Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus och kör difföppet tak och cellulosa/lin isolering i väggar och tak.
I väggarna blir det 45or mest för att fylla utrymmet när jag reglar upp på timmret, vill inte kyla ner timmret för mycket.

Jag har alltid satt ångbroms papp överallt men bara för att förstå detta lite bättre...

Om jag har OSB och Gips väggar, varför ska jag då behöva ha ångbroms bakom Osbn innan isoleringen?

Speciellt i badrummet där det även är gipsat tak med mjukfog i taket, det finns ju ingen luft som kan leta sig genom det?

Både gips och osb kan transortera vatten samt att det blir inte lufttätt vid golv och tak.

Gips och OSB fungerar ungefär som en ångbroms. Men som nämns så måste ju även alla skarvar runtom tätas på ett eller annat sätt. Papp/duk är ett snabbt och bekvämt sätt att kunna täta, vilket är vad alla nyare byggmetoder och mtrl går ut på då arbetstid (inköpt) är dyrt.

OSB är lufttätt vid vissa tjocklekar. Används mycket i de tysktalande länderna. Då tejpar man skarvarna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.