolen? Ska det inte sitta en kondensatorbrygga på inkommande plint? (misstänker att det gjort det tidigare, en plint bränd och förbikopplad, och att dom har ersatt den med kondensatorerna över spolarna)
Är det någon som har koll på detta? Jag tänkte beställa nya kontaktorer, men hur gör jag med kondensatorerna? beställer en kondensatorbrygga?

[bild] [bild] [bild]
Mycket märklig placering av denna kondensator. K1 behöver ingen kondensator då den endast slår när aggregatet startas och är sedan aktivt hela tiden. K2 däremot slår varje gång effektbehovet överskrider 3KW (på ett 6KW aggregat) och slår ifrån när effektbehovet går under den nivån, därför behövs avstörning på K2. Men denna avstörning för K2 sitter normalt på styrkortet och inte på kontaktorn.
Jag hade möjligtvis kunnat förstå om man har en avstörningskondensator på K2 om man har ett eftermarknadskort som saknar detta på kortet (vilket jag har sett förekommer).

Rättelse: Jag skrev att K1 alltid är aktiv när aggregatet är på, men det finns en situation då den automatiskt slår av och på och det är när överhettningsskyddet slår till. Men om detta sker så är det något fel och lösningen är då inte att lägga till avstörning utan att byta ut de komponenter som orsakar detta. Temperaturen ska INTE regleras av de temperaturstyrda skyddsreläerna (dom är bara överhettningsskydd i händelse av tekniskt fel).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.