Vad vänder ni för material bygga lyftspalten vid takisolering. Dee skall vara 25-50 mm enligt olika rekomenationer så bärläkt på höjden borde väl fungera? 23*36 mm. Känns lite overkill att använda 45*45 reglar.

Jag har använt läkt och masonit, fungerar utmärkt.

Hej

Nu senast använde jag luftspaltsskiva av frigolit. Det fungerade klockrent. Ger ju också lite extra isolerförmåga.

mvh Wasa

lastkaj. Var det bärläkt du använde d.v.s blev luftspalten 36mm? Detta borde var den billigaste luftspalten.
Wasa vad kostar luftspaltsfrigoliten? Är det inga nackdelar med denna som tex. att den är allt för tät?

Hej igen... Kommer inte ihåg priset exakt men jag resonerade att det blev billigare om man ser till hur mycket fortare det går att montera.

Framtiden får väl utvisa funktionen (gulp) Vad gäller att ventilera från takfot och upp på vinden så fungerar det iaf mycket bra.

hälsningar

storkarp skrev:
lastkaj. Var det bärläkt du använde d.v.s blev luftspalten 36mm? Detta borde var den billigaste luftspalten.
Wasa vad kostar luftspaltsfrigoliten? Är det inga nackdelar med denna som tex. att den är allt för tät?
Japp det var bärläkt

Jag har samma funderingar och tänkte att eftersom man med 30 mm cellplast kan gå ner en tjocklek i isoleringen, så betalar det merkostnaden för cellplasten. Inte riktigt fullt ut kanske, men å andra sidan så är hanteringen som någon nämnde ovan en stor anledning till att köra cellplast också.

Blir det inte för tätt med cellplast?

Det ska väl vara 'spårad' cellplast för avsett ändamål?!

cellplasten är enligt uppgift inte diffusionstät, man borde även kunna lösa det genom att lämna några mm mellan varje skiva, eller tänker jag fel?

Cellplast är inte diffusionstät. Fukt kan vandra igenom den. Dock med en viss svårighet kan jag tänka mig.

Trycker man cellplasten upp mot råspånten då eller hur funkar sånt?
Känns ju inte helt tryggt jämfört med riktig luftspalt som läkt/masonit..

Tror det finns lite olika utsende på dem, men som jag har fattat det så sättar man den direkt mot råsponten.

Sen är det nog en smak sak om man tycker det känns säkert eller inte.. Gäller ju att sova gott.. :)

Rätta mig gärna men är det inte spår i cellplasten som gör att luften kan cirkulera?!

Använder man masonit skall den vara oljehärdad med den härdade sidan mot yttertaket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.