893 läst ·
12 svar
893 läst
12 svar
Luftspalt plåttak
Tjo. Skall montera tak på blivande hönshus i dagarna. Tanken nu är att lägga "masonit" på takstolarna och sedan läkta ovan på det och plåten på detta. Tänker jag rätt? Isolera i takstolarna mot "masoniten" ner till innertak. 🤔 tycker jag blir snurrigare för varje forumstråd jag läser..
Du vill inte isolera dikt an masoniten. Vanlig oljeboard är impregnerad med tallolja och tål att bli fuktig utan att ta skada, men den behöver kunna torka ut, vilket tar längre tid om det inte finns luft på båda sidor. Det kan fukta ner isoleringen, men också leda till mögel på masoniten pga att den inte kan/hinner torka ut.
Dessutom, då det är ett hönshus så kan man misstänka ett låglutande tak?
Isf rinner inte kondensvattnet bort utan sugs upp av masoniten huvudsakligen.
Vidare så rör sig masoniten mkt med fuktigheten (årstiderna). Den pendlar mellan spänt trumskinn när det är torrt till superslapp hängmatta när det är fuktigt, så den behöver kunna röra sig fritt upp och ner några cm.
Med låglutande tak är det viktigt att den är väl fastspikad, tätt mellan spikarna och spikad med god marginal till kanten så inte spikarna med tiden gnager sig igenom kanten och masoniten faller ner. Med låglutande tak är det en fördel med armerad board.
Dessutom, då det är ett hönshus så kan man misstänka ett låglutande tak?
Isf rinner inte kondensvattnet bort utan sugs upp av masoniten huvudsakligen.
Vidare så rör sig masoniten mkt med fuktigheten (årstiderna). Den pendlar mellan spänt trumskinn när det är torrt till superslapp hängmatta när det är fuktigt, så den behöver kunna röra sig fritt upp och ner några cm.
Med låglutande tak är det viktigt att den är väl fastspikad, tätt mellan spikarna och spikad med god marginal till kanten så inte spikarna med tiden gnager sig igenom kanten och masoniten faller ner. Med låglutande tak är det en fördel med armerad board.
Njae, det tycker inte jag.
De är nog enklare att hantera, men sladdriga och för oväsen när det blåser. Dessutom är det plast, vilket i min värld inte hör hemma i husbyggen. (Plast är generellt kortlivat och miljövidrigt, samt lättuggat för gnagare.)
Som med allting så finns det för- och nackdelar.
PS. Glöm inte att gnagarsäkra hönshuset. Tänker på ev isolering.
Vår nuvarande vedbod använde förre ägaren som hönshus. Han hade slängt in isolering i väggar och tak. Det fanns inte så mkt kvar av isoleringen när vi rev ner den.
De är nog enklare att hantera, men sladdriga och för oväsen när det blåser. Dessutom är det plast, vilket i min värld inte hör hemma i husbyggen. (Plast är generellt kortlivat och miljövidrigt, samt lättuggat för gnagare.)
Vår nuvarande vedbod använde förre ägaren som hönshus. Han hade slängt in isolering i väggar och tak. Det fanns inte så mkt kvar av isoleringen när vi rev ner den.
Hela huset byggs nytt för att klara råttorna. 😎 70 cm högt på plintar med stolp. tätar med nät och keramiska skivor i alla väggar/golv. Som du skrev så va även vårt första för "naivt" byggt..Oldboy skrev:
Njae, det tycker inte jag.
Ny tanke. Va tror ni om att läkta mellan takstolarna och montera putsnät som håller isoleringen ifrån massoniten 2cm isch. Tänker att det blir 2 funktioner på engång. Mus/fågelsäkrar samt ordnar luft för massoniten att torka upp efter ev. Kondensfukt.
Masonite har använts i mer än 50år för att skapa luftspalt mot yttertak, det kommer nog fungera och duga även för ditt hönshusbygge.Y yxroten skrev:
Tänkte så här uppifrån: plåt, läkt, masonit på takstol. Läkt insida takstol, nät, isolering, innertak. Då finns ju luftspalt mellan plåt masonit. Samt rörelsemån/luft emellan masonitens insida och isoleringen.F fribygg skrev:
Det låter onödigt, putsnät kommer inte stoppa några möss.Y yxroten skrev:
Klicka här för att svara